• Gemma

Summan av allt

I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!

Kram, G.

• Svar på tråden Summan av allt
  • utvandraren

Lapinette! Vilken speciell ring, jättefin!

• Lapinette

Den är så pass speciellt så den numera sitter på min högra hand istället för den vänstra. Det bara gick inte att sätta någon vigselring bredvid den...ville inte "förstöra" den. Så det var bara att köpa en till ring med diamanter till bröllopet. Letar nu bland fotona igen för att visa vigselringen.

Vigselring med första julklappen från O
    orasisfoto.smugmug.com/gallery/785147/1/71729230/Large

Förlovningsringen
    orasisfoto.smugmug.com/gallery/785147/1/71717358/Medium

Lösenord:Mariefred

• Lapinette

utvandraren - det är även förmånligt med lån i Sverige. Ganska så sjukt att samhället bygger på att alla ska ha lån. Min man lever enligt den franska filosofin att man ska äga ej låna men han har varit tvungen att acceptera det svenska systemet till viss del. Vi tar ett rejält lån när vi köper vår lägenhet men inget topplån samt att vi kommer att betala av så mycket vi orkar...dvs inte amorteringsfritt som de flesta verkar ha idag och inte på 50-60 år.

• utvandraren

Jag tycker också det verkar sjukt positivt tänkande av folk som lånar max, har 10 år avdragsfrihet och 50år nedbetalningstid... I så fall blir man ju aldrig ekonomiskt oberoende!
    Vi har full fart på avbetalandet men kommer nog om marknaden ser likadan ut om ett par år som den gör nu att investera i en till lägenhet!

• Gemma

Åter till detta vuxna ämne: Om det är förnuftigt eller ej med lån, beror såklart på ens situation.
    Tio år av frilansande (läs: Ytterst osäker och fluktuerande inkomst) har lärt mig att minska de fasta kostnaderna till ett minimum! Faktum är att varken jag eller mannen har studielån. Jag föredrar att "spara" mina pengar på andra sätt, genom avdrag (gäller alltså oss som är egenföretagare), genom placeringar av olika slag och framför allt - genom lägenhetsaffärer (har blivit fena på hur man gör avdrag i samband med dessa!).
    Men jag förstår absolut att man vill ha lån om ens situation är som er, Lapinette, med två stabila och goda inkomster! Två olika livsstilar helt enkelt. Jag är ju en "sturm und dranger" ;)
    Sen är det nog så enkelt att jag känner mig ofri med lån. Och då är det ju helt enkelt inte nåt för mig - om det kan undvikas.
    Ja, på samma sätt som vissa väljer att binda sina lån, trots att det kanske inte är det mest rationella man kan göra (har historien visat).

• Gemma

Som tur är, är ju Champagne ingen fast kostnad ;) Det flyter och porlar rätt ner i glupska gemmagapet.

• Gemma

Lapinette igen: Min man har också blivit mer lånebenägen sen han kom till Sverige...

• Lapinette

Banker och andra rådgivare ger t o m råd om att inte betala av lånen utan istället investera pengarna där man får bättre utdelning. Vi har lite svårt att tänka i dem banorna även om det tyvärr stämmer.

• Gemma

Lapinette, din ring är jättejättevacker. Och väldigt du.

• Lapinette

Gemma - första veckorna ville min man ta lån på 20 år tills han insåg att det fanns bostadslån i Sverige på så kort tid. Han har diskuterat och frågat alla vi känner plus banker och rådgivare om vårt system. Tror att han nu börjar förstå det.

Svar på tråden Summan av allt