Summan av allt
I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!
Kram, G.
I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!
Kram, G.
utvandraren du har nog rätt. Deras tyska är verkligen obegriplig. Men jag vet inte om jag hinner lära mig nan franska innan jag aker! :) Man kanske kan ta nan snabbkurs. Det vore bra om jag hade 5-6 sprak i bagaget innan. Men franska verkar sa svart!
Grytor och stövlar. Vi åt en fantastisk oxköttgryta igår med rödvinsbas. Annars bruka det alltid vara älg eller rådjursgryta och jag har en favorit att krydda med 1/3 flaska glögg, det blir superhöstigt. Min man är expert på att göra fantastiska grytor. En av hemligheten är att det måste vara en riktig järngryta.
Gemma
Nej jag klär inte dottern i märkeskläder, för det första vill man ha kläder som är slitstarka och går att ha både inne och ute på dagis. Dom växer ju ur dem på en säsong. Sen tycker jag barn ska vara barn och ha roliga färglada kläder som dom själva trivs och inspireras av. Min flicka är superförtjust i ett par röda joggingbyxor med en ditsydd trollslända på byxbenet som fladdrar... köpt på Ullared. Ibland kan jag önska att det fanns fler "enfärgade" kläder i gladare färger som man lättare kunde kombinera. Man blir lätt låst i vilka kläder som måste passas till vilka eftersom tillverkarna så gärna gör byxor och tröjor som matchar. Min man har absolut ingen koll på vilka kläder som fungerar ihop på vår flicka vilket är mycket underligt eftersom han klär sig så genomtänkt själv.
Men vad jag längtar efter ett par nya stövlar....endast en månad kvar.
Jag fick en liten chock idag när jag kollade vad de nya reglerna för a-kassa kommer att innebära för mig. Jag tror att jag genast måste hoppa av mina studier för att annars förlorar jag min ersättningsnivå totalt eftersom jag studerat, fött barn i mer än 5 år... Och troligen måste jag vänta nån månad med att hoppa på jobbet för att försäkra mig om att jag inte förlorar ersättningsnivån. Ja, alltid är det nått.
Tjejer,
Har ni sparat favorittrådar så uppdatera dom då o då, alltså det räcker bara att klicka på dom för att uppdatera dom.
Jag har nämligen förlorat en massa trådar under mina favoriter just därför att jag inte varit inne på dom under 3 månader. Visst det är lång tid, men jag tycker ändå det är lite dåligt att man inte kan få spara trådar längre än så. Det står nämligen ingenstans på sidan att trådar kan raderas bort från ens favoriter.
Well, well, det är bara att börja samla på sig trådar igen ;)
Gemma,
Vad kände du själv, var det alldeles för sent/stressigt att köpa klänningen fyra månader innan bröllopet? Ska själv till London i januari för att inhandla klänningen och det är också bara fyra månader innan bröllopet.
Hej Lourdes! Det där med klänningsköp är svårt, personligen gillar jag när kläder och andra grejer känns hyfsat nya och aktuella, det är inte min stil att planera vad jag ska ha på mig ett år i förväg! Sen varierade leveranstiden beroende på designer. Vera Wang behövde 6 månader på sig för att leverera en klänning till London i min storlek (provstorlekarna var jättestora!) medan "min" klänning råkade finnas i lager.
Att leta brudklänning är lite av ett lotteri, det är absolut inte säkert att ens favorit finns att få tag på över huvud taget. Min klänning tillhörde kollektionen spring/summer -05, och fanns alltså inte i butik förrän EFTER visningen. Generellt är det nog rimligt att förutsätta att man kan ha en viss klänning ett halvår efter att den visats, tidigast.
Bästa tipset är att boka in appointments, förhöra dig om UNGEFÄR vad som finns i butiken, och sedan "keep an open mind". Åker du över själv eller har du sällskap? I vilket fall som helst: Ha skoj och lycka till! Ser fram emot att höra allt om ditt besök... om du har lust att berätta.
Då tycker vi lika... Även jag vill ha aktuella kläder. Det är därför jag åker så sent. Min förhoppning är att Vår/sommar kläderna för 2007 finns ute, men jag kanske får tänka om. Har varit inne lite på klänningar från Vera Wang, Lanvin, Alberta Ferretti, Bagdley Mischka, Chanel, YSL. Som du förstår är jag inte så förtjust i de där typiska bröllopsklänningarna. Jag har 34 i storlek så jag kanske kommer att få problem att hitta så små kläder. Hm! Alltid är det något...
Jag kommer åka över med mina två systrar och min blivande. Vi har vänner i London som vi även kommer besöka så det är verkligen en resa vi ser fram emot. Självklart kommer du få höra allt om mitt besök :)
Hur är det med underkläder och skor, rekommenderas det att ha inhandlat innan man börjar prova klänningen? Jag trodde att man först köpte klänningen och sedan anpassade det andra efter klänningen.
Hej! Jag var en 34:a när jag gifte mig och alla klänningar finns i den storleken, det är bara provstorlekarna som är större. Plus att sömmerskan gjorde ett kanonjobb! Tänk på att fittingen tar ett par dagar extra, i anslutning till att du hämtar klänningen (om den inte redan finns i lager).
Det där med skor och underkläder är lite snurrigt, se till att få med dig ett tygprov på din beställda klänning, gå ut och handla skor och underkläder (om du ska ha nån speciell bustier eller så, alltså... själv struntade jag ju i det) och ta sedan med dem till fittingen. Det behövs eftersom sömmerskan syr in klänningen så att den passar dig när du har underkläder + skor. Låter ju logiskt eller hur... men jag tänkte inte på det så det blev lite panik. Allt som allt blev det två resor till london, varav den sista innebar tre nätter för att sömmerskan skulle hinna klart jobbet. Å andra sidan slapp jag ju springa runt i tusen affärer här i Sverige.
Vilka affärer planerar du besöka? Jag är tvärtemot dig väldigt förtjust i traditionella brudklänningar, alltså långa och vita och tjusiga, så jag kollade på "klassiker" som Alberta Ferretti, Vera Wang, Reem Acra och Monique Lhuillier.
Min franska väninna gifte sig i en flikig pappersklänning gjord av Biche De Bere i Paris... DET var oortodoxt ;) Speciellt kul eftersom hon kommer från en mycket konservativ familj.
Trollsländan: Jag har förträngt all byråkrati i Sverige. De få gånger jag sökte bidrag - CSN och bostadbidrag - blev jag genast återbetalningsskyldig pga att jag har fonder och är delägare i ett par företag... aja baja! Så krångligt det där. Beundrar er som orkar sätta er in i regelverket, det är nästan en förutsättning för att man ska kunna leva i Sverige. en dag måste jag nog också foga mig för privilegiet att kunna andas frisk luft och vara nära min familj.
Izunia: Franska är inte så svårt, det finns ju flera miljoner fransmän som pratar det varav många imbeciller ;) Så tänker jag med kinesiskan, nu. Det funkar, promise.
Roslagsbrud, Brud Juni, Spöket Laban, vore kul att höra av er nån gång då och då! Man är ju onekligen lite nyfiken på hur ni har det.