• Gemma

Summan av allt

I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!

Kram, G.

• Svar på tråden Summan av allt
  • utvandraren

Herreguuuud!! Hur otrevlig får man lov att vara??! Förlåt Gemma, jag glömde gratulera på årsdagen!!

Krya på dig massa också!! Har bra recept på dunderförkylningste om du vill prova:

Lime, citron och myntablad pressas och hackas. Lägg i en presskanna. Ha i färsk, skivad ingefära och någon skivad klyfta vitlök. Häll på vatten och smaka till med honung.
    Drick hela kannan...
    Väldigt gott förutom vitlöken, med den sätter verkligen fart på ting!

• Lapinette

Gemma - tänka sig att ett helt år har gått! Så länge jag har chattat och sett dig här på BT. Ett stort grattis till er båda! Själva firar vi 1 år och 5 månader på fredag genom att mannen är i Dublin på en heldags intervju i mangelklass. Jag stannar i Stockholm och firar dagen med att äta middag med väninna.

Har en blond väninna som precis också har tagit steget fullt ut och blivit brunett. Hon passar jättebra som brunett och skämtar glatt om hennes tid som dum blondin. Utvandraren - antar att du passar superbra som brunett då jag redan tidigare trodde du var en .

Vi skriver kontrakt om 2 veckor och flyttar den 10-11 november. Ska där emellan putsa och lacka golv och lite smått köra över våra dyrgripar (vinet) och lite annat smått innan flyttfirman får ta resten. Hade hoppats på att min väninna skulle köpa delar av mitt bohag (hon som flyttar in) men hon är så glad över eget boende så hon ska köpa allt nytt. Det blir att lägga ut fler bilder på internet.

By the way...i fredags hade vi julafton. Vår Villeroy servis säljs ut då den ska slutas tillverkas och vi köpte nästan allt de hade kvar på butiken på Nybrogatan. Eftersom jag sålt min pappas fullständiga (12 av allt) Villeroy så gick dessa pengar oavkortat in här. Kändes suveränt! Ska bli så kul när vi flyttar in till vår nya lägenhet med det fina köket och packa upp massor med nytt porslin.

Vad har mer hänt som är skoj? Jo, vi har tagit 2 veckors semester i februari och vi kommer troligen att boka en resa till Syd Afrika.

Tror jag kommer överleva denna mörka vinter i Stockholm. Först flytt, sen julafton/nyår och efter det blir det semester i februari. Massor att se fram emot!

Och Gemma - krya på dig!

• Gemma

Tack för alla söta kryapådigönskningar... så förargligt. Utvandraren, låter smaskens, ska testa i alla fall en modifierad variant.

Kände mig inte friskare av att gå på fejkmarknaden idag och shoppa fejkväskor och fekkläder till väninnans nära och kära. För att citera Carrie i SATC: "I just couldn't, they looked so sad." Apropå att hon till slut inte köpte de falska fendi baguetteväskorna.

Kompenserade oviljan genom att pruta skoningslöst på allt, för väninnans räkning.

På hemvägen diskuterade vi varför hon kan (förmå sig att köpa fejk) och jag och mannen absolut hatar hela företeelsen. Kom fram till att mannen + jag har alltför mycket kärlek och respekt till fina material, hantverk och tradition, i motsats till simpel märkesfixering. Väninnan tillstod glatt att hon inte bryr sig alls lika mycket om kläder och prylar... så jag antar att hon på nåt märkligt vis är mindre materialistisk... Skitsamma, sunktigt var det i alla fall att gå hem med stora, svarta soppåsar fulla med "mullberry", "lacoste", "louis vuitton" och "converse". Så främmande från de styva, orangea papperspåsar och underbara askar med bruna tygband som jag har en sådan förkärlek för... och utvandraren, hälsa lilla turkosa asken från mig.

Lapinette: Har ni inte varit ihop mer än ett och ett halvt år..? Känns som om ni är värsta strävsamma gamla paret. Mannen och jag firar tioårsjubileum om ett drygt år, att man är så gammal!

Kram, G

• Gemma

Utvandraren igen: Ditt inlägg.... mmm... känner doften av fuktiga löv, ångande hästhals och krispig höstvind... finns det något bättre? Tror knappast det. Lyckliga du.

• Gemma

Och tack tack tack för lyckönskningarna. Stålis, tror jag varit en jättesnäll och bra värdinna, faktiskt. Har visat en lagom mix av turistgrejer och mina egna smultronställen, hennes kamera håller på att explodera av alla intryck tror jag. Men alltså vad kul det är att vara guide i sin egen stad, man återupptäcker den än en gång, nyvaken, chockad och förälskad samtidigt. Men de obehagliga inslagen slipper man, rädslan för att bli lurad, gå vilse eller missa något riktigt viktigt.

• Gemma

Trollsländan, ditt nya jobb låter ju helt enastående. Otroligt mycket grattis. När vågar du öppna champagneflaskan och fira? Och grattis också till tentaframgången. Själv sitter jag här och har pluggångest, känner mig sjuk som sagt och har prov på torsdag, har såklart inte pluggat nåt alls sen väninnan kom hit och idag skippade jag skolan för att sova ut... värst blir nog att lära sig alla tecknen. Ja, ska nog sätta igång nu innan hon kommer tillbaks från sin manikyr (skickade iväg henne med en karta och mobilnumret). Kram, G

• Lapinette

Gemma - jag skrev nog fel. Vi firar 5 månader sedan bröllopet på fredag. Hittar alltid på alla slags skäl till att fira (och dricka champagne). I helgen blev det champagne till lunch både lördag och söndag och två flaskor Pol Roger flög med oss hem.

• Trollsländan

Lapinette. vilken villeroy servis var det???
    Blond eller brunett har jag aldrig varit, som rödhårig har jag svårt att se mig i en annan färg. Men jag slingade mig på en fancy salong för en vecka sen och det blev ett förskräckligt resultat. Jag ser blondrandig ut och slingerna går inte ända upp till hårbotten. Men jag orkar inte klaga, min man tyckte jag såg söt och brun ut med guldslingor.

Gemma - Grattis till årsdagen... visst är det underbart att vara fru:)
    Vi ska öppna champagnen så snart maken har slutat knapra antibiotika och fira mitt nya jobb. Just nu sitter jag och researchar för fullt. KTH har massa utredningar och uppsatser så det är bara att hugga in.
    Jag blev så faschinerad och full i skratt av att läsa om dig som turist i din egen stad bärandes på svarta sopsäckar med fakeväskor i.
    Fördelen med att vara hemma men inte uppvuxen i en stor stad är att man ser mycket mer än dom som är uppfödda där. Min favoritsysselsättning när jag strosar på stan är att titta upp och spana in alla de fantastiska skulpturer som finns på de gamla husen i stockholm. Det kan finnas insprängda kyrkor i vanliga lägenheter (östermalm), fantastiska dörrknackare (gamla stan) och favoritfasadskulpturerna har jag hittat på kungsholmen utmed norr mälarstrand. En byggnad i närheten av dramaten har massvis med olika rovfåglar på torn och tinnar. Men vad jag längtar till att den första boken (läs lönen) är klar, som jag ska shoppa... fast jag borde kanske nollställa krediten först...äh.

• mlu

Gemma:
    Skrattade at Din angest pa kopiemarknaden!! Jag kanner likadant, lyckas aldrig forsta varfor man skulle kanna nagon dragningskraft at fake. Tycker bara det ar tragiskt med en sadan fixering vid varumarken att kop-hysterin gor att folk som kopier osmakliga illegala produkter. Hellre vanlig hederlig vaska utan logo an att skylta med en fake vaska.

Gemma:Hur gick det med Din bestallning fran Europa, foll Prada-vaskan till belatenhet??

Sjalv ar jag just nu inne pa boots eller stovlar. Provade som bast boots inne pa Gucci i lordags ( dom hade inga snygga, men ialla fall..) da var bil ringde mig pa mobilen. Vi har namligen en "tracking-service" som talar om om bilen blir flyttad. Klantigt nog hade vi parkerat lite galet och fick bilen bortskjutsad pa ett flak.... Behover inte beratta att det inte blev nagra nya boots utan en mindre roande tur till ett bilgarage for att losa ut bilen!!!

• Lapinette

Trollsländan - den som såldes (pappas) eller den som vi har börjat spara på? Pappas hette Iris och vår heter City Park. Vi började spara på den till bröllopet och då frågade vi hur länge den skulle vara kvar i sortimentet och de i Cannes sa "flera åååååår". Jo visst, juli 2007 så slutar de tillverka den så nu köper vi allt vi kan tänkas behöva. Nu har vi ju fördelen att ha släkt i Luxembourg så de får i uppdrag att åka till fabriken och lösa ut lite delar.

Märkesfreak har jag aldrig varit och tror inte heller att jag kommer att bli. Ligger på en slag mellannivå i kläd- och stövelpriser och har visserligen "mina" märken som jag alltid går till men vi pratar inte Prada, Gucci eller något liknande. Så summa sumarum att gå och köpa fakemärkessaker känns inte som min grej.

mlu - ska ni till Sydafrika? För det var väl du som var inne på min tråd och kollade lite?

Svar på tråden Summan av allt