• nu är jag fruL

gravid? när märker man av det?

Ja ungefär hur länge efter det man blivit gravid dvs ägget befruktats kan man börja känna av det?
    Jag känner mig illamående och har haft ägglossning för ett par dagar sedan max. Kan jag redan känna av en eventuell graviditet eller är det bara inbillning?

• Svar på tråden gravid? när märker man av det?
  • sweetstreet

Och jessie, angående järntabletter så finns det en mängd olika. Vissa är ger är "mildare" mot magen. Som ngn sa här tidigare så ska hemofer vara bättre om man har problem med magen när man äter järn.

Och en annan sak; drick inte mjölk så nära inpå att ni tar era järnpiller. För det har en negativ inverkan på järnupptaget i kroppen.

Alltså det går självklart bra att dricka mjölk (det är t o m bra med tanke på kalciumintaget!) men gör det helst inte i samband med själva järntabletten!! :)

Ett annat tips är att slänga ut era "teflonpannor" och steka i gjutjärnspanna istället. Då får man i sig järn med maten man steker där, har jag hört.

• sweetstreet

Nenne78
    Du får väl säga till de som gillar att testa "laget runt" att du inte behöver den omväxlingen eftersom du helt enkelt har haft turen att träffa en man som faktiskt är lika ombytlig (alltså inte ombytlig med olika tjejer då.... ;)) som hela elitserien!!!! Men att du "beklagar" att inte alla har sama tur som du att träffa en sådan fantastiskt fantasifull älskare..! :D

• nu är jag fruL

mycket kloka ord från sweet...
    men även lite husmorstips och det passar ju bra till alla blivande mödrar/husmödrar i denna tråd

• nenne78

sweetstreet
    hehe, jo men jag antar att de egentligen är rätt avundsjuka för när de börjar komma på andra-tredje varvet inser de att det bara är skräpet kvar...
    men jag är trygg i det jag har så det är ingen fara. Bara han kunde komma hem någongång så man fick slita av honom arbetskläderna med tänderna! MOOAAAHHAHAHAHA!

• nenne78

Hur funkar ett sånt är ÄL-test? Kissar man på det, eller vad händer? verkar slösigt, men jag har verkligen inte fattat böj hit och dit. Den enda böj jag har sett är skinnbananen.

• sweetstreet

Man kissar på det ja.
    Det är som en "sticka" med ett "filter" i ena änden som man kissar på. Ochs edan väntar man några minuter och sedan visar ett litet fönster om man ska ha ÄL eller ej.

Böjen tror jag är på Clearblues ena test. Jag hade ett annat där man kollar färg på två ränder som kommer upp. Vissa clearblu tester tror jag även säger ja eller nej.
    Ja det finns en massa olika.

Men själva "böjen" som det pratas om mycket i denna tråden är just "stegringen av ett hormon i kroppen som stiger. Och när det stigit till en viss nivå så gör det att man avlossar ett ägg!! :D

Hm, lite luddig beskrivning kanske... Hoppas att du blev lite klokare ändå! :)

• nenne78

hur många tester ligger det i en förpackning, och är det engångsprylar precis som grav-test, eller? Verkar väldigt slösigt. Men jag ser ju aladåben i trosorna när det är dags så jag tror inte jag behöver såna... Fast jag har iofs inte fattat om den geléklumpen kommer före, när det är ÄL eller efter. Hmm.... Bäst att köra varannandags-metoden då, för att inte missa.

• sweetstreet

Wow, Aladåb!! Låter verkligen som om du är "bessed" med tydliga tecken!!!! :D

Själv är jag tyvärr inte alls lika lyckligt lottad utan har använt ÄL-test för att försöka "pricka rätt". Tille en början änvände jag det mest för att kolla att ägglossningen kommit igång efter att jag slutade med pillren.

• sweetstreet

Det är 7 stickor i ett paket.
    Men om du är mer eller mindre säker på när du har ÄL kan du ju testa precis de dagarna så vet du ju lite bättre om aladåben anländer före under eller efter ÄL.

Då går det ju kanske bara åt 1-3 stickor eller så?

Och visst, testerna är dyra. :O
    Men som sagt det är ändå ett hjälpmedel för oss som inte alls har aladåber levereade i brallorna...! :D

• nenne78

hehe, tro mig, det är en intressant företeelse... Får massa mig iväg till apoteket, men jag tror vi ska försöka låtsas att vi inte försöker ett tag för att inte sätta press på oss. Den har vi ändå från hans föräldrar men som sagt, är det 7 st i ett paket så kan man ju försöka tajma in det så att man vet framöver. Nu har jag kollat och då var det 16 dagar efter min mens första dag,
    ska se när jag får mens igen hur många dagar min cykel är (jag har som sagt ingen koll, men jag vet att den är hyffsat regelbunden).

Svar på tråden gravid? när märker man av det?