• nu är jag fruL

gravid? när märker man av det?

Ja ungefär hur länge efter det man blivit gravid dvs ägget befruktats kan man börja känna av det?
    Jag känner mig illamående och har haft ägglossning för ett par dagar sedan max. Kan jag redan känna av en eventuell graviditet eller är det bara inbillning?

• Svar på tråden gravid? när märker man av det?
  • bejja

Du kan redan känna av det. Illamående och ömmande bröst kan komma med en gång efter befruktning

• Berner

Det kan vara så att du känner det redan eller så villdu/ vill inte vara gravid så du letar efter symtom. Hoppas att det är så som du önskar!

• Filips tjej

Jag märkte det när jag var i sjätte veckan. (är i v8 nu)
    mitt humör var uppochner, jag hade spänningar i magen (typ mensvärk)

Testa dig vetja!

Och välkommen till www.familjeliv.se/

• Nickedockan

TS, jag lånar tråden och ställer en fråga, hoppas det är ok .... Jag har fått för mig att man bör ligga kvar och låta spermierna simma en stund, innan man går på toa eller så, om man vill bli gravid. Eller är dom så snabba och finurliga att det funkar ändå?

Detta har jag fått för mig efter att för länge sedan ha läst om en halv-säker preventivmetod som innebar att man spolade med duschen och "sköljde" efter samlag, och således sköljde bort spermierna...

• m02thefa

Efter Bejjas inlägg blev jag förvirrad för min barnmorska sa att morgonillamåendet inte kommer förrän tidigast i andra månaden.. Är det bara morgonillamåendet det gäller?

• pickolina

Det stämmer... Man ska inte gå och kissa direkt efteråt om man vill bli gravid. Detta för att öka chansen då en del av "kladdet" kommer ut om/när man går och kissar.

• Nickedockan

Okej, det är alltså så! Tack (du hjälper mig mycket idag Pickolina !)Phoebe i Vänner hjälper ju de små på traven genom att sitta med benen upp också! Hur länge ska man låta kladdet vara då......?

• M.B.

Illamående & andra grav.symptom framkommer först efter att kroppen börjat producera hormonet Hcg (eller vad det nu heter), i varje fall det hormon som produceras när kroppen uppfattar att det ska bildas en ny människa.

Och denna hormon börjar produceras först 7 - 10 dagar efter ägglossning, när ett befruktat ägg vandrat ner till livmoder. Fast jag vet ju inte.. finns ju så många olika uppfattaningar om det hela så.. har själv läst detta i en bok som handlar om graviditet och förlossning.

Jag tror därför (tyvärr) att det är något annat du känner. Sedan inte sagt att du inte skulle kunna vara gravid, men du vet ju i varje fall om ett par vecor huruvida det tagit sig eller inte.

Och ja, en del kvinnor påstår att dom känt redan vid befruktningen att dom blivit gravida, men några vetenskapliga belägg finns inte riktigt för det. Jag tror att det handlar mer om att kvinnor som försöker bli med barn, automatiskt efter ett samlag runt ägglossningen blir mer inställda på att dom kan vara gravida. Och arbetar hjärnan på högvarv kring baby-tankar, kanske det inte är konstigt om man får inbillade symptom.. vi människor påverkas ju starkt av det psykiska.

Hursom.. håller tummarna för dig, för att du ska vara gravid nu (om det är det du önskar)!

• Blivande fru pettersson

Jag vet inte hur det ska vara "egentligen", men min syster kräktes från dag 3 efter befruktningen och fram till förlossningen... Hoppas du slipper det iaf...

• pickolina

Nickedockan

Jag kanske uttalade mig för snabbt...hittade just detta på nätet:

Fråga: Jag och min sambo har bestämt oss för att försöka få barn. Så kommer man på så många underliga frågor man aldrig tänkt på förut. Så vi undrar helt enkelt, när man haft samlag och mannen fått utlösning bör kvinnan "ligga kvar" en stund och låta sperman vara kvar i slidan en stund innan man går på toan för att tex. kissa och torka bort sperman för att ha störst chans att bli gravid eller simmar spermierna iväg ganska direkt mot livmodern?

Svar: Mitt svar är kort och gott: Ni kan inte påverka era chanser med att bli gravid med olika ställningar. Det tar ca 90 sekunder för spermier att sätta fart mot livmodern. När en man ejakulerar strömmar hundratals miljoner spermier ut i slidan. De håller en hastighet av ca 16 kilometer i timmen. Spermierna är uppblandade med en sockerrik vätska som förser dem med energi för den strapatsrika resa som väntar. De snabbaste når fram till ägget på 45 minuter, de långsammaste behöver flera dygn på sig. De allra flesta spermier når emellertid inte alls fram till ägget. De rinner ut ur slidan, simmar vilse eller går under på vägen. Bara några hundra av de starkaste simmarna når fram till äggledarna, där befruktning kan ske. Lev som vanligt.

Svar på tråden gravid? när märker man av det?