• okt2006

Oktober 2006 - tråd 5

Nu är det dags att öppna en ny tråd innan den gamla stängs av. Hoppas ni hittar hit alla härliga oktober-brudar!!

• Svar på tråden Oktober 2006 - tråd 5
  • caprea

näe det är klart.. vill ju inte bestämma sin egen gåva lixom...

va bra! så här ser det ut nu:

vigsel 14.00

Fotografering 15.30-?

middag 17.00

Bröllopsfest/öppet hus 20.00

grejen är att fotograferingen helst ska vara 2h lång... kan man skjuta fram middagen till kl 18.00? och öppet hus 21.00.. hinner man med att äta? allt är verkligen kaos i mitt huvud

• viktualia

En vigsel tar oftast inte en hel timme, säg att den tar 45 min. Sen ska ni kramas med alla och det tar 15 min. Då är klockan 15.00. Det betyder att ni anländer till fotografen kl 15.15. Tar då fotograferingen 2 timmar är ni färdiga 17.15 och då borde middagen kunna vara 17.30 (ni ska ju komma sist).

Du skriver inte hur många rätter ni ska äta... men jag gissar friskt på 3 st med tal.. 17.30 till 20.30.. men vad jag förstår så kanske det inte blir så långt som tretimmar sittande middag.. utan då är kanske eftersläpp/öppethus hus lagom vid 20.00?!?

I den här skissen har jag inte räknat med några längre resor/avstånd...utan bara i och ur bil plus några km lång bilresa!

• caprea

från kyrkan tar det ca 30 min(!) till stan igen, men vi ska oxå åka en bit med häst&vagn från kyrkan...

funderar på om man kan skippa alla gratulationer vid kyrkan och låta alla gästerna ställa sig på två rader jäms med gången ut till vår transport och sen att vi bara går/springer igenom där när de kastar blommor och sen tar vi gratulationer vid festlokalen...

rätt gissat, 3-rätters, buffé ska vi ha, soppa till förrätt och sen kall buffé + efterrätt... men kanske att man ska låta tårtan va efterrätt? funderar starkt på att ha bakelser nämligen istället för tårta...
    kanske mycket med både efterrätt + bakelse?

tycker du att 20.30 är sent för öppet hus?

• viktualia

Om alla som är i kyrkan kommer på festen sen så är "springa igenom två rader folk" okej. Risken är att det finns folk som bara kommer på vigseln och som vill gratulera er också... i princip är den idén bra.

vad gäller middagen - med ditt koncept med middag först och öppet hus sen är mitt förslag: Ta vanlig trerätters med det gänget som ska äta middag förrätt-varmrätt-efterrätt och ta sedan en paus i dansen/öppet huset och bjud på tårta då istället.

Om 20.30 är lagom tid eller inte beror på dina gäster och hur långt de har att resa. Hinner de hem mellan vigsel och öppet hus så funkar väl 20.30! Annars kan man ju fundera över vad de ska underhålla sig med mellan 15 och 20.30...

...grubblade Viktualia som nu ska sova och inte återkommer till BT förrän på söndag em... ska vara gäst på bröllop imorgon!!!

• onsdag i oktober

Har bara läst senaste inläggen lite snabbt.
    Caprea: Vad har ni planerat att gästerna ska göra under fotograferingen? Från 15.00 till 18.00 blir lång tid. Samtidigt förstår jag att ni inte vill stressa. Svår fråga!

Om ni tänkt bjuda på något till de som kommer på öppet hus är viktualias råd bra tycker jag. Ni behöver ju ändå vänta med tårtan så att gästerna inte blir proppade med en gång

Om ni inte ska bjuda på något tycker jag absolut att ni ska skippa tårtan. Mn bror är köksmästare på en restaurang där de ofta har bröllop. Han säger att de kastar såååå mycket mat varje bröllop. Framförallt tårtan blir det massor över av. Efterrätt + tårta blir för mycket.

• caprea

gästerna är tidigast i festlokalen 15.45 tror jag, där är det tänkt att de ska bli fotograferade parvis, sällskapsvis, husbandet ska spela + tipspromenad

på öppet hus är det spex och sånt(om några har ngt men det tror jag) det vi ska bjuda på är tårta lr bakelse, dricka och ha ett snacksbord

• aircondition

Japp, så är bröllopsnatten ordnad! Bokade rum idag. Hur fint som helst! Skönt att kunna boka av det från listan... Annars då? Ja, kan väl inte säga att det har gått så mycket framåt sedan sist. Mycket som inte är klart. Måste ta ett tag med det nästa vecka. Ska i a f skicka inbjudningarna nästa vecka.

En annan sak; Någon som vet om Jonas Gardells skiva kommit ut än? Han har ju spelat in en med eget låtar.

• Linnea J

alltid lika kul när man kan fynda sina saker! skönt att man kan bocka av sånt.. det blir kanske en sväng ner till föräldrarna, där klänningen finns, för att prova och se hur det ser ut.. alltid lika kul att "hälsa på" klänningen!!!

aircondition: kul att ni hittat ett rum.. har ni bokat bröllopssvit elelr ett vanligt dubbelrum?? där vi bokade hade de tre rum som ofta användes som bröllopssviter så vi tog en av dem.. fast vi kunde inte se det för de bytte rör i det rummet.. det var lite synd tyvkte vi.. ha ni sett ert rum?

• okt2006

aircondition: Jag läste en recension av den i QX, så den borde ha kommit ut.

• caprea

vi träffade vår fotograf i fredags, huuuur trevlig och duktig som helst! känns jättebra..

vi gör så att vi skjuter fram middagen till kl 18.00 kör öppet hus 21.00 och bjuder på lite kaffe och tilltugg, tipspromenad mm medans vi är hos fotografen.

tittade även på vigselringar =) har två att välja på nu :)
    lämnade tyg till hon som ska sy min fästmans plastrong...

bara att bocka av! nu ska jag dock va borta en vecka och hinner inte göra nånting!

Svar på tråden Oktober 2006 - tråd 5