Oktober 2006 - tråd 5
Nu är det dags att öppna en ny tråd innan den gamla stängs av. Hoppas ni hittar hit alla härliga oktober-brudar!!
Nu är det dags att öppna en ny tråd innan den gamla stängs av. Hoppas ni hittar hit alla härliga oktober-brudar!!
vet ni hur långt innan man kan ansöka om pass i sitt nya namn? kan hämta ut det innan man gifter sig? om man vill åka på resan med nya namnet tänker jag? vi funderar på att vänta ca 1-1½ vecka eftersom resebolagen höjer priserna lagom till novemberlovet v 44..smart av dem va?! så då kanske jag hämta ut den veckan och det ligger färdigt redan? någon som vet?
spana runt på Polisens hemsida så får du nog svaret www.polisen.se/inter/nodeid=3938&pageversion=1.html
den här frågan kommer upp här på BT rätt ofta.. och det främsta tipset är att se till att biljetter och pass innehåller samma namn.. sen spelar det väl inte så stor vilket det är?!
själv tänker jag inte byta efternamn....
egentligen spelar det ingen roll vad jag åker som men det vore kul att kunna säga herr och fru "efternamn" läste att det ska ta 5 arbetsdagar så tekniskt sett skulle jag kunna hinna med.. får gå ner och höra med dem när det närmar sig hur jag kan göra då..
Det närmar sig... 64 dagar kvar för min del. Jag som har varit ute i så god tid hela tiden börjar bli lite stressad nu..
I onsdags var jag och min blivande på vårt första vigselsamtal. Det gick bra, var lite nervös innan kändes som inför ett kvartsamtal.
Min att-göra-lista är väldigt lång men här kommer de stora punkterna
*Fixa frisörtid för uppsättning och make up
*Ordna transport från kyrkan (kanske blir det traktorn till slut iaf)
*Beställa brudbukett
*Beställa tårta
*Gå på fler vigselsamtal och läsa en bok om äktenskap att samtala kring
*Göra vigselprogram
*Prata med nära och kära som kan tänka sig att göra en paj.
*Träffa köksansvarig
Det var allt som jag kunde komma på för stunden
Hur ser eran stress-lista ut?
* boka frisör, make up och manikyr
* Hitta en klänning
* Träffa präst och knator
* Meddela lokalen vad vi valt för vin och vad vi vill ha för blommor
* Bestämma oss för om vi ska ha tärna/marskalk eller inte
* kyrkobladen
* festprogrammen
* bordsplacering
* skor!
känns ganska lugnt än så länge
Nästa vecka kommer jag att kunna bocka av en hel del. Förhoppnigsvis...
tjohoo!!!
jag hittade en BH!! gick in på triumph och hittade en balconette som man kan ta av axelbanden på.. en hudfärgad fast i en lite mörkare nyans kan man säga.. ska nu prova under klänningen så att den inte syns igenom men hon sa att det är vanligare att en BH i offwhite syns fast det är samma färg som klänningen.. det finns sedan matchande trosor och så kan jag hitta nåt annat att ha en kort stund på kvällen.. tänker då rakt inte sova i en korsett eller liknande! *fniss*
och inte nog med det.. var in på guldbutiken och de sa att guldsmeden trodde att det skulle gå att göra min ring! har haft en bra dag idag.. och inhandlade vaser och ljuslyktor idag på IKEA.. bara att bocka av! nu är jag stolt över mig själv..
Grattis Linnea J! Skoj när man fyndar!
Själv har min m2b och jag haft ett långt samtal om våra krånliga föräldrar. Enligt plan A vill vi ha bidrag till bröllopsresan av dem. Hans föräldrar har fått för sig att de ska ge lika mycket som mina... mina har inte sagt något alls om hur mycket de vill ge.. och hitta på en summa och önska sig det av båda känns ganska hemskt... isch... vill stå på egna ben.. men det är klart att de ska få ge bröllopspresent... håhåjaja... nån med liknande problem?!?
(till saken hör: båda föräldrarparen har stabil ekonomi och betraktas som medel/höginkomsttagare...)
våra föräldrar ville oxå vara med och ge ett bidrag... vet inte riktigt hur det bestämdes men frågade väl hur mycket de hade tänkt att ge och gick på dem som kunde ge lägst så båda får ge lika mycket...
idag träffade vi vår fotograf, såååå bra helt perfekt... men jag är så orolig att vi inte kommer hinna med allt... oäck... usch.. vill ju inte ha en stressig bröllopsdag =/ ngn som har bra tidsschema?
våra föräldrar känner inte varandra.. de har träffats en gång för tre år sedan och kommer inte hinna ses igen innan bröllopet... problemet är att det finns liksom inte "nån som kan ge minst" eftersom deras ekonomiska möjligheter är ganska likartade... hemskt klurigt... och JAG vill inte idka kohandel och föreslå summor fram och tillbaka... ja ja... det löser sig väl..
jag gillar att skissa på tidsscheman... när gifter ni er och hur långa förflyttningar har ni?