• okt2006

Oktober 2006 - tråd 5

Nu är det dags att öppna en ny tråd innan den gamla stängs av. Hoppas ni hittar hit alla härliga oktober-brudar!!

• Svar på tråden Oktober 2006 - tråd 5
  • chai

japp, när du känner dig stressad är det bara att fråga om jag har fixat det än så ska du se att det är nån som är senare ute...

fast lokal kanske löser sig idag, vi ska träffa en ansvarig på ett ställe... hoppashoppashoppas...

• okt2006

Alekto: tror inte du behöver stressa upp dig. Inbjudningarna är det viktigaste just nu, blommor och tårta kan du vänta med och klänning måste du ju vänta med. Vad gäller brudgummens kläder är det lätt att surfa runt och kolla på olika sorters kläder. Lämna det åt honom så slipper du stressa över det!

• Zemiramis

Alekto: vi har inte heller skickat ut våra inbjudningar ännu. Men om c:a 2 veckor borde de vara iväg. Gästlistan är äntligen klar och korten snart klara! Det blir ju c:a en måndad innan osa-datum men det tycker vi bara är bra. Det kanske gör att folk tar sig i kragen och svarar i tid :).

• Alekto

Tack till er också, okt2006 och Zemiramis! Nu börjar jag bli lite gladare.

Har givit brudgummen nummer till olika skräddare och sagt att han ska ringa och kolla vilka som syr upp på beställning (gäller väst till honom och marsalken, inga avancerade plagg), och hans syster som är toastmadame får också börja jobba lite nu...

Vad vi HAR gjort är boka kyrka och festställe, boka och träffa prästen, bokat DJ och givit instruktioner, bestämma gästlista, börjat skissa på sånghäfte, beställt inbjudningar och placeringskort, träffat make-up artist och fått håret provstylat och blivit sminkad, lämnat hindersprövning till präst, skickat namnändringsblankett och ja, lite småsaker till. Hmm...faktiskt en hel del när man tänker på det!

Blir lite irriterad på att det bara är jag som tar initiativ till allt, och att varken familjen eller brudgummen ser vad som behövs göras. Så är det väl om man är kontrollfreak, de andra blir bortskämda...

• okt2006

Alekto: tell me about it!! Jag vet precis vad du menar med att vara kontrollfreak! Men att döma av dinlista så verkar du/ni ha hunnit med en hel del! Jag har t.ex. inte gjort provuppsättning och provsmink, träffat prästen eller skickat in några blanketter. Och jag känner mig inte ett dugg stressad över det...

Det enda som ger mig bekymmersrynkor just nu är klänningen...

• onsdag i oktober

Alekto: Jag är först ut i oktober och är smått orolig för att det är såååååå mycket kvar att göra. Ett axplock från planeringen:
    Har klart kyrka (bestämde oss förra veckan)
    Osäker om vigseltid, ingen präst klar
    Klänning - men inga skor och underkläder
    Hans kläder klara.
    Frisör och smink - bokat
    Ringar - ska träffa guldsmeden i augusti för planering
    Bröllopsresa - ger oss huvudvärk. Kan helt enkelt inte bestämm oss.
    Inbjudningskort - vill inte ens tänka tanken.

Problemet hos oss är väl samma hos dig. Ingen annan ser vad som behövs göras. Sambon bara skrattar och säger: - "vilken tur att du har koll på allt. Hindersprövning, visste inte att man behövde sånt"

Jaja, det ordnar sig alltid

• onsdag i oktober

okt2006: Varför ger klänningen dig bekymmer? Inte hittat någon än?

• chai

onsdag i oktober
    varför vill du inte tänka på inbjudningarna?
    var det inte du som bara skulle ha ett fåtal, eller blandar jag ihop dig nu?

• okt2006

Jag har tänkt köpa från Kina, från Cinderellas Bridal. Har hört mycket gott om dem, bra kvalitet och service osv. Eftersom det är så billigt (ca 2000 kr inkl frakt, måttsydd och precis vad jag vill ha) så räknar jag med att kanske få lägga upp, ta in/ut osv hos sömmerska.

Jag visste inte vilken nyans jag ville ha på tyget (vitt eller ivory), på broderierna och på tärnklänningen så jag beställde tygprover. De lovade mig att skicka dem första gången för mer än tre månader sedan... Sedan dess har det bara varit strul. Behöver jag skriva att jag inte fått några tygprover?

Jag känner mig lite fångad i situationen eftersom det börjar bli ont om tid och man lätt kan säga att jag borde gå någon annanstans och köpa eller hyra klänning. Problemet är att då skulle jag få en klänning som inte är vad jag tänkt mig och dessutom till ett dyrare pris...

Idag har jag dock bestämt mig för att strunta i tygproverna och helt enkelt beställa ändå. Jag funderar på att ta ivory. Har inte fått tag på min tärna ännu, så jag vet inte hur hon vill göra. Tror dock att det är lättare att hitta tärnklänningar i en affär, än en brudklänning.

• onsdag i oktober

okt2006: vad jobbigt med klänningen
    Ivory är ju en vedertagen "brudklänningsfärg" så det blir säkert bra med färgen. Hoppas att det ordnar sig.

Chai: Jo, vi ska ha ett litet bröllop. Det är(var)liksom hela tanken. Vi vill gifta oss och det är det väsentliga. Ingen av oss ville att bröllopsförberedelserna skulle "ta över". Har bara lagt ner energi på det vi tycker är viktigt för OSS och stuntat i allt annat. De som vill komma på vigsel är varmt välkomna men bara 15 gäster är inbjudna till festen.

Det har som sagt varit tanken hela tiden. Ska inte ha inbjudningskort men hela tiden pockar andra (och även jag själv)på om "allt traditionellt bröllopsplanerande". Ska vi ändå ha inbjudningskort till kyrkan? NEJ, det ska vi inte ha.

Svar på tråden Oktober 2006 - tråd 5