• okt2006

Oktober 2006 - tråd 5

Nu är det dags att öppna en ny tråd innan den gamla stängs av. Hoppas ni hittar hit alla härliga oktober-brudar!!

• Svar på tråden Oktober 2006 - tråd 5
  • nenne78

Linnea J
    Börje Lilian Anders Berit Sixten Eva
    Malin Bjarne Gun-Britt Evert Lisa Niklas

Behöver du hjälp med fler?

Apropå ledig efter eller inte - man spricker nog av iver att få berätta allt som hänt, men vill njuta också av att vakna upp och mysa länge med min man.. *längtar*

Sova i tält i oktober gör ju att man måste ligga nära varandra i alla fall. Men i ullfrotteställ. Inte så romantiskt om man inte gör ett hål i grenen. Nä fy nu är det dags för kudden!

• lana2810

Vi har också upptäckt att veckan efter bröllopet är som dyrast. Vår första plan var att åka till Azorerna direkt efter. Vi är verkligen inga sol- och badmänniskor, men där kan man iallafall vandra och dyka. Nu står det med att vänta en vecka och åka dit eller göra något kortare.
    Vårt kök kommer nu när som helst, men vi tänkte vänta med att riva ut det gamla nu innan bröllopet och sätta in det, och har ju därför lite att pyssla med efter bröllopet. Borde inte offra alltför mycket semester iväg. Vi har därför funderat på att ta någon weekend-resa à la Linneas tips istället. Eftersom vi befinner oss rätt långt söderut finns det ju lite andra alternativ vi även kollat upp. I Polen får man rätt mycket för pengarna, polenresor.info Hittade även en resebyrå som har minisemestrar hyfsat prisvärt i Danmark, Tyskland, Sverige mfl: www.dtf-travel.com
    Funderingarna går vidare. Jag har iallafall sparat det mesta av min semester så jag har veckan före och två veckor efter ledigt.
    Eller varför göra det så komplicerat? Någon stuga någonstans med öppen brasa och god mat - så kan man ta med voven med. Några tips?

• okt2006

Här har det varit trafik minsann... För att svara på viktualias frågor:
    * Nej, vi har inte tänkt ha fyrverkerier. Bröllopet blir dyrt nog ändå!
    * Nej, vi kommer inte åka på resa direkt efter bröllopet. Det beror på flera saker, men bl.a. på att min blivande är lärare och de har som bekant inga semesterdagar att ta ut, utan det skulle bli obetald tjänstledighet för honom i så fall (om det ens är möjloigt att vara ledig från skolan). Jag söker pluggar och söker jobb samtidigt och om jag skulle hinna få ett jobb så känns det inte läge att fråga direkt om man får vara ledig två veckor... Sedan beror det också på att det har varit så mycket med bröllopet som ska planeras, att det nästan hade känts jobbigt att planera en resa också. Vi vill åka till New York på hösten och funderar på att åka två veckor i samband med vår 1-årsdag istället!

Så eftersom vi inte åker drekt så kommer du garanterat hitta mig här även efter den 7:e oktober Vickan!

• Tilly78

Oj, oj.. vad ni skriver.. Hade en massa sider att läsa i fatt när jag loggade in i morse.
    Vi ska i väg på vår bröllopsresa i Januari. 2 veckor till Langkawi. LÄNGTAR!
    Dagen efter bröllopet åker vi i väg till ett SPA-hotell i närheten och bor över och slappar en natt.
    Har funderat lite på fyrverkeri men det får inte riktigt plats i vår budget..

• viktualia

här handlar det där med resa inte så mycket om budget som om vi överhuvudtaget har TID just då... det var ju inte lätt att veta hur jobbröran skulle se ut i oktober, när vi bestämde datum i mars... jaja.. det löser sig väl...

semester...tjaa.. jag hoppas på att komma undan med att ta semester bara en eller högst två dagar innan bröllopet... hur ska ni göra? alltså INNAN bröllopet?

• Kajza

jag har läst flera inlägg om att det varit underbart att åka på bröllopsresa på en gång efter bröllopet men alla mina vänner som gjort så har sovit bort första 3 dagarna eftersom de varit helt slut! Jag tror att det är lättare att njuta av resan om man väntar lite. Vi kommer att åka på onsdagen efter bröllopet. Hoppas att vi har sovit klart då!

• lana2810

Jag har tagit veckan före ledigt eftersom vi har en hel del med maten att greja samt att jag har vänner från Italien som kommer till bröllopet, som jag vill träffa så mycket som möjligt.
    Ska försöka stålsätta mig och ha mina tre veckor i streck. Har aldrig tidigare lyckats med sammanhängande semester. Stänger liksom inte av mobilen... och vips hör jag mig själv säga till ringande kund " jo, jag kan komma- ska vi säga kl 13 då?".

Jag glömde att svara om fyrverkeri tidigare. Antagligen inte, men vi ska få vara lite pyromaner ändå. Var på ett vinterbröllop där de klyvt upp gamla stockar på högkant som de eldade i - mycket effektfullt. Den idén snor vi.

• okt2006

Min sambo har tagit ledigt fredagen innan och måndagen efter (obetald tjänstledighet alltså, det blir MÅNGA hundralappar som ryker...) och jag som pluggar styr ju lite över min tid ändå. Om jag skulle lyckas få ett jobb (var på intervju i fredags nämligen - ni håller tummarna va?) så hoppas jag att de är tillräckligt förstående för att låta mig vara ledig fredagen och måndagen!

• viktualia

Kajza - du har en poäng där... det är ju käckt att vara utsövd när man väl åker iväg!!!

lana2810 - något sådant eldande hade jag gärna gjort.. men jag tror inte att det går att lösa praktiskt på stället där vi är... fyrverkerier skulle vara möjligt däremot... stället vi ska ha festen på ligger med sjöutsikt så det skulle kunna bli läckert med fyrverkeri från stranden.. men jag vet inte... har blandad inställning till om det är en bra idé eller inte?!?

• okt2006

Hörrni brudar - visst har vi diskuterat tidigare ungefär när solen går ner i oktober? Jag minns inte vad vi kom fram till, det jag funderar på är om vi ska ha tända marschaller vid festlokalen när gästerna kommer dit? Ca 16.00 den 7 oktober.

Svar på tråden Oktober 2006 - tråd 5