• elora

Sept-06 by Nonika

Okey...Såg att gänget med bl a Nonika, Ell, evkasu, Abeth och massor med andra glada septembertjejer har upphört. Hittade någon mer sept.06 men jag kände inte igen någon på den.

Här fortsätter troligen del 3 :D

• Svar på tråden Sept-06 by Nonika
  • Ell

netateta: ja det är inte lätt det där med efternamn! Avgörande för mej var att jag tycker vi känns mer som en enda familj som hör ihop om vi har samma efternamn. Den andra anledningen var att mitt namn är långt redan nu, om jag tog dubbelt efternamn skulle det aldrig få plats på alla blanketter och papper som ska ifyllas med jämna mellanrum... Mitt blivande efternamn är inte det häftigaste direkt, men det bryr jag mig inte om. :) Fast Norrback, jag tänker bara på Ole Norrback, alla kommer fråga om jag är släkt med honom. :D

• Abeth

Hej tjejer!

27 rätters, ja. Jo det betyder helt enkelt att vi får en medeltida bröllopsmeny, med allt gjort från start av kocken. Han är väldigt ambitiös och brukar göra allt själv, från katrering av tuppar till marsipan och bröd bakat på jästa äpplen. Så fort jag fått menyn ska jag lägga ut den här så ni får höra vad den innehåller, men det är inte 27 stycken maträtter utan 15 av dem kanske är kött, fisk, patéer o dylikt och resten är såser, frukt och kanderade rosenblad. Som ni säkert har förstått äter man inte särsklit mycket av varje rätt heller, utan kanske 50 - 100 g. Det roliga med maten är att han har hittat en meny som han kan göra helt och hållet efter originalrecepten, det vill säga alla ingredienserna går att få tag i i dagens samhälle.

Bäst av allt, vi betalar ungefär lika mycket per person som för en trerätters middag från ett cateringföretag.

Ha det bra i solskenet! =)

• elora

Netateta:
    Du kan ju välja som du vill -antingen hans e-namn först (men då som mellannamn). Då väljer ni att behålla era varsina efternamn mao.

Eller då ta hans efternamn och du behåller ditt gamla som mellannamn så visst kan du välja ordning på namnen :D Men visst är det krångligt...hujedamig.

Jag vill ju som ni vet, oxå visa att jag gift mig. Men nu blir det ju inte på detta viset utan jag får väl stoltsera med vigselring och att han tog mitt e-namn ;)

Idag har jag försökt putsa fönster men med halvtaskigt resultat när minstingen hänger i byxorna. Så jag får väl göra sista rycket nu när de somnat eller nåt ;)

Abeth: Så himla skoj med en medeltida meny, det lär inte gå av för hackor! Och att kocken är så engagerad dessutom, det kan ju bara inte bli bättre! :D Ser fram emot att få se menyn sen!

Hej så länge nu!
    Förresten, vem är Ole Norrback??? (hehe vet faktiskt inte på rak arm)

• Ell

elora: det är en finlandssvensk politiker, du vet knappast vem han är. :) men netateta kanske vet?

På tal om att putsa fönster... min lilla fyraåring skulle vara snäll och hjälpa mig tvätta fönstren en gång, så när jag hade tvättat klart ett fönster gick hon dit, spottade på ett hushållspapper och gnuggade med det på fönstret. :D Hon skulle ju bara hjälpa mej lite, den sötnosen! :)

Abeth: jag är väldigt imponerad av er 27-rättersmeny!! Det lär ju bli en bröllopsmiddag som ingen av gästerna glömmer i första taget! :)

• netateta

Ell:
    Jodå, nog har jag koll på Ole Norrback alltid Om jag väljer min blivande mans efternamn får jag heta Wiklund (och sådana finns det hundratals av i Umeå) men mitt e-namn är ganska gulligt och fint tycker ju jag (som "bara haft det i 26 år" ) speciellt den här årstiden när alla går och luktar ute och tycker att häggblom doftar så gott, då brukar jag säga "tackar" för så heter ju jag... (tilläggas kan att i Umeås telefonkatalog finns det hittills bara 3 med det e-namnet!)

• elora

Netateta: Hm...men Häggblom Wiklund låter väl inte så illa ändå? Men jag förstår ju dig med för det innebär ju som oftast att inte alla namn blir utskrivna (om jag inte minns fel??) från t ex myndigheter och företag? MEN å andra sidan, hur ofta får man såna brev?

Häggblom, så typiskt norrländskt tror jag :D Är själv från Övik (nja ca 3 mil sydost) och känner några Häggblads och Hägglunds ;D

Ell: Jaa de är ju för söta när de ska hjälpa till, min 1½ åring går inte av för hackor. Hon hängde halvt genom fönstret och hejade på alla som åkte bil eller gick förbi. Men så tröttnade hon och fick för sig att rada upp alla cd-skivor vi hade i ett ställ på väggen, på fönsterbrädan. Tyvärr gick allt åt pipan ikvällst (norrländskt bra ord) för jag har fipplat bort upphängningskrokarna så stången passade inte. Fick ett anfall och gav upp! Så än har inte gardinerna kommit upp...Dessutom är fönstren så gamla att de blivit svårtvättade tror jag haha!

Och nu för en stund sen somnade jag i sängen med stora tösa, så hade ena näsgrimman på glasögonen gått av!!! Slut för ikväll känner jag ;)

Godnatt!

• elora

Hehe glömde nämna att jag fick ett spännande paket igår! ;)

www.missmary.se/&artNr=5300

Har dock inte provat till brudklänningen så vi får väl se hur aktuellt det blir till bröllopsnatten.

:D

• TingelingAnna

Så kul att det går bra för er brudar, med alltifrån husköp till fönsterputsning. ;) Själv har jag varit duktig och planterat om blommor idag. :)

Fick veta idag att min kusin inte tänker sjunga på vår vigsel som planerat. :( Hon skulle göra det tillsammans med en kompis till henne med kompisen har nu backat ur och min kusin vågar inte sjunga ensam. Så, hur ska man göra nu då? Det lutar nog mot att vi skippar sång i kyrkan, förutom psalmerna då. Hur gör ni andra? Och vilka psalmer ska ni ha? Finns det nånstans där man kan läsa/lyssna på psalmer?

Och en sak till som jag tänkte rådfråga er kloka om. Ska fotograferas klockan 13. Vigsel klockan 15. Ska göra håret hemma o tänkte även göra sminket själv men har fått presentkort på smink av mina kära vänner. Dock fanns bara tid för smink klockan elva. Det tar en timme o då blir det en timme kvar innan fotograferingen. Hinner man det?

Kram kram!

• Ell

netateta: jag tänkte väl det, att du visste vem Ole Norrback är... min blivande kallades för Ole i militären, har jag hört. Stackarn. :D Men Häggblom är ju ett fint namn! Jag förstår att du vill ha det kvar. Jag heter ju Pettersson nu, och det är ju inte det mest ovanliga namnet direkt. :D

elora: ja, visst är det kul att få paket på posten?? :) Jag fick min tiara idag, och är helnöjd med den. Det är en liten diskret och söt tiara i "diademmodell", ska visa den åt min frissa imorgon när Amanda ska klippas, och beställa tid för provkammning! Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska ha under klänningen, har funderat både på korsett och "filéer", men jag tror det blir det senare alternativet. Min klänning är ganska stadig och tight runt midjan, den håller in magen hur bra som helst, så det blir lite tårta på tårta med en korsett under... (med filéer menar jag en sådan där silikon-bh utan band, som fäster direkt på huden) Inte så sexigt, men man kan ju byta om inför bröllopsnatten. :D

Har printat ut målarbilder som jag ska fästa ihop till två målarböcker åt de två småbarnen på vårt bröllop, så att de har något att göra på bröllopet. Varsitt paket med kritor ska de också få.

På fredag åker mamma och jag iväg till en större stad i närheten, vi ska shoppa riktigt ordentligt. :) Mamma är så nervös över att inte hitta några kläder till mitt resp. min brors bröllop i sommar, så hon vill vara ute och leta i god tid. :D

• Nonika

Tjena!
    Idag kom vår annons ut i tidningen om att vi söker bröllopspersonal, och det ringde en tjej direkt på morgonen när jag var på väg till jobbet
    Jag tog hennes mailadress och så har vi mailat fram och tillbaka under dagen. Hon verkar jättebra!
    Sen ringde en äldre dam nu ikväll, och nyss ringde en 18-årig tjej. Tydligen var det ännu en äldre dam som hade ringt till min mobil när Pelle hade den. Hon har inte ringt igen.
    Det var en himla bra gensvar tycker jag!

Den första fastnade jag ju direkt för, så jag hoppas verkligen hon inte drar sig ur. Hon har erfarenhet från bar också, så hon kan få stå i baren på kvällen.
    Den äldre damen har inte jobbat med sånt här på läääänge, men å andra sidan är det ju inte svårt att ta fram mat, duka undan, fylla på vin & öl, och diska. Hon tyckte att det skulle bli SÅ trevligt, och det är ju SÅ fint där, sa hon.
    Men det är kanske lättare för 2 yngre tjejer att arbeta tillsammans än att en ung och en gammal gör det?
    18-åringen har serverat på dop och bröllop förut sa hon.

Svårt val! Den äldre damen ville ha minst 100:- i timmen, och så är det ju lördag sa hon...

Vad tycker ni??

Svar på tråden Sept-06 by Nonika