• pio

Hur blir man omtyckt?

Jag skulle behöva lite synpunkter och råd..

Jag är en tjej på 30+, har barn, sambo, jobb, vanliga intressen, inga "udda" vanor eller åsikter men jag har jättesvårt för att få kontakt med människor.
    Det känns som om alla har en vänskapskrets, går på tjejmiddagar, träffas som par mm
    Min sambo har vänner men jag har ingen att umgås med. Jag har försökt att ta kontakt med kollegor och föreslå olika sätt att träffas t ex fika, jag har försökt lära känna min sambos vänner. Jag är kanske inte jordens mest pratsamma person, men jag är absolut inte tyst heller. Försöker vara trevlig, och pratar inte bara om mig själv. Problemet är att jag inte får något gensvar.
    Min sambo förstod först inte mitt problem utan kallade mig för folkskygg och tyckte att det var upp till mig att få kontakt, "om bara jag pratade så skulle folk prata med mig". Nu har han upptäckt att så inte är fallet.
    Han tycker att det är tråkigt att aldrig någon ringer mig eller bjuder med mig.
    Vi träffades via nätet och jag har flyttat till honom. Nu har jag bott här i flera år och har verkligen ingen kompis, bekant, vän...
    Jag känner en press på mig.
    Kort sagt, hur blir man omtyckt?

• Svar på tråden Hur blir man omtyckt?
  • JAS

Jodå vem har inte känt sig ensam ibland efter alla flyttar runt omi sverigesavlångaland och utsocknes. Det tar lite tid, men tillslut har man byggt upp ett kontaktnät. Ett tips är som flera redan skrivit är att försöka med olika forum. Har du barn så träffar man alltid på någon mamma/pappa i lekparken eller på dagis så där bygger man upp vänskapskretsen ytterligare.
    Arbetskamrater kan man lite då och då göra nåt kul med, behöver inte vara något märkvärdigt.
    Men annars är det ju som så att dygnets 24 timmar inte alltid vill räcka till när man pluggar, jobbar, har hus & familj, hämtning & lämning på dagis, aktiviteter emellanåt. Men man får prioritera det som är viktigt.

• SYL

ta initiativ och bjud hem folk pa middag el en liten fest, dra med dem ut pa drinkar, foresla lunch pa jobbet..

kolla natet om du hittar likasinnade i ditt omrade och bestam fikatraff el nat.

• pio

JAS, precis där ligger problemet för mig! Alla påstår att man träffar folk på barnens dagis, lekplatser, ÖF, jobbet osv men jag gör aldrig det.
    Jag bjuder gärna på mig själv, men får aldrig nåt tillbaka.

• pio

SYL, jag har bjudit hem men ingen vill/har tid osv Inte ens min sambos vänner vill ha mig med eller bjuder med mig!

• JAS

..ser att du har halvstora barn och då går genast lekparken och dagiset bort. Men anmäl dig till någon kurs? Matlagning, vinprovning, kermik- eller språkkurs. Motionera med någon. Ta med dig en arbetskamrat till gymet eller gå på gympa. Simma kanske också är kul? Biokväll?

• roslagsbrud

Pio:
    Strunt i att du inte får något tillbaka, fortsätt bara att ta kontakt och engagera dig. Visa att du VILL få gensvar. Det är som att fiska - man får kasta många gånger innan det blir napp...

• JAS

Jag tror inte man ska bygga upp kontaktnätet runt sin man/sambo utan försöka få kontakt med andra.

• pio

Jo, det håller jag med om. Det är bara tråkigt att man inte räknas. Det känns som om jag försökt allt och försökt väldigt länge. På nätet, fjäskat med sambons vänner, varit trevlig och initiativrik på jobbet, bjudit in grannar, pratat allmänt med folk i alla möjliga sammanhang och ingen har visat intresse tillbaka - det är aldrig någon som tar konatkt emd mig helt appropå. Tycker att man hör andra berätta om nya bekanta i deras liv.

• JAS

Tiden är nog förbi när någon tar kontakt sådär helt appropå. Tänk inte på det utan fortsätt att ta initiativ. Det spelar väl ingen roll vem som tar det första steget? Ta med dig någon och börja på en kurs eller bowla. tja tipsen är många. Boka in något så kan de inte flippa ur.

• pio

Om jag hade någon att ta med så skulle jag det, men det är ju just det som är problemet - att jag inte har det.

Svar på tråden Hur blir man omtyckt?