• pio

Hur blir man omtyckt?

Jag skulle behöva lite synpunkter och råd..

Jag är en tjej på 30+, har barn, sambo, jobb, vanliga intressen, inga "udda" vanor eller åsikter men jag har jättesvårt för att få kontakt med människor.
    Det känns som om alla har en vänskapskrets, går på tjejmiddagar, träffas som par mm
    Min sambo har vänner men jag har ingen att umgås med. Jag har försökt att ta kontakt med kollegor och föreslå olika sätt att träffas t ex fika, jag har försökt lära känna min sambos vänner. Jag är kanske inte jordens mest pratsamma person, men jag är absolut inte tyst heller. Försöker vara trevlig, och pratar inte bara om mig själv. Problemet är att jag inte får något gensvar.
    Min sambo förstod först inte mitt problem utan kallade mig för folkskygg och tyckte att det var upp till mig att få kontakt, "om bara jag pratade så skulle folk prata med mig". Nu har han upptäckt att så inte är fallet.
    Han tycker att det är tråkigt att aldrig någon ringer mig eller bjuder med mig.
    Vi träffades via nätet och jag har flyttat till honom. Nu har jag bott här i flera år och har verkligen ingen kompis, bekant, vän...
    Jag känner en press på mig.
    Kort sagt, hur blir man omtyckt?

• Svar på tråden Hur blir man omtyckt?
  • JAS

Men börja på en kurs vet jag!

• roslagsbrud

VAR bor du egentligen?

• Viviann

Hej Pio!
    Min sambo är lite i samma situation som du. Nu har du visserligen redan provat att bjuda hem folk och liknande, men jag tycker inte du ska ge upp! Kanske skulle du prata med en coach som kan hjälpa dig att fundera på hur du kan göra? Mitt bästa tips är annars att vara sig själv och strunta i att folk är tråkiga och inte vill, en del är bara blyga och behöver lite tid för att tina upp! Fortsätt att fråga om folk vill hänga med på fika/ta en öl/ gå på kurs eller vad det kan vara. Bli inte ledsen om de inte vill följa med, det beror inte på att det är nåt fel på dig. Till slut hittar du roliga människor att umgås med precis som du förtjänar! Var i landet bor du om man får vara nyfiken?
    Lycka till!

• Viviann

En sak skulle jag tillägga, min sambo hade jättesvårt att hitta nya vänner när han flyttade till vår stad. Det är ju inte lätt för någon men ett av hans problem var att han inte riktigt trodde på att någon ville följa med när han frågade om exempelvis fika, vilket fick till följd att det inte alls lät som han själv ville heller! Förstår du hur jag menar? Man kan ju sända ut signaler omedvetet för att man känner sig osäker till exempel. Nu när han har insett att jättemånga andra människor också är blyga och vill hitta kompisar så är han mer noga med att visa tydligt vad han vill! Och det fungerar faktiskt jättebra!

• pio

Jag tror att jag har varit tydlig, har t ex talat om att jag är ny i sta'n och inte känner några.

• Viviann

Jo, det låter ju absolut som att du har varit tydlig. Det är inte riktigt så jag menar, hm...svårt att förklara...men man ju låta tveksam på tonfallet och så vidare för att man är så säker på att man inte kommer att få ett ja och det påverkar den andra personens intryck mer än man kanske kan tro. Jättesvårt att förklara, och det kanske inte alls stämmer på dig, jag har ju aldrig träffat dig.

• roslagsbrud

Det är precis som Viviann skriver. Om man frågar "ska du med och ta en fika" och samtidigt visar med tonfall och kroppsspråk att man förväntar sig ett nej till svar så blir det också ett nej!

Säg istället: "häng med på en fika" och om den tillfrågade tvekar så ge dig inte utan försök att övertala den andra, typ: "jo, men sitt en stund, det behöver inte ta lång tid. Du ser lite fikasugen ut och så kan du berätta om var du köpt den där ursnygga kappan du har på dig".

Ja, du förstår kanske vad jag menar?

• Viviann

Precis så menar jag! Och sen är det ju viktigt att du verkligen vill fika med personen och tycker hon eller han verkar intressant. Det bästa är nog bara att försöka göra saker utan att tänka så mycket, så blir man inte heller besviken om det inte blir någon vänskap av det hela. Det brukar bli bäst när man är positiv utan att "spela" en roll så att säga. Sen ska man förstås ha lite tur också, goda vänner växer inte alltid på träd.

• Fea

Jag har ganska lätt för att skaffa nya vänner och jag tror att det delvis hänger ihop med att jag berättar för folk varför jag gillar dem. Typ:

"Det är så kul att snacka mode med dig. Har du lust att äta lunch"

Kanske känner folk sig utvalda och smickrade. Och det hänger väl ihop med att jag inte vill vara vän med vem som helst. På jobbet, i föreningar mm så spanar jag efter någon som jag har mycket gemensamt med och sedan frågar jag den personen. Det brukar vara 1-2 på varje jobb/kurs/förening mm. Jag skulle aldrig få för mig att fråga vem som helst eller bjuda in alla grannar, jag vill ju umgås med någon som jag faktiskt har utbyte av.

En väg in att umgås är ju ofta att göra något tillsammans som båda gillar. Jag har en filmintresserad vän som jag i början mest gick på bio med, en annan som ville komma igång och träna precis som jag så vi gick på Friskis och Svettis. Båda dem är "riktiga" vänner nu. Har ett par nya på gång, bland annat en som jag går och tittar på konst med och en som jag pratar mode med.

Vad har du för intressen och drömmar? Vad skulle du vilja prata med någon om?

Svar på tråden Hur blir man omtyckt?