• pio

Hur blir man omtyckt?

Jag skulle behöva lite synpunkter och råd..

Jag är en tjej på 30+, har barn, sambo, jobb, vanliga intressen, inga "udda" vanor eller åsikter men jag har jättesvårt för att få kontakt med människor.
    Det känns som om alla har en vänskapskrets, går på tjejmiddagar, träffas som par mm
    Min sambo har vänner men jag har ingen att umgås med. Jag har försökt att ta kontakt med kollegor och föreslå olika sätt att träffas t ex fika, jag har försökt lära känna min sambos vänner. Jag är kanske inte jordens mest pratsamma person, men jag är absolut inte tyst heller. Försöker vara trevlig, och pratar inte bara om mig själv. Problemet är att jag inte får något gensvar.
    Min sambo förstod först inte mitt problem utan kallade mig för folkskygg och tyckte att det var upp till mig att få kontakt, "om bara jag pratade så skulle folk prata med mig". Nu har han upptäckt att så inte är fallet.
    Han tycker att det är tråkigt att aldrig någon ringer mig eller bjuder med mig.
    Vi träffades via nätet och jag har flyttat till honom. Nu har jag bott här i flera år och har verkligen ingen kompis, bekant, vän...
    Jag känner en press på mig.
    Kort sagt, hur blir man omtyckt?

• Svar på tråden Hur blir man omtyckt?
  • pio

Jag har nog inte tänkt så långt..I och med att jag står på noll och inte har någon kompis eller bekant som jag kan hitta på saker med eller bara ringa så känns det inte som man kan vara kräsen. Jag skulle nog bara vilja ha någon att träffa så man inte bara var fastlimmad hemma, så det inte bara var min sambo som fick ta allt prat som jag måste ha ur mig... Jag är ganska bra på att ta mig hemifrån, men jag gör ju allt ensam t ex promenerar, tränar, shoppar. Min sambo sa häromdagen att han skulle vilja att jag bjöd hem någon, men han insåg ganska snart det orimliga i den tanken.

• roslagsbrud

Kan du kanske bjuda hem dina jobbarkompisar? En försenad inflyttningsfest... Då har alla en gemensam nämnare - jobbet och det finns alltid något att prata om.
    Om ni dessutom lagar maten ihop så blir det inte så krystat. Ladda med mycket vin till så lossnar tungorna ännu mer
    Blir det trevligt så kan någon annan bjuda nästa gång.

• roslagsbrud

Eller så får du skaffa hund! Det brukar vara ett säkert kort när det gäller att få kontakt med folk...
    Ryck upp dig nu Pio och tänk positivt. Bestäm dig för att du ska lösa detta istället för fastna i en negativ tankespiral. Och säg inte "lätt för dig att säga" - det är precis så du inte ska tänka...

• pio

Jag bjöd hem dem lite improviserat på vin och tapas i höstas... 7 st... En kom, de andra hade hastigt fått förhinder. Men det är en idé, jag ska kanske bjuda dem igen.

• pio

Jag har hund och jag är en positiv människa ;o) Det är bara det att det känns som om jag testat allt och att jag inte duger, och jag känner mig ensam om problemet.

• roslagsbrud

Byt arbetskamrater...
    Trist att hoppa av sådär i sista stund. Finns det ingen hundklubb du kan gå med i?
    Och nej, jag tror inte att du är ensam om problemet men många skäms nog för att de har några vänner och vågar inte säga det. Dumt...

När jag hade hund så träffade jag ofta på samma människor när jag var ut och gick. Fråga några av dem om ni ska göra sällskap på en lång promenad nästa gång.
    Friluftsfrämjandet är också ett tips.

• bröllops häxan

Men altså tycker du har extrem otur. Det här låter ju kanske inte så tröstande men...men kan det finnas något du gör som anses..tja jag vet inte konstigt eller frånstötande. Det värkar ju som folk undviker dig. Så mysko. Vad gör du? Eller inte gör? Är du för tja vad säger man, krävande(snälla tyck om mig typen) Många har svårt för det också.

Menar inget illa . Bara undrar.*L*

• lejlej

Jag har alltid haft svårt att få kompisar, har alltid varit extrakompisen, reserven, jag tycker jag oxå är positiv och så, men jag har alltid varit så blyg, mer som liten och jag tror att jag inte lärt mig det där sociala språket riktigt (inte menat att det är så för dig) för jag har inte vågat som liten. Ingen lösning men en förklaring som jag tror stämmer på mig

• lejlej

bor i marks kommun om du är i närheten;)

• Diddes sambo

Hej Pio. Jag känner mig precis som dej. Har flyttat till en stad där min kille kommer ifrån. Det är verkligen skit svårt att få kompisar. fast jag har även problem med att få arbetskamrater. Man gör verkligen allt i början men nu skiter jag verkligen i det. Där jag jobbar finns det skit många i min ålder men det är ett gäng som håler ihop både på fritiden och annars. Dessutom prata dom massa skit. En sån typ är inte jag. Därför åker jag hem och umgås med mina djur och min kille. Vist han har många kompisar men inga flickvänner.

Svar på tråden Hur blir man omtyckt?