• Filippa

Någon fler som inte förstått detta med barn? :(

Hej,

Jag undrar bara om det finns fler där ute som inte riktigt förstår detta med barn?
    Bland vänner och bekanta känner jag mig alltid så ensam när diskussionen "barn" kommer upp. Och det gör den, ständigt.

"När ska man skaffa barn? (allmänt) När ska ni ha barn? (till både den ena och andre) Varför vill du inte ha barn? (till mig) Vill inte din kille ha barn? (till mig)"

Jag är bara såå less på alla dessa människor, med biologiska klockor som verkar tickar allt fortare, som diskuterar barn hit och dit. Hur orkar de?
    Själv känner jag mig alldels för ung, jag vill uppleva massor till, barn intresserar mig inte ett dugg, jag känner inget behov av att skaffa några barn överhuvudtaget.
    Men ingen verkar förstå detta. Varken släkt, vänner eller utomstående.

Det måste ju finnas några fler som tänker och känner som jag? Jag kan väl inte vara den ende på jorden som tycker att barn mest verkar vara besvärliga?

Jag lever ett underbart liv med min sambo, vi njuter av livet till fullo. Äter god mat och dricker gott vin, reser bort över en weekend, har intressanta och krävande arbeten, njuter av att bara ha varandra, umgås med våra vänner (där många nu verkar börja bli helt inne på barn) och pysslar på vårt sommarställe och i vår lägenhet. Det här är den bästa tiden i mitt liv!!

Jag villa aldrig att detta trevlig liv ska ta slut. Jag bara väntar på att mina närmaste vänner ska bli gravida. Poff säger de så har de inte tid med än det ena och än det andra... Bjuder man till fest består gästerna plöstligt av 40% en meter höga varelser som krälar omkring, tjuter eller springer runt. Föräldrarna springer efter eller de som lyckas sitta kvar flackar sökande med blicken (för att ha koll på sitt barn)när man diskuterar något, och lyssnar inte alls på vad man säger. Allt utom barnet är ointressant.
    Självklart är inte alla föräldrar så, men tyvärr alltför många vad jag erfarit hittills.

Jag var på en fest nyss, där hälften var gravida, restan hade barn som krälade omkring, och ett fåtal kom med sitt bästa partyhumör. Så jag vet vad jag talar om..

Jag förstår inte varför man inte kan gå på fest och ha kul, lämna barnen hemma och njuta av vuxnas sällskap bara för en kväll. Är barnen det enda man bryr sig om?

Ja, ja...jag var bara tvungen att skriva av mig lite.. jag är bara urless på barnprat, tråkiga föräldrar, skrikande och ouppfostarde ungar och ja....att ingen känner som mig, inte ens min sambo.
    Men han förstår mig i alla fall, och har accepterat att jag inte vill ha barn.

Hoppas någon där ute känner likadant som mig.

• Svar på tråden Någon fler som inte förstått detta med barn? :(
  • Bumpan_

jag håller med dig till fullo. Min bästa vän sen flera år tillbaks fick ett barn i augusti..jag vet nog allt om det där barnet, vi kan inte träffas utan att det är med. Vi kan inte prata om något annat. Vi kan inte shoppa eller gå ut tillsammans..jag längtar då inte heller efter barn.

• leson76

Vad bra att du vet vad du vill. Varför är det så konstigt att folk frågar? Det är väl som med allt annat. Det man undrar över frågar man.
    Det måste vara ett litet känsligt ämne för dig. Varför kan du inte bara säga att du inte är intresserad av att skaffa barn just nu.

• leson76

Kanske ska tillägga att jag själv är nybliven mamma OCH hade inte heller någon som heslt förståelse för kompisarna som hann skaffa barn innan mig.

MEN en av dina frågor kan jag besvara. Ja, ens barn är allt för en! Tråkigt att höra att du inte kan ha lika kul på en fest med barn. De kan ju vara riktiga små pajaser :)

• leson76

OCH en sista sak. Du gör helt rätt i att njuta för fullt av livet!!! hoppas att du inte lyckas övertala att skaffa barn FÖR att skaffa barn när man inte känner sig redo är absolut inte att rekomendera. jag har inte slutat leva för att vi skaffat barn utan njuter om möjligt ännu mer av livets goda.
    MEN idag får lillkillen följa med, både på resor och fest.

Lycka till OCH håller med din om att det är svårt att få en förälders fulla uppmärksamhet MEN jag lovar dig. Vi lyssnar, även om vi inte lyckats fästa blicken på dig när du pratar ;)

• Maxi

Jag förstår dig precis... Nu vet jag inte hur gammal du är och jag naturligtvis bara prata ur egen synvinkel. Jag är 36 år och känner precis som du. Jag har aldrig längtat efter barn eller ens varit speciellt förtjust i dem. Däremot har jag kommit till en punkt i livet (biologist sett) där det verkligen är dags att bestämma sig. Ska vi eller skall vi inte ha barn överhuvudtaget? Det flesta, dock inte alla, kommer fram till att man inte kan se sig 20 år fram i tiden utan barn. Så har det varit för oss. Jag längar inte efter barn men jag tror att jag kommer ångra mig om jag inte skaffar barn. Sagt och gjort så väntar jag och min man barn nu och det känns faktiskt jättespännande. Det låter kanske konsigt att man skaffar barn utan att längta efter det, men tanken har vuxit i och med det medvetna valet och jag ångrar mig inte alls nu. Självklart grubblar jag då och då men livet förändras och även vår syn på den.

/M

• Lucia05

Jag har ofta kikat in här för att läsa om andras erfarenheter, tips o bröllopshistorier. Jag har hittills inte känt det nödvändigt att logga in för att svara på något inlägg. Förrän NU! Jag vill bara säga att jag håller med Filippa SÅ mycket. Tjatet om barn är FRUKTANSVÄRT. Minst lika hemskt är de föräldrar (oftast mammor) som totalt förlorat sig själva sen de fick barn. Jag förstår att det är en stor händelse att bli mamma, men försök att ibland tänka på att alla är inte lika intresserade av att höra hur många gånger barnet har skitit/rapat/kräkts. Det är ju tyvärr det som diskussionerna ofta handlar om......

• Tös

Filippa, jag har samma tankar som du. Jag är 33, gift sedan ett halvår och har ett riktigt bra liv - med min make - utan barn. Jag längtar inter efter barn. Det enda orsaken till att jag skulle skaffa barn skulle vara att jag kanske skulle ångra mig annars. Men tänk om man ångrar sig om man skaffat barn? Man kan ju inte stoppa tillbaka ungen igen!

Det är så dyrt med barn! Jag uppskattar verkligen att kunna resa och gå ut äta utan besvär.

• lolabe

Jag håller med Maxi. Jag är 33 och har heller aldrig någonsin längtat efter barn och tycker heller inte att de är speciellt intressanta. MEN, som Maxi skriver har jag ändå svårt att se mig om 10 el 20 år utan barn. Jag vill någonstans ändå gärna ha en familj. Jag tror faktiskt inte att man ångrar sig om man väl skaffat barn, och eftersom min sambo gärna vill ha barn får vi väl skaffa ett och "hoppas på det bästa". Ja, det låter väldigt konstigt men jag tror man hinner "anpassa sig" under tiden man är gravid och eftersom jag vet att jag inte har några problem med relatoiner eller att knyta an till andra människor är jag övertygad om att jag också kommer att älska mina barn, när vi nu skaffar sådana.
    Men jag har full förståelse för ditt inlägg!

• Ellte

Jag håller med Filippa helt... Förstår inte varför man alltid ska behöva försvara beslutet att INTE skaffa barn när det är ett MYCKET större beslut att faktiskt göra det.

Skulle någon komma på tanken att fråga en gravid kvinna "Åh varför vill du ha barn? Kommer du verkligen inte ändra dig?" Ne, knappast...men att hålla på att tjata på dem som INTE vill är tydligen helt okej :?

• Babylove

Jag förstår inte heller det där med barn...
    Livet har så mycket mer att erbjuda!!!

Svar på tråden Någon fler som inte förstått detta med barn? :(