• Ängla

Oktober 2006 - del 2

Hallå oktober 2006 brudar!

Här har vi tråd nummer två för oss som gifter oss i oktober 2006. Här kan vi ge varandra tips och diskutera idéer etc, om exempelvis dukning & dekorering, trycksaker, klänning och färgtema. En del grejer går i höstens tecken och en del inte.. Välkommna hit och snacka lite, alla oktoberbrudar och alla andra som vill snacka höst för den delen!

Hur går det för er i planeringen tjejer?

Kram Ängla

• Svar på tråden Oktober 2006 - del 2
  • okt2006

svarta: antar att alternativen inte är så många, antingen fotas inomhus eller före vigseln. Alternativet är kanske om det finns något upplyst ställe i en park eller vid en byggnad. Vet dock inte hur ljuset blir på bilderna då, kanske blir konstiga skuggor osv. Om ni kan tänka er att fota inomhus fast inte i studio - funkar inte Ängby slott då? Har inte fotografen några bra tips?

Sandra77: min mamma ska hjälpa mig att sy (läs: min mamma ska sy...) en cape. Det blir av något billigt tyg för jag vill inte lägga pengar på något som jag kanske inte kommer att använda mer än 10 min... Tänker mig något i vitt, kanske med fleece på insidan som värmer skönt. Har hört att man kan hitta mönster i böcker eller tidningar på bibblan = gratis.

• svarta

Okt2006:
    Jag har knåpat ihop en cape alldeles själv och det var inte svårt. Tog bara och klippte ut en halvcirkel i ett vitt lite pälsaktigt tyg och en likadan i fleece, klippte hål för halsen, använde en munktröja som mall för luvan och sydde ihop, typ. Slutnotan blev 400:-, men då var plästyget inte det billigaste man skulle kunna välja.

• Ängla

Jag fick tipset att köpa en fleecepläd (filt) på IKEA, finns visst i Ivory så som det flesta klänningar. Sedan gör man ett hål för huvudet, och kanske klipper upp den lite om man vill "hänga den" över istället för att trä på den. Det här tipset kom från en brudbuktik här i stan, många höst & vinterbrudar hade visst gjort det och var nöjda. Har dock inte sett det själv hur det blir...

• aircondition

Dags att puffa upp tråden en aning igen! Jag planerar hit och dit...Kommer hela tiden på nya saker som jag skulle vilja ha med på bröllopet! Jag inser dock att jag måste stoppa nå´nstans. Vi har i a f bestämt att det blir kvällsbröllop. Gästerna inbjuds till bröllopsfest, men det framgår inte i inbjudan att det blir bröllop! Det ser ut som bröllopet redan varit! Tycker själv att det skulle vara kul att gå på en så´n fest! Det ger mig (oss) också mer tid under dagen. Jag tänker ju göra mycket av maten till buffen själv. Tänkte faktiskt att jag och m2b skulle hinna med ett champagnemys på eftermiddagen. Fast det vet han inte om. Tror också att han ska få sin "morgongåva" redan då...Ska försöka hinna med i helgen att åka till KIK i Sthlm, för att reka klänningsläget lite. Hade ju tänkte sy, men måste hitta en modell som passar. Jamen här skulle jag kunna skriva mycket Antagligen blev det lite rörigt också. Men vad 17...

• okt2006

aircondition: no probs att hänga med svängarna, man är ju själv en något rörig bröllopsplanerare

Kvällsbröllop låter mysigt, men vad ska ni säga till gäster som frågar rakt ut om ni ska gifta er innan? "Ljuger" ni då och säger att vigseln är mitt på dagen? Kommer era föräldrar/syskon att veta om? Tänker mig att det kan bli problem med att folk säger olika saker... Men det kanske inte blir ett problem om alla inblandade tydligt vet vad som gäller! Blir vigseln då i middagslokalen? Skönt att slippa transporten och dödtiden mellan vigseln och festen!

Om ni planerar noga och delegerar vissa saker så hinner ni säkert med ett champagnemys innan. Bara inte mobilen ringer i ett med frågor från de som hjälper till bara...

Själv har jag äntligen preliminärbokat kyrkan vid vattnet. Eftersom jag och sambon inte är överens om vilken kyrka vi ska ha så ska jag preliminärboka en till. Såg nyligen att den pastorn vi vill ha har flyttat, inte långt men man undrar ju om han fortfarande arbetar inom kyrkan. Det lättaste är förstås att ringa och fråga!

Har bestämt mig hur inbjudningskorten ska se ut. Det blir ett dubbelvikt A5 i mörkare cremefärg, kanske med guldskimmer om det finns. På framsidans övre del klistras ett vitt papper med guldtryck av lönnlöv som jag gjorde i höstas. Det kommer att täcka ca 2/3 av kortet. På den under delen klistras en remsa med texten "bröllopbröllopbröllop" löpande i olika typsnitt (idén kommer från s.k. dekorpapper från Panduro). Texten blir brun. That's it på framsidan, man kommer alltså inte att se på framsidan villka det är som gifter sig. Detta pga att kuvertet kommer att vara geomskinligt och jag vill att man ska se att det är en bröllopsinbjudan innan man öppnat. I kuvertet kommer jag att strö utstansade lönnlöv i höstfärger och hjärtan i guld, som singlar runt där inne lite vackert.

På övriga trycksaker kommer den där texremsan också att finnas med, på vigselprogrammet blir det "vigselvigselvigsel", på festprogrammet "festfestfest" osv. Dekorationen på festprogram, vigselprogram, placeringskort, tackkort osv blir lönnlöv-stickers som jag köpt på internet.

Vill förresten passa på att tipsa om den här hemsidan igen, ifall några missat den:www.balloons-galore.net/cat_autumnfall.cfm
    Därifrån har jag bestält lönnlöv-stickers, band med rostfärgade löv som jag ska göra servettringar av och lite konfetti som jag faktiskt inte riktigt vet vad jag ska göra med, kanske strö på bordet om det inte blir för mycket.

Ett långt inlägg från mig, men det är ju så himla kul!! Ha det bra brudar!

• Ängla

Jag har tyvärr inte tid att skriva ¨så mcyket ville bara säga;

ÅÅÅÅÅÅÅÅ vad snyggt det låter okt2006, vill också få sånt
    Finns det fler bilder att kolla på? vi har ju fått se förut.
    Kyrkan vid vattnet det är den jag gillade mest va? Så himla mysigt med kyrka vi vattnet. VARFÖR instämmer inte din blivande?

• Ängla

Till er alla som har det här med inbjudningar kvar att fixa med.

Var ute i god tid! (det fattar ni nog själva...)Det händer alltid nåt man inte räknat med...
    Vi fick ut våra inbjudningar för vårt aprilbröllop i måndags.. ÄNTLIGEN. Allt var frid och fröjd med utformningen med inbjudan men sen började problemen, tryckeriet gjorde fel, de fick göra om och då blev det snyggt, MEN då hade jag överskattat mannen i pappershandelns kapacitet att få hem de pärlemoskimrande kuverten jag ville ha så efter två veckor av löften insåg jag att jag var tvungen att kolla i precis varenda affär i stan för att hitta nåt som kunde komma i närheten av det jag ville ha. Tre olika kuvert blev det.. men det ser ju inte gästerna.. ångrar att jag inte började med kuverten långt tidigare

Tips till er som har ert kvar! Beställ kuvert och allt material i riktigt god tid, sammanställ adresser i riktigt god tid, gå in på posten i god tid och kolla vilka frimärken de har och vilket som passar er inbjudan bäst, de kan även beställa in vissa frimärken (vårt passade jättebra in) och när ni ska posta gå in med dom på posten. dels för att man vet att de kommer i väg (ingen som spränger postlådan) och dels för att poststämpeln de har inne på kontoret är MYCKET snyggare och kladdar inte tillskillnad mot de om man lägger på lådan...

• Nillapilla

Hej alla!

Gifter mig 7 okt -06, så vill bara ansluta mig till tråden! Trevligt med alla tips och idéer. Undrar lite om ni oktoberbrudar hunnit boka fotograf ännu? Vad har ni fått för priser?

• Anna25

Vi har inte bokat fotograf än, men har nog bestämt vilken. Från 2500 kr och uppåt (album), men det blir nog uppåt... Har inte satt mig in i det så noga än.

En annan sak: Har ni bokat frisör än? Vad betalar ni? Jag har hittat en frisör i Lund som har både makeup och frisyr. 460 kr för 1h makeup och 520 kr/h frisyr (tar 2-3 h beroende på). Vad tror ni om priserna? 2000 kr totalt får jag alltså räkna med. Provmakeup och provfrisyr ingår, vilket känns jättebra! Jag har blivit tipsad om frisören av en annan tjej som blev väldigt nöjd.

Svar på tråden Oktober 2006 - del 2