26:e Augusti 2006
Ngn som ska gifta sig nästa år den 26:e Augusti?
det ska jag :) *lycklig*
Ngn som ska gifta sig nästa år den 26:e Augusti?
det ska jag :) *lycklig*
Bridecilla ja det är väl lite olika cermonier. Jag vet inte riktigt hur man ska förklara det. Det enda som jag vet är att man dukar upp ett bord inför vigseln med diverse olika föremål och godsaker på som alla har en betydelse för det kommande livet ihop, och dom står för allt ifrån rikedom, barn, till ett hälsosamt liv.
Bridecilla om du går in på den här länken så är det en svensk tjej som gift sig med en iranier och där står det lite om hur det funkar och vad allt betyder. Om du är intresserad vill säga Tror hon kan förklara lite bättre än vad jag gör
www.famsadjadi.com/persisk.html
nu har jag läst.
verkar jätteroligt!!
vi har en tjej på jobbet från Iran och hon har berättat hur de tex firar nyår, hon är zarathustrian (eller hur det nu stavas) och inte muslim, men de riktigt gamla traditionerna härstammar ju från den religionen iaf i Iran, som jag har förstått det... och det där med bordet med alla symboliska sakerna och spegeln etc, det verkar vara en genomgående grej när man ska fira.
lite synd, vi i Sverige har glömt de flesta gamla traditioner, speciellt symboliken i vissa saker...
hur länge har ni varit tillsammans?
Vi har varit ihop i 2.5 underbara år!
Bridecilla ungefär som vi då träffades första gången 28/8-02 men blev tillsammans efter mycket strul på nyårsafton-02/03.
Här i sverige är det nästan "fult" att hålla vid våra traditioner och fira som vi alltid har gjort. Förstår inte hur andra länder och kulturer har lyckats hålla fast så på sina grejor men ej vi. Känns lite ledsamt ibland, men jag e glad ändå. Nu har jag ju ytterligare en kultur att fira med
Hur gammal är du och din respektive??
Jag är 26 och han blir 28 om en månad
ja helt klart är det så och det är så synd. visst vi har midsommar, jul å lite sånt, men tänk vad mkt de hade på vikingatiden, eller senare... ´nästan inget av det firas idag.
jag är snart 29 och min gamle gubbe är 37:)
Så det är lite ålderskillnad, men inget som vi ngnsin märker av!
Han har en son sedan ett tidigare förhållande och det var en omställning, men funkar helt perfekt. Han är världens sötaste unge!!
Jaaa, det ska vara klart med lokal. Det är pappa som fixar och håller i det. Vi ska ha festen ganska centralt (Borås), i en föreningslokal med ett stort dansgolv, scen och pub. (Gratis är det oxå!)
Aug 2006 åhh så lyxigt Grattis grattis får man väl lov att säga då
Bridecilla,
Här är en till brud med åldersskillnad
min m2b är 12 år äldre än mig.
madelyn,
hoppla kerstin! ni slog oss :)
Bridecilla,
Japp det gör vi