• Paulinas

Kristianstad Brudar: ny tråd!!

Hej alla gamla och nya Kristianstad brudar! Vår tråd har blivit avstängd, så börjar här en ny.

Vi är ju en liten grupp tjejer som lärt känna varandra lite, men här måste finnas fler blivande brudar i Kristianstads trakten!? Det hade varit kul om ni ville skriva en rad. När gifter ni er? Vad blir det för bröllop? etc...

Vi som hittade till gamla tråden, hoppas vi hittar till denna också!! :)

• Svar på tråden Kristianstad Brudar: ny tråd!!
  • Blivande Fru Roos

Haoudi haoudi brudar!

Undrade lite hur mycket musik ni ska ha/hade på bröllopet?
    Hur många solosånger samt psalmer?

Kan man ha hur mycket solosång som helst eller är det begränsat?

Vi vill att vigsel i kyrkan ska ta allt för lång tid MAX 45min (egentligen för länge kanske!?)

Hur har ni lagt upp er vigsel? Tid etc?

• Marie06

Blivande Fru Roos

OM jag skulle gift mig skulle vi haft 1 Solosång där min tärna sjöng. För Kärlekens skull.

Jag tror jag hörde när jag gick brevid en präst att man kunde ha tre solosånger som max men då blev det en rätt lång gudstjänst.

Som Psalm hade jag tittat på 201 och 411

Som in och ut marsch skulle vi haft
    Mendehlsson
    Bröllopsmarsch ur
    ?En Midsommarnattsdröm" och Wagner
    Brudkör ur ?Lohengrin?

Jag tittade i slutet av psalmboken och använde den som mall. Man träffar ju prästen en tid före men det kan va skönt att ha lite under kontroll.

• Min-Ah

E+P!
    Färlöv skall ju ha en "Församlings dag" lördagen den 3 september.
    Då skall jag och min man uppträda (spela fiol) med "Låtlaget" kl 14.00!

Om ni skall dit är ni ju välkomna att lyssna!
    (Jag är lätt att känna igen eftersom jag är asiat! )

• Min-Ah

Marie!
    Vad bra att du fixat bil!
    Du är så välkommen så!

Angående musik vid vigseln:
    Vi hade ingångs- och utgångsmusik, två psalmer (I denna ljuva sommartid och en vänlig grönskas rika dräkt) samt två musikstycken på vårt bröllop.
    Vi hade ingen kantor utan allt spelades av våra vänner, "Låtlaget" (fioler, en blockflöjt, ett munspel och gitarr).

• Paulinas

Hejsan tjejer!

Det här med fotograf är inte lätt. Fredrik tog 800:- för att det är en lördag och 400:- extra om vi ville ta foto i tivoliparken. Sen kostde det mellan 5000 och 7000 beroende på hur många bilder man ville ha (för 5000 fick man 12 bilder). Jag tyckte att detta lät dyrt! Särskilt eftersom det inte blir så många bilder!

Ska nog reka lite billigare alternativ. Skulle kanske ta och ringa han i Broby och det hade varit kul att se dina foto Sanna!

• Paulinas

Det här med musik har vi tänkte lite på, men fortfarande inget bestämt.

Det lutar dock åt två psalmer (den ena är "måne och sol, vatten och vind" och den andra kanske blir "du vet väl om att du är värdefull", om det inte är så att man måste ha en vigselpsalm då byter vi ut den sistnämnda.)

Vi har tänkt två sånger på engelska och en på svenska. Engelska sånger har vi en del förslag på, men vi har ingen bra svensk.

Jimmy känner en del musiker, så det blir nog att några av dem spelar gitarr och ev. sjunger en av dem en av låtarna. De andra två låtarna letar vi sångare till.

In- och utgång vet vi inte riktigt, men vi vill nog ha "en vanlig" ingångslåt, men ev. en vanlig låt som utgång.

Hmm, det blev lite rörigt, men det är typ så här långt vi kommit. :)

• Paulinas

Det verkar som om alla är sugna på att träffas snart. Vi kan väl försöka på lördag!

Kl 11.00 på Duvanders kanske?
    Hur många kan det?

• Sanna0806

Godmorgon!

Sånger ja...
    Vår präst sa att man alltid har med två psalmer, vi hade nr 200 och 201. (I denna ljuva sommartid och En vänlig grönskas... om jag inte är helt förvirrad just nu)

Sedan hade vi en väninna som sjöng "Av längtan till dig", sååå vackert! I stället för en till sång läste Affes syster dikten/visan Kärleken kommer, också jättefint.

Jag tyckte det blev precis lagom.

Inmarsch var Mendehlson (hur man nu stavar hans namn) och som utmarsch Love and Marriage (Frank Sinatras), vi hade bestämt att den skulle vara på piano, men när vi skulle gå ut spelade kantorn den på orgeln, tror faktiskt att den blivit bättre på piano, nu var den lite svår att känna igen.

• Sanna0806

Jag ska höra med maken (ha ha, vad det känns konstigt att skriva det) om jag kan komma ifrån på lördag, han måste jobba i helgen. Återkommer!

• Marie06

Hallå allihpa

Jag kommer jättegärna på Lörd. Då har man ju bil också. Åhh vad jag längtar.

Tänk var roligt egentligen ni längtar efter ert bröllop och jag efter en bil.

Svar på tråden Kristianstad Brudar: ny tråd!!