South Beach sommaren 2005
Testar att starta upp ett nytt forum för oss SB:are, eftersom den föregående verkar ha nått sin maxgräns. Hoppas ni hittar hit allihop!
Opus
Testar att starta upp ett nytt forum för oss SB:are, eftersom den föregående verkar ha nått sin maxgräns. Hoppas ni hittar hit allihop!
Opus
*sambo*
Konstigt nog är jag inte nästan alls hungrig. Däremot har jag varit himla trött dessa dagar, vilket jag inte var förra gången jag körde introduktionsfasen. Om du är hungrig kan det ju vara tecken på att du behöver mer energi (trots pannbiffarna :) )
Skall bli härligt med helg och promenader i solskenet. Brukar annars jogga en halv timme innan frukost ungefär varannan dag och gå på gym ca 2 gånger i veckan. Skippar gymmet idag tror jag, eftersom jag känner mig lite trött. Får bli en extra sväng till fots på väg hem från jobbet istället.
Kämpa på!
Har också registrerat mig på GIViktKoll men är lite besviken, tror inte jag kommer ha så stor nytta av det som det är nu.
Ja, läsa i lite frågespalter och kika på recept, men annars inget nytt...
Sanne-06
Första dagarna var jag också jättetrött, men det börjar bli bättre nu. Dock orkar jag inte träna hårt nu så det blir promenader för mig. Får gå till gymmet sen när jag äter lite mer kolisar.
Läste på giviktkoll.se att om man inte äter kolisar kan man riskera att energin tas från muskerna snarare än fett om man tränar hårt i första fasen, därför rekommenderar de lågintensiv träning.
Men mår du bra så är det kanon!
Nimis:
Jag håller med, lite väl tunnt innehåll. Fast det kanske blir bättre med tiden...
*sambo*
Är du ännu lika hungrig? Mitt sug har försvunnit vilket känns bra; kan ju dock vara bara tillfälligt borta. Tröttheten borde väl vara övergående också.
Borde kanske också läsa på lite om GI - kunde kanske vara ett bättre alternativ än att hålla sig bort från kolhydrater nästan helt. Nåja, skall i alla fall köra SB nu tills jag tappat några kg, och sen introducera mat enligt lågt GI sen för att hålla vikten.
Vi är ju i nästan samma skede om du idag är på din femte dag, och jag på min fjärde. Kul om vi kan heja på varann! :)
Hur funkar South Beach???
South Beach skulle jag beskriva som en blandning av Atkins och GI; inte så extrem som Atkins, man äter mindre fett (och nyttigt fett), och vissa mjölkprodukter är ok.
South Beach är väldigt likt det som de flesta menar med GI-metoden. Det som Ola Lauritzon förespråkar och kallar GI är mer likt Atkins, tycker jag.
I SB kör man fas 1 (avgiftningsfasen)under 2 veckor där man är mycket strikt vad gäller kolhydrater. Under fas 2 (viktminskningsfasen) återintroducerar man bra låg-GI kolhydrater i rimliga mängder.
Man äter bra fetter och bra kolhydrater, helt enkelt. Och undviker raffinerat socker.
När man nått sin målvikt, träder man in i fas 3, som är en livsstil. Man är kanske lite mer flexibel, men behåller grundprinciperna - bra fetter och gärna magra varianter, och långsamma kolisar + inget eller lite raffinerat socker.
En mycket sund livsstil tycker jag, som håller i längden.
Opus
Hej!
Jag är inne på min 7.e dag och har enligt mig skött mig exemplariskt och ändå GÅTT UPP i vikt!
Trots det så har mina mått minskat så jag antar att det är vatten eller något som samlats i kroppen...
Nåväl inte ska jag ge upp nu!Sambonmed omgivning smaskar på kaokor, vitlöksbröd med smör, glass
och jag står emot, känner mig stolt över det!
Totalt har jag minskat -1,7 på en vecka så jag ska väl vara nöjd.
Hur går det för er andra?
Vilken härlig söndagsmorgon! Har precis varit på promenad i 1,5 timme i solskenet. Har fått någon sorts energi-kick nu istället för tröttheten - härligt! Så än så länge går det bra, inne på dag 6.
Tror dock att kommande vecka kan innehålla lite mera frestelser, min blivande har varit på affärsresa hela denna vecka och kommer hem ikväll :) . Tyckte att det passade med introduktionsfasen när han var borta, så att han inte drabbas om jag skulle vara lite grinig.
Tänkte nu starta nästa projekt; att dra ner på kaffe drickandet... om kolhydratbehovet försvann på 3 -4 dagar, kan man månne dra ner på kaffet lika drastiskt. Måste dock få min kopp kaffe på morgon :)
Hoppas det går bra för er också! *sambo* - det går väl lite i steg med viktnedgången, och 1,7 är ju kanon!
opus - kul att ha ett proffs här också! Man lär sig alltid nåt nytt av dina inlägg!
Nu tror jag att jag har kommit på mitt viktminskningsproblem (varför jag inte går ner i vikt) - jag tror att jag äter för lite.
Igår åt jag en kebabsallad vid 15.45-tiden, sedan åt jag inget mer under dagen/kvällen. När jag vägde mig i morse såg jag att jag hade minskat 200 g sedan igår och jag som väger mig varje dag ser ju skillnaden. Jag brukar pendla upp och ner några hundra gram varje dag. Men nu, tack vare att jag åt så lite igår så tror jag att jag har kommit på problemet. Så nu ska jag vräka i mig lite mer istället