• anna_80

rembosekten

Hej på er, Buffy, ISLA, Sandra_77 och alla andra Rembotjejer! Startar den nya tråden nu, eftersom den gamla stängt för inlägg. Här kan vi fortsätta att diskutera våra rembopräglade bröllop!

Hoppas ni hittar hit...

• Svar på tråden rembosekten
  • anna_80

Skogsbrud:
    Som sagt tycker jag hallon och chokladtårta låter underbart gott, men jag kan tipsa om receptet på tårtan vi ska ha. Det är som en lite mer lyxig kladdkaka med vit chokladtryffel på och nötter eller bär som dekoration. Man kan göra den själv i förväg och den är väldigt dryg. Recept finns här:
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=359106

Låter bra att de runda tårna kommer tillbaka! Jag gillar trubbiga skor. Då slipper man få fötter som är 1dm extra långa! Men, som sagt, när jag var och kollade på bröllopsskor kunde hon visa vad de hade betällt hem mer, så gå in och fråga vilka modeller de får in till hösten. Så fort man säger att det är till bröllop brukar folk bli så glada och hjälpsamma!

Kommer ni inte ha nån toastmaster på er fest? Det kanske inte behövs med ert upplägg.

Bara kul att du vill låna bingon!

rtv:
    kollade upp låten från kristna. Den kanske inte är helt lysande... Det är bara en del från en längre låt, men om ni skulle sjunga kristina och karl oskar vore det ju underbart!!! bröllopsgästerna sjunger dessutom samma text nästan hela tiden... Här är de delar av texten som man kanske kan använda:

Min Lust till dig

Karl Oskar:
    Tre år har jag kommit hit till dig, Kristina
    Aldrig med sån brådska som idag

Kristina:
    Säg mig vad du menar!

Karl Oskar:
    Jag får ta över gården, vi har ett hem,
    vi kan skaffa oss kläder och föda.
    Nu kan vi gifta oss...Om du vill ha mig...

Kristina:
    Att jag vill ha dig, det vet du,
    jag tänker ju knappast på nåt annat.
    Skynda dig, du måste fråga min mor och min far
    om dom ger oss lov.

Min man...
    Du blir min man till slut
    som jag så länge viskat för mitt inre
    Vi ska va tillsammans när dag läggs till dag
    för dit du går, går också jag

Min själ, min kropp har lust till dig
    Din andedräkt som hettar i mitt öra
    rymmer samma längtan som värker i mig
    Min kropp, min själ har lust till dig

Bröllopsgästerna:
    Året det är 1844 och Oscar I är kung
    Friarn han är stolt och strävsam
    och bruden är frisk och ung

Han har egen gård och är sin egen herre
    blir aldrig nån husbondes träl
    Ingen finns det som han tål så väl som henne
    så nog ska det gå dem väl

Men än vill hon leka, än vill hon gunga
    Ännu är barnet nära i hennes sinne Ja, än vill hon dansa, än vill hon sjunga
    Ännu är barnet ifrån förr kvar därinne

Bröllopsgästerna:
    Friarn har en gård och är sin egen herre
    blir aldrig nån husbondes träl
    Om än jorden som de ärvt är tung och stenig
    och lotten är liten
    med sju tunnland åker
    så ska de nog lyckas
    det ska nog gå väl

Kristina:
    Minns du hur jag bad dig
    Gå inte! Stanna ännu en stund!

Karl Oskar:
    Men jag var tvungen att gå när det dagades...

Kristina:
    alltför många gånger...

Karl Oskar:
    just när vi låg i ditt rum och vi kysste oss trötta...

Kristina:
    Kyssar och smek...

Karl Oskar:
    Bara kyssar och smek...

Kristina:
    Men nu är jag din hustru, och jag håller dig kvar

Båda:
    Min själ, min kropp har lust till dig
    Din andedräkt som hettar i mitt öra
    rymmer samma längtan som värker i mig
    Min kropp, min själ har lust till dig

Båda:
    Jag hör ditt hjärtas jämna slag
    Mitt huvud mot ditt bröst i nattens timmar
    Vi ska va tillsammans när dag läggs till dag
    För dit du går går också jag

Vet inte om det är nån skillnad att vara medlem i gruppen... men du får gärna vara med!

Nu ska jag gå ut och jobba på min solbränna, det är med ett slags bröllopsplanering!

• Bröllopstokiig

Hej!

Fy vilken stressig vecka det har varit! Har vaknat varje morgon med hjärtklappning, ångest och drömt att T kommer hata mig för all framtid! Jag och Ts marskalker hade kommit överens om att han skulle bli sexad denna veckan på lördagen. För att se till att han inte bokade upp något annat sa vi att vi skulle till prästen nu på lördag kl. 14. I söndags säger han att han misstänker att det här med prästen är en bluff och att han tror att svensexan är den dagen!!!
    Jag lyckas på något sätt övertyga honom att det lär bli någon annan helg, att vi verkligen ska träffa prästen på lördag och att vi har mycket kvar att göra inför det. Så nu har jag gått runt och ljugit för honom hela veckan för att få det hela att verka så trovärdigt som möjligt! Och jag avskyr verkligen att ljuga!

Men igår var det alltså dags! Det började med att det ringde på dörren kl. 7.45. Jag var vaken sedan länge men T vaknar upp lite sömndrucket och säger "Var det dörren som lät?" varpå jag svarar att jag tror det. T tar på sig ett par byxor och går ut i hallen. Jag hör hur han öppnar dörren och möts av ett helt gäng skrattande killar. Han säger "Nej!" högt och slår därefter igen dörren. :) Väntar några sekunder innan han öppnar igen och killarna dundrar in. Priceless!
    Killarna har med sig räkmackor och juice, och käkar alla en gemensam frukost hos oss medan alla skrattar och T försöker greppa vad som precis har hänt. Till slut klämmer han ur sig "Så vi ska inte till prästen idag?". :D
    När de är klara med frukosten får han göra sig i ordning innan de åker vidare till skjutbanan där T ska få prova på en massa olika vapen. Planen för resten av dagen är att grilla ute på Djurgården och paddla kanot runt Djurgården. Kl. 16.30 träffar jag marskalken igen vid Slussen för nästa delmoment ? Ålandskryssning! Jag har packat Ts hygienartiklar, underkläder och lite kläder i en ryggsäck. Han vet fortfarande inte vad som väntar... Marskalken berättar att de har haft väldigt roligt under dagen och att de har köpt T en väldigt snygg outfit kvällen till ära. Han ska kläs ut till en finsk gigolo och de har köpt kläder på Myrorna till honom. :)

Det sista jag hörde av honom var ett SMS igår där det stod att han skulle åka på kryssning och att han älskade mig. Väntar nu med spänning på att han ska komma hem idag så att jag får höra resten! Men fy vad spänd jag har varit inför det här. :) Skönt att det är över!

Hur som helst, tack för alla grattis tjejer! Det är så skönt att veta att man har ett jobb som väntar efter allt bröllopsbestyr. Jag är jättepeppad inför jobbet och jag har verkligen fått ett bra erbjudande. Perfekt!

Anna80:
    Jag har saknat att läsa allas inlägg. Man blir så bröllopspeppad av dem!
    Kul att du gillade bilderna. Vallgraven är väldigt tuff. Man ser inte den förrän man kommer fram till slottet vilket är otroligt coolt! Fotografen ville ju att vi skulle ut i forsen och stå på en sten medans han tar kort. Vi får se om det blir av. Vill inte riskera att plumsa i!

Skålarna på bilden är inte skålarna vi kommer använda. De vi har tänkt ut har vi inte köpt ännu. Men jag lägger upp bilder så snart det är gjort. As usual. :) Värmeljuset är vitt, men jag tror att det är lågan som får det att se rosa ut av någon anledning. Vi ska bara ha vita ljus i skålarna.

Jag är väldigt nöjd med gästboken. Efter allt slit med den känns det nästan som att man inte får vara något annat. :) Vi funderar eventuellt på att ha små bilder på gästerna på utsidan. Men vi får se hur vi gör.

Listan som ligger där är som jag fick den av min kompis, så vi har inte redigerat den alls ännu. T ex kommer alla schlagerlåtar försvinna. För det är verkligen inte vi. Vi kommer ha musik som vi gillar och som vi tror att våra gäster kan uppskatta också. Är er DJ en kompis eller någon ni har anställt för det här? Oftast brukar DJs ha ganska bra koll på vad som funkar och inte funkar på dansgolvet.

T kommer ju att få lägga ut för det som behöver köpas i nuläget, men det vore ju roligare att kunna göra det själv. Hoppas verkligen att jag får pengar snart, har verkligen vänt på varenda krona snart.

Tror också att det är något fint minne från hippan på G. Jag har varit på toastisen och sagt att jag vill se bilderna snart. Men hon verkar otroligt lurig varje gång jag frågar. Jag har också sagt att jag vill inte se bilderna på min bröllopsdag. :)
    Kul med mycket tal och spex! Min toastis avslöjade att det är 10-15 pers som vill hålla tal under middagen. Och med tanke på att vi är 34 totalt så äår det ju ganska många.

Vi är väldigt nöjda med löftena, så vi hoppas verkligen att prästen inte har några invändningar. :) Vi ska träffa henne den 16/7.
    Tror inte att det blir musik under genrepet. Men jag får kolla det.
    Vi har bestämt att vi kommer att gå in till A Trumpet Voluntary (J. Clarke) och gå ut med Brudkör ur »Lohengrin« (R. Wagner) och vi kommer ha psalm 84, 210 och 411. Vi har kommit fram till att det inte blir någon sång i kyrkan. Min kompis som skulle sjunga har alldeles för mycket att göra innan bröllopet och vi kommer inte få till någon tid för att hon ska kunna provsjunga innan bröllopet.

Provade klänningen med alla kjolar och allt igår tillsammans med tärnan. Blev otroligt varm direkt! Tror att jag kommer gå runt som ett stort svettmonster dagen till ära! :)
    Vi insåg att släpet lär bli ett problem under dagen. Det släpar hela tiden i marken och kommer skitigt. Det finns inget bra sätt att lyfta upp det med. Hur upplever ni andra det här med släp? Hur ska ni göra med det?

Kul att höra att Magnus fick jobbet! Det måste kännas oerhört skönt för er båda!!! Håller tummarna för att det blir en förlängning på det också!

Som tur är har jag inte betalt för underkjolen med rutan på. Den lånar jag bara, men man blir ju skrämd av hur osmarta de är! Det enda jag har betalt för är klänningen och slöjan, de tog inte betalt för blomman av någon anledning, men jag tänker inte påminna dem. De är ju dom som gör usla affärer. Och jag skulle aldrig rekommendera dem för någon annan!
    Jag har sprätt bort rutan nu i alla fall. Ringde dem för att kolla om det var ok att jag gjorde det eftersom det var så osmart av dom att sätta dit den i första taget. Tanten "hade inte tid" att prata med mig, så jag fick prata med en annan galen tant medan hon som äger affären satt bredvid och sa vad hon skulle svara mig. Sjuka människor! De började skylla på mig att det var mitt eget fel för att jag hade tagit med mig kjolen från butiken för att testa hemma. Trots att det var hon som sa att jag skulle göra det! Det slutade med att jag blev så förbannad att jag bara slängde på luren. Orkar inte med dem mer.
    Jag köpte en billig underkjol på KappAhl och igår när jag och tärnan testade funkade det bra. Så nu är det löst. Men jag vill verkligen inte ha något mer med dem att göra. De är helt galna. Jag fattar inte att de kan driva en verksamhet.

Vi har inte kommit så mycket längre i dansandet sen den där gången jag berättade om. Det såg bara så sjukt ut! :)
    Det enda vi har bestämt är att hålla det väldigt enkelt. Inte mycket spinnar och dippar alltså. :D

Varför har han inte målat "lilla anna" ännu?! Du får påminna honom! Det är inte snällt mot henne. :(

Jag och T ska inte hålla tal till varandra, men om jag skulle hålla tal skulle jag nog precis som du inleda med lite kort om hur vi träffades och sen gå över till varför jag älskar honom och vad han gör för att få mig att känna mig som världens mest älskade person. Kan du inte posta det du har skrivit hittills här? Vore kul att läsa det. Du kanske kan ta ut tre hållpunkter för talet, t ex tre egenskaper som gör Magnus till mannen för dig och prata kring dem? En annan variant om du hade någon idol eller förälskelse när du var liten att berätta om den kärleken och dra paralleller eller skillnader till din kärlek idag till Magnus? T ex så var jag superkär i Joe McIntyre i NKOTB när jag var 11 år, han var otroligt bra på att sjunga och dansa, och nu har jag hittat killen som älskar att sjunga och dansa, tyvärr gör han det inte lika bra. :) Låter kanske lite flummigt?

Jag tror att jag kommer att fortsätta kalla T för min pojkvän även efter att vi har gift oss. :) Eller så får jag börja att öva mig på att säga min MAN redan nu. Annars kommer det nog aldrig sjunka in. Make kommer jag aldrig säga. Det låter så stelt för mig.

Skogsbrud:
    Tack för länken! Har varit inne och tittat nu och det ser jättefint ut!
    Gillade era inbjudningar. De ser superproffsiga ut!
    Vilken frisyr var du mest inne på? Den jag gillade mest med tanke på ert tema, din klänning etc var nr 5. Väldigt romantisk uppsättning.

De är verkligen helknäppa på Cosmos. Jag tyckte att mitt första intryck av Garamaj inte var särskilt bra, så därför valde jag bort henne direkt. Antagligen är hon mycket bättre än de där andra klåparna. Usch, jag blir arg bara jag tänker på dem.

Jag är faktiskt inte heller särskilt förtjust i tårta eller ens godsaker för den delen. Men hela min och Ts släkt är "tårtmaniacs" och gottegrisar i allmänhet. Tycker att det är helt ok att ha något annat än tårta. Jag har sett bilder på "tårtor" av muffins och annat kul. Färska hallon är supergott!

Självklart får du sno inspiration från musiklistan! Jag hade inte lagt ut den om jag inte ville dela med mig. :)

Nu ska jag springa ut och handla lite mat. Tänkte överaska T med en trevlig middag när han kommer hem.

Kram på er!

• Buffy79

Kan bara berätta att T kom hem för några timmar sen. Han var/är inte helt nykter men har haft otroligt kul med killarna. Jag fick till och med en liten present när han kom hem - ett litet sminkkit från Dior! Väldigt gulligt och praktiskt. Måste nästan ta en bild på det till nästa gång jag lägger upp bilder.
    Han var inte alls sur för lögnerna, men han hade varit misstänksam hela tiden och anat att det var den här helgen för att hans marskalkar hade sagt att de kunde åka till prästen alldeles för "lätt". Han hade inte behövt truga dem som han brukar behöva göra. :)

Jag kom på att jag har glömt bort att berätta om den genialiska idén jag hade om presenter till gästerna! Jag upptäckte den underbara siten - www.knapp.nu - för några veckor sen. Där kan man göra sina egna knappar. Min idé var alltså att man skulle göra personlig knappar till alla gästerna. Tyvärr blev jag totalt nedröstad av T som inte såg humorn i det hela. Hade varit kul dock. Vi har bestämt att skippa presenter till gästerna då förrätten kommer vara på tallrikarna när vi kommer till bords. Tanken var annars att det skulle ligga något på varje tallrik när man kom dit. Om någon av er nappar på knappidén hjälper jag gärna till med idéer. Innerst inne drömmer jag fortfarande om roliga kluriga presenter, men jag försöker att komma över det. :)

Och på tal om presenter har vi kommit på vad vi ska ge värdpar/svärföräldrar och marskalkar i present för att de har ställt upp. Föräldrarna kommer få en middag med oss på Leijontornet, som är en otroligt trevlig restaurang här i Sthlm med inriktning på husmanskost med en twist. Marskalkarna kommer att få en whiskey- och cigarrprovning tillsammans med T.
    Tärnan och toastmadamen har vi inte lyckats komma på något riktigt bra till ännu. Tanken var att vi skulle ha en spadag tillsammans, men vi har låst presentbudgeten till 500kr/per person och det får man inte mycket för. Så om ni har något förslag på vad jag skulle kunna göra tillsammans med min tärna och toastmadame för max 500:- så får ni gärna dela med er. För jag kan verkligen inte komma på något! Middag har vi räknat bort för det känns lite trist när vi redan ska göra en sån sak med svärföräldrarna och en vin- eller chokladprovning känns inte helt aktuellt heller. Min tärna kan inte dricka mer än två glas vin (njurproblem) och jag är inte så förtjust i choklad. Så vad kan man göra istället?

Nu ska jag gå och titta på Scrubs tillsammans med min underbart bakfulle blivande man. :)

Kram på er!

• anna_80

Hej brudar!
    Buffy, vilken härligt lång dubbelroman du hade skrivit! Precis vad jag behövde efter en trist helg! Läste med glädje! Jag har jobbat hela helgen, sjukt långa och tråkiga pass.... Dessutom har det varit ensamt, för Magnus har varit i Uppsala och är ikväll i Globen och lyssnar på Ozzy. Det är hans barndomsidol, så det får man väl unna honom! (Vi har ena vardagsrumsväggen full med skivsamlingen) Men imorron är jag äntligen ledig och Magnus kommer hem, så nu är allt snart frid och fröjd igen! Om vädret håller i sig har jag planerat att sola, sola och sola imorron! Sen ska jag fixa en liten romantisk picknick med.

Så kul att sexan blev lyckad! Förstår att det inte var lätt att ljuga. Men ni verkar ju ha överraskat honom till slut ändå! Jag är nästan glad att jag inte vet något om Magnus! Låter som att T fick en härlig helg. Det där med frukosten tyckte jag nästan lät mysigast av allt(mitt favorit mål mat på hela dagen)! Det ska jag komma ihåg til nästa som ska hippas! Gulligt att han kom hem med en present! Han verkar kär i dig! Fast du är ju med söt, som lagar middag!

Ja ni borde ju kunna få med vallgraven på någon bild, utan att behöva plumsa! Kanske kan vara snyggt att ha den som bakgrund på nåt vis. Eller att den är i förgrunden och ni står på andra sidan lite snyggt som en detalj... Ja, fotografen fixar nog detdär! Kim, alias Martin Melin/Björn Borg, kan man nog lita på!

Åhå, jag tyckte att skålen på bilden var fin den med! Får väl se vad det blir för slutgiltigt stuk på dem...

Klart du ska vara nöjd med gästboken! Den har ju gett upphov till en helt ny trend hä på BT!!

Vi har en äkta dj som spelar! Han är tillsammans med toastmadamen och är vår favvo-dj! Ibland har man tur! Vi har faktiskt haft en spelning tillsammans en gång, han och jag! Mitt enda framträdande som dj, det var kul!! Han spelar en del schlager, men det tycker jag är rätt ok just vid danstillfällen. Men han blandar in en massa annat med, det brukar bli jättebra, så det blir det nog nu med. Vi ska bara önska lite av våra favoriter som bonus! Typ Ozzy....

Ojojoj, 10-15 framträdanden! Det var inte illa! Det blir nog jättekul! Har ni nån aning om vilka det är? Jag tycker det är jättespännande, men svårt att gissa!

Vad kul att det blev Trumpet Voluntary för er med! Den är så fin, glad men pampig ändå! Synd att det inte blev nån solist. Men ni har ju tre psalmer och syskonen som ska läsa, så det blir nog stämningsfullt och fint. Det ska ju vara en låt som känns 100% bra om man ska ha musik med, tycker jag.

Kan tänk mig att det blev varmt med trippelkjol! Har du testat om det är nödvändigt att ha alla? När min kjol väl fick rätt längd tyckte jag inte att jag behövde underkjolen mer. Hur långt är ditt släp? Jag har med haft lite problem med att gå med mitt. Framförallt är man ju så ovan! Men mitt släp satt uppfäst med en liten nål när det kom och så kommer jag nog att fästa det efter middagen. Det fanns ett snöre med i det, men det blir ju så klumpigt tycker jag, att gå runt och hålla i det, i exakt rätt vinkel för att det alls ska se snyggt ut... Jag pratade med sömmerskan med och hon tyckte nog att det bästa var att nåla upp det med en säkerhetsnål. Man får väl låta bli att tänka på att man går och släpar sin fina klänning i marken med, smutsen får man väl ta!

Ja, vi är väldigt glada för Magnus jobb. Hoppas det håller i sig!

Det verkar ju vara en galen affär!! Tur att du slipper dem nu! Och att du blir av med underkjolen sen!

Ja, jag ska ta ett allvarlig snack om det här med ansvar för tårtdekorationen... Det var faktiskt ett beslut vi tog tillsammans. Jag tycker att han har vanskött sitt åtagande.
    Hahahhahahhahaha! Annars kanske du kan ringa och ta ett snack med honom? Buffy vågar han nog inte trotsa!

Vi måste med göra ett nytt dansryck. Jag trodde aldrig att det skulle vara så svårt!! Men men , det måste ju nte bli vackert!

Bra taltips! Du skulle ju lätt kunna hålla NKOTB-talet! Jag velar mellan olika balanser. Ska det vara skämtsamt eller seriöst? Ska det handla om honom eller oss? Ska jag vända mig till honom eller alla gästerna? Svårt med så kort tid. Och svårt att skriva fint utan att det blir klyschigt. Och utan att det blir för pinsamt för folk att lyssna. Just nu är det som två delar, en första del som är om hur vi träffades, lite skämtsam och vänd till alla gäster och Magnus, sen är det del två som är en mer allvarlig kärleksförklaring till Magnus. Jag inser just att jag verkligen skulle behöva ett smakråd... Vet inte om jag vågar skriva det här, bara. Blir så generad. Ni får truga mig lite så skriver jag nog det! Fast isåfall måste ni vara ärliga.

Jag tycker att make är så fint, för man hör att det hör ihop med maka! Magnus tycker att det ska bli jättekul att se hur många som kommer tro att han skämtar när han pratar om sin fru! Han tycker att det låter som ett skämt - Jag ska prata med frugan! Han kan liksom inte fatta det riktigt!

Jag gillade knappidén! JAg har med kommit på massa roliga grejer man kan beställa, fast såhär lite för sent påtänkt. Tur, annar skulle kanske bröllopet svämma över i skumma grejer. Såg ni Bröllopsfeber ikväll? Haha, undrar om man borde satsa på gigantiska plastrosetter i varje bänkrad tex....

Vilka bra presenter ni har kommit på! Man borde ta tag i det där. När ska ni "ge" dem? Eller, berätta om dem? Vi får återkomma till ämnet....

Sjukt att det fortfarande är ljust ute. Det blir inte mörkt här uppe i norr! Men shit så mycket mygg här är!

Sov gott!
    Kramar

• Buffy79

Anna_80:
    Det här är verkligen inte klokt. Jag vaknade 03.10 och kan inte somna om! Dessutom har jag en strålande huvudvärk. Jag trodde att jag skulle sluta vakna tidigt när jag inte stressade över sexan längre. Men det här är ju löjligt. Ska jag aldrig mer kunna sova?

Hur som helst, kul att du gillade min dubbelroman. Ibland inser man inte hur mycket man har skrivit tills man postar det. :) Har inte sett någon annan tråd här på BT med lika långa inlägg. Oftast brukar folk be om ursäkt för ett långt inlägg när de har skrivit tre rader. Då skrattar jag bara. Om de bara visste vad ett långt inlägg var! :D

Kul för Magnus att få se Ozzy och Sabbath! Jag har aldrig varit ett jättestort fan, men jag tycker att de har gjort ett gäng bra låtar i alla fall. Kommer ju bli perfekt på ert bröllop! :)
    Det är alltid skönt att få hem sin karl när han har varit borta. Igår natt vaknade jag av att jag sträkte mig efter T och så var han inte där. Det kommer nog aldrig bli lätt att sova utan honom.
    Får hoppas att ni får en strålande soldag imorgon till er romantiska picknick. Det låter supermysigt! Jag längtar otroligt mycket tills T har semester så att vi kan sitta ute i solen tillsammans. Tyvärr går han inte på semester förrän den 20:e eller 21:a. :(

Var nog tur att sexan var så tidigt. Han anade ju att den var den dagen, bara inte så tidigt på morgonen! :) Ska bli spännande att höra vad Magnus kompisar kommer hitta på. Det måste ju nästan bli den där helgen som ni anade, eller så har de kanske kört något ikväll?
    Jag tyckte att det var en väldigt gullig present. Jag brukar alltid få presenter när han har varit borta. Den här var extra bra eftersom jag hade en punkt på min inköpslista om att köpa vattenfast mascara och läppglans. Och naturligtvis innehöll min lilla sminkbox sådant! :) Plus en massa fina ögonskuggor och rouge. Och påtal om smink kom jag på att jag aldrig svarade på din fråga om sminktips. Jag är själv ingen superexpert, men det fanns en väldigt bra tråd med bra tips och länkar för ett tag sen:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-20/m1075152-1.html
    Där står det mesta man behöver veta som "rookie". :) Har du några frågor så kan du ju alltid ställa dem här.
    Ang. laga middag så köpte jag bara in ingredienserna och tittade ut ett recept. Maten brukar vi alltid laga tillsammans. Teamwork. :)

Jag är helt övertygad om att det kommer bli en hel del vallgravsbilder. Det är ju extremt coolt att ha med helt enkelt. Och Martin Melin... förlåt, jag menar ju Kim, ;) har säkert en hel del idéer att komma med. :)

Skålen på bilden är en av våra Höganäs soppskålar. :) Men självfallet väldigt fin. Vi hade tänkt oss cylinderformade glasvaser som är max 10 cm höga. Vi har hittat några på Lagerhaus för 99kr/st, men ska åka ut till IKEA på onsdag för att se om vi kan hitta en billigare variant där.

Vad coolt med en äkta DJ! Det skulle jag också vilja ha. Det känns lite segt att köra på en mp3-spelare... Blir ju svårt att styra musiken helt.

Vi har våra aningar om vilka det kommer bli som håller tal. Ts pappa, marskalkarna och tärnan är ju givna. Sen blir det klurigare. Min lillebror skulle aldrig våga hålla tal, men jag har hört rykten om att min kusin (han som bor i Sverige) kommer hålla något. Jag hade annars tippat på Ts bror, men nu visar det sig att han kanske inte kommer på middagen! :( Han var med i en MC-olycka för något år sedan och bröt båda benen. I början av juni stelopererade han båda sina ben (igen) för att operationen inte gick bra sist och sitter nu i rullstol för att inte riskera att steloperationen misslyckas igen. Han har varit lite velig om han skulle komma eller inte, och nu har vi hört på omvägar att han inte kommer. :( Men T ska ringa honom i veckan och kolla om han inte kan komma en stund i alla fall...

Det var inte bara kjolen som blev varm iofs. Hela jag var väldigt varm. :) Orsaken till alla kjolar är ju att underkläderna lyser igenom och med alla kjolar på så syns de inte. Men jag ska fundera på saken. Det kändes ändå inte så konstigt med alla kjolar på.
    Jag har också någon form av snöre på min kjol som man kan hålla upp släpet med. Men det är inte ett särskilt snyggt snöre och det är inte fäst i organzan heller utan i yttersta tyget under organzan. Så även om man fäster den under kjolen kommer organzan ändå släpa i marken. Mycket underlig konstruktion. Jag är mest orolig för fotograferingen och att det ska bli jobbigt att springa runt och posera vid strömmen och andra platser. Inte så kul om släpet trillar i vattnet.

Du får ge mig Magnus mobilnummer så att jag kan börja ringa honom mitt i natten och terrorisera honom. Kanske kan skaffa en röstförvrängare och ringa honom och viska "måla lilla anna nu". :D Tror du att han skulle låta sig påverkas? :)

Personligen så skulle jag nog hålla talet mer skämtsamt än för seriöst. Jag skulle nog inte kunna hålla mig för att börja gråta annars. Ett sånt där tal har ju en tendens att bli värsta gråtfesten. :)
    Jag tror definitivt på att börja med att vända dig till alla och avsluta med att vända dig till honom. Klart du ska våga posta det här! Jag hjälper gärna till med råd och skulle aldrig vara annat än ärlig. :)

Ts brorsa brukar kalla sin fru för "morsan" det tycker jag inte låter fint alls. Då skulle jag verkligen föredra fru eller maka. Jag tycker nog också att frugan eller frun låter lite som ett skämt. Som en sån vuxen grej att kalla varandra. Jaja... Jag får öva på "min man" hädanefter.

Jag visste att du skulle gilla knappidén, Anna! Dig kan man lita på. :) Synd att T inte gillade den så stenhårt som jag gjorde bara... Jag såg faktiskt den sekvensen med plastrosetten! Helt hysteriskt! :) Jag hängde dock inte med på tandblekningen, hade han för dåliga tänder för att bleka dem?!

Presenterna till våra medhjälpare skulle jag vilja ge i slutet av brunchen. T tycker att det är taskigt mot de andra gästerna, men jag tycker att det är ett fint sätt att erkänna deras hjälp och att vi inte hade kunnat få det så bra utan deras hjälp. Vad tycker ni?
    Men frågan är bara vad jag ska ge mina tjejer. Det ska ju vara något vi kan göra tillsammans efter bröllopet och allt. Konsert och teater hade ju fungerat, men toastisen jobbar som vd assistent och får gratisbiljetter till allt möjligt hela tiden. :(

Här är det också väldigt ljust hela tiden. Men som tur är slipper vi myggen. :)

Kram och god morgon!

• anna_80

Buffy:
    Hoppas att du lyckades somna om inatt... Det var nog all spänning som släppte inatt. Det har ju varit en händerlserik vcka med nya jobbet, sexan och närheten till bröllopet! Det var iallafall trevligt med ett nytt inlägg såhär på morgonkvisten! Tvekade lite ifall jag skulle skriva nu eller ej, men bestämde mig för en liten uppsats bara.... Hoppas att ni andra inte blir tokiga när vi två kommer in i våra romanmaraton! Håller med om andra trådars "långa" inlägg. Fast faktum är att jag ibland tröttnar på att läsa dem efter halva, det händer ALDRIG här!

Själv drömde jag mardrömmar om människoätande björnar som krossade fönsterrutor och tog sig in i huset för att äta upp mig och min familj. Läskigt! Men det är värre när det handlar om misslyckade bröllop!

Magnus verkade ha klarat sig från sexa igår. Han var nöjd med konserten. Det var ju trost allt helige ozzy! Själv måste jag erkänna att jag aldrig hört talas om honom innan jag träffade Magnus. Han fanns inte i min flick-värld! Men jag tycker att han är ok! Det är lite charmigt att Magnus har en sån stor idol! Det har jag aldrig haft. Hoppas bara inte att han kommer på tanken att jämföra mig med Ozzy i sitt tal!

Vädret idag bådar gott både för min solbränna och vår picknick ikväll.

Jag tycker det var imponerande att T köpte med en present till dig från sin egen sexa. Jag menar, han måste ju ha varit lite omtumlad! Det var ju inte en resa han hade planerat själv. Sött av honom! Jag ska definitivt spana in sminktråden. Kanske kan träna upp mig om jag övar varje dag fram till bröllopet! Jag vill helst göra det sjäv, fast jag är kass, är så rädd att det inte ska kännas som jag annars. Jag är inte van vid att se mig själv proffssminkad! Hur har ni andra tänkt göra?

Åh, jag längtar efter att se allas coola ich fina bröllopsbilder! Är det nån som har nån bra idé om hur man kan ta en fin eller rolig bild? Vi måste kanske öva oss lite på att posa! Vi har bla tänkt att vi ska sitta i varsin solstol och äta glass på beachen bland alla strandmänniskor i Tylösand på nåt kort!

Glasskålar kommer ju bli superfint! Men hittar ni inga så vet ni att det funkar med soppskålarna med!

Vi tror att min släkt kommer hålla mest tal, medan Magnus kompisar kommer spexa mest. Fy vad tråkigt med Ts bror. Hoppas att det går bra denna gången. Och trist om han inte kommer.

Hade också väldigt svårt att förstå släpdesignen på min klänning först. Det blev bättre när vi bestämde oss för att inte göra som det antagligen var tänkt! Har du testat om det går att fästa upp släpet? Mitt är ju lite halvlångt, så det blir ändå lite coolt att fästa upp det.

Hahaha, telefonterra Magnus för att han ska måla!! Haha! Jag ska berätta hur mycket det skulle betyda för dig att han målade, så får vi se om det kan beveka honom!

Jag kanske ska passa på att skriva in talet nu när magnus inte är hemma. Jag är inte helt klar med formuleringar. Det kan bli lite pinsamt med om det bara är skämtsamt. Vi kollade på bröllopsfeber när norska killen höll tal förra veckan och det kändes till slut som han mest gjorde sig lustig på hennes bekostnad. Jag är rädd för det, eftersom jag tycker att jag ibland skojar lite för mycket med Magnus. MAn kan ju såklart skämta om sig själv med, men det gäller ju att folk skrattar, annars blir det pinsamt. Äh, jag skriver in det i ett inläg för sig efter detta, så får ni själva se. Blir väldigt glad för synpunkter.

Oj, jag skulle nog lätt kunna bli kallad morsan, jag är en riktig "mamma"! Pysslar och donar och tar hand om allt och alla jämt. Men jag tror inte Magnus kommer använda det... Hoppas jag!

Han hade för dåligt tandkött för att få bleka. Jag tyckte de var riktigt vulgära, det norska paret! Ingen rembobrud där inte!

Knappidén var ju cool. Häftigt att göra personliga knappar till alla. Är det för sent nu?

Tycker att slutet på brunchen är utmärkt tillfälle att ge presenter. Alla har ju varit med och vet vilka som har bidragit extra, så det är väl inget konstigt med det? Jag tror jag lånar den idén om vi bara kommer på vad vi ska ge alla till dess! Ska det vara något som du gör tillsammans med både tärnan och toastisen? Det finns ju en del grejer, som man kan göra på möhippor, som är lite mer stillsamma, kanske nåt sånt kunde vara nåt? Typ dreja, blåsa glas, göra smycken, ifall de är lite konstnärliga av sig. Så kunde du ju ha med en stor god picknickkorg till det. Eller kör till göteborg och bjud på Liseberg! Om de gillar karuseller.Det är också mysigt att ta en färja över till Danmark och shoppa. Ni kan ju betala resa och middag. Hmmm, kommer mest på västkustalternativ av nån anledning.... Ska klura vidare...

Ok, nu ska jag sätta mig och skriva ner talet med. Kommer bli helt hispig över att höra vad ni tycker. Skriv gärna en liten kommentar....

• anna_80

Japp, nu kommer det här. Som sagt, skriv vad ni tycker. Om nåt saknas, nåt är för mycket eller för långt. Nåt låter dumt, eller om nåt låter bra! Jag kommer nog springa till datorn som en liten jojo, så skriv gärna om ni läst det, även om ni inte orkar skriva långa inlägg. Är lite hispig med det, som ni märker....

"I januari 2002 hände många stora saker i mitt liv. Inom en veckas tid
    flyttade jag 115 mil tvärs över landet
    påbörjade min utbildning
    och träffade mitt livs kärlek...

Egentligen skulle jag bara flytta in och bo i samma byggnad. Samma hus, fast några portar bort. Men, när jag gick fel, flyttade jag istället in i ditt liv och du flyttade in i mitt. Fyra dagar tog det, innan vi var oskiljaktiga!

Jag frågade mamma
    - Hur vet man att man har träffat rätt?
    Jag vet inte om det har att göra med att hon är barnmorska, och dessutom sugen på barnbarn, men hennes svar var
    -När man känner att man vill ha barn med någon, då kan man nog veta att det är rätt!
    Strax efter att jag träffat Magnus började jag se magar och barnvagnar överallt. Och jag förstod: Han är den rätte!

Magnus.
    Du är min människa i världen.
    Du fyller mitt liv med glädje och lycka.
    När jag ser dig fylls jag av kärlek till dig och till livet.
    När du ser på mig känner jag mig speciell och älskad.
    Med dig är jag trygg och fri på samma gång.
    Tillsammans med dig är jag lycklig.

Tack för att du är du.
    Jag vill alltid vara med dig,
    idag har jag lovat dig det.
    Jag är stolt över att vara din.
    Det ska jag alltid vara.

Jag älskar dig."

Inte så vitsigt och snitsigt, kanske, men det är vad jag känner för honom. Tycker ni att det känns personligt eller är det för allmänt? Ska bli spännande att höra era svar. Som sagt, var ärliga, det är bättre än att jag gör bort mig på bröllopet!

Kramar från stirriga anna!

• Buffy79

Stirriga-Anna:
    Nu har jag läst ditt tal. Det är jättefint och kommer verkligen få tårarna att spruta! Blir väldigt rörd av det när jag läser det. Det kommer bli jättefint!

Det enda jag skulle ändra på är en formulering, som inte låter logisk för mig, men kanske är jättelogisk för er två? Hoppas att du inte tar illa upp i alla fall. :)
    Jag reagerade på att du skriver "Du är min människa i världen." här skulle jag vilja ändra det till att du är min "andra halva" eller något i den stilen. Av någon anledning låter "människa" konstigt för mig i den meningen. Men som sagt, det kanske är vad ni brukar kalla varandra?

Sen var det att bara rena förtydliganden som jag skulle vilja skjuta in. Som "psykologi utbildning" istället för utbildning och "gravida magar" istället för magar. Bara för att göra det tydligare. Men man kanske blir petigare när man läser det än när man hör talet? :)

Längd och seriositets mässigt tycker jag att talet är klockrent. Med varning för många tårar. :) Jättefint! Tror absolut inte att du gör bort dig med det här talet.

Kram!

• Buffy79

Anna:
    Jag lyckades somna vid 6-tiden men var vaken igen kl. 9. Helt galet! Och huvudvärken är inte helt borta ännu. Måste vara spänningar som släpper eller så håller jag på att bli sjuk. Hoppas på det första.
    Tro det eller ej men imorse ringde ännu ett företag och vill ha mig till intervju. Jag sa att jag kunde, men nu börjar jag ångra mig lite. Det känns lite dumt att gå på en intervju till när man inte behöver. Men samtidigt så är det ju en erfarenhet och man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Usch, ångest...

Skum dröm! Själv drömde jag att jag var på något hotell där föreståndaren ifrågasatte min lön (den jag ska få på banken) och undrade varför jag hade blivit erbjuden mer lön än jag hade begärt. Sjukt. Jag har inte drömt om bröllop på länge nu. Känner mig fortfarande förvånansvärt lugn inför bröllopet.

Hehe... Den helige Ozzy. Efter att ha sett the Osbournes på MTV är det svårt att se honom som den helige. :)

Ja, det ska bli toppväder idag och imorgon enligt TV4. Jag och en kompis pratade om att åka och bada någonstan idag. Hoppas verkligen att det blir av. Jag har inte badat alls i sommar!

Det är flera som har sagt att de tycker att det är imponerande att han köpt något till mig på sexan. För mig känns det ganska självklart med tanke på vilken underbart generös person han är. :) Han tänker alltid på mig helt enkelt. :D

Jag kommer ju bli sminkad på salong, så för mig känns det inte så konstigt. Brukar sminka mig till och från på vardagar. Inte så mycket, typ lite puder, mascara och läppglans. När jag ska festa till det blir det ögonskugga. Tror att det är bra om du börjar med lättare vardagssminkning innan du går på det tunga alternativet. Knepet med vardagssminkning är att sminka dig för att se så fräsch och naturlig ut som möjligt. Det ska alltså aldrig se ut som att du har mycket smink på dig. Sen kan du testa dig fram med olika ögonskuggor och varianter på det. Jag skulle rekommendera att köpa någon billigare ögonskugga för att testa dig fram med skuggor och djup etc, kanske en sån där liten låda med flera olika färger. Men sminket till bröllopet måste vara av något dyrare märke t ex Make up store, Face eller liknande. De dyrare märkena har mer pigment i färgerna och håller sig därför längre. Billigare varianter t ex Isadora ser bra ut när man tar på det men bleks väldigt mycket under dagen så tillslut ser det inte ut som att man har sminkat sig alls. Jag har även varit med om att billigare smink har ändrat nyans efter nån timme! Inte så kul om man matchar och koordinerat med kläder.
    Oj, det var ju en halv uppsats där om smink. :)

Har inga idéer på bilder mer än de klassiska pussbilderna, bild på buketten osv. Jag får lita på att Kim har många bra idéer helt enkelt. :)
    Jag gillar strand idén. Hoppas att den blir av!

Vi har testat att fästa upp släpet. Jag kommer ha det utsläppt under vigsel och fotografering men ta upp det efter middagen innan dansen. Får för mig att det ska bli lättare att dansa utan släpet. Men jag kanske har fel?

Haha... Ja, du får hälsa Magnus att det betyder väldigt mycket för mig att lilla Anna får lite färg på kinderna. Det är ju sommar, då är det inte nyttigt att vara så blek!

Jag såg delar av den norska killens tal. Jag tyckte det var rent ut sagt elakt. Han gjorde sig bara lustig på hennes bekostnad! Så skulle man inte vilja ha det. Jag tycker i alla fall att ditt tal blev väldigt fint. Det ska du vara stolt över!

Det är inte försent egentligen för knappar, men det tar ju tid att komma på idéer för alla. De som är med i bröllopståget är ju självklara som t ex toastmadamen. Där hade jag tänkt ha en bild på en uppklädd katt (hon älskar katter) och skriva toastmadame i ett snyggt typsnitt. Men T gillade det inte som sagt. :(

Precis, något man gör tillsammans. T ska på whiskeyprovning som sagt och med föräldrarna hittar vi på något tillsammans. Så något jag kan göra med tärnan och toastisen alltså. Bra förslag du hade även om de är lite west coast baserade. :) Kanske ska bjuda dem på Ålandskryssning?

Ok, nu ska jag strax ut i solen och pressa. Är redan brunare än brunast, men det blir nog bara snyggt med en brun bränna till min Rembo. :)

Kram!

• anna_80

Buffy:
    Tack så mycket för dina synpunkter! Jättebra! Bra idé att förtydliga lite.

"Människan i världen" läste jag i en fin dikt, men det kanske inte passade så bra här. Ska klura på nåt snyggare. Det var inte nåt internt alltså! Har med ett par såna grejer, jag brukar säga "jag vill alltid vara med dig" till magnus. Och när vi pratar massa konstigt trams blir det ibland "jag tycker du är du", lite konstigt kanske, så det fick bli tack för att du är du. Så blir det något som är lite speciellt mellan oss, fast ändå så vanligt så folk nog inte reagerar. Inte riktigt lika fint och personligt som era fina ord!

Tack igen. Nu känns det bättre, ska fila lite till bara. Det var inte för snyftigt eller för pretto då?

Ska hejda mig lite med att svara på ditt andra inlägg! Jag är en BTdåre!

Svar på tråden rembosekten