• anna_80

rembosekten

Hej på er, Buffy, ISLA, Sandra_77 och alla andra Rembotjejer! Startar den nya tråden nu, eftersom den gamla stängt för inlägg. Här kan vi fortsätta att diskutera våra rembopräglade bröllop!

Hoppas ni hittar hit...

• Svar på tråden rembosekten
  • emmael

Hej igen!
    Tack för välkomnandet Anna! Det känns skönt ha blivit inlemmad i denna organism till tråd...

Få se, vad var det nu du ville veta...? Vi räknar med 100-130 inbjudna, det beror lite på hur det ser ut framåt våren när det är dags att skicka ut inbjudningskorten. Maten lagar vi mestadels själva med hjälp av mina duktiga släktingar under veckan innan bröllopet. Det blir antagligen gräslökspannacotta med löjrom, ugnsbakad Vätterröding och fransk färskpotatissallad, ostbricka och sedan bröllopstårta med tiramisusmak. Framåt natten kommer det fram pajer, korv och vad som återstår av ostbrickan.
    Middagen blir i ett tält och framåt kvällen när myggen blir outhärdliga flyttar vi in i släktgården som är på ca 300 kvadrat (fungerar numer som "sommarstuga"). Ett våningsplan består av små salonger och ett av små sovrum. Idealiskt! Ett av salongerna blir dansgolv, ett mat-och-bar och resten mingellokaler.

Jag inser att det enklaste för att förklara våra planer nog är att lägga ut bilder, men eftersom jag är på semester hos föräldrarna är det no-can-do. För försöka förklara så kommer bilder senare. ;)

Klänningen - min kära tärna har köpt in Thaisiden billigt som skam i Kina. Om det är så bra som hon säger ska vi använda det som bas. Jag TROR att jag vill ha båtringning. Resten av livet ska gärna vara ganska slimmat, med en hyfsat vid kjol utan att gå till överdrift. Jag vill inte ha släp, eftersom vi ska vara mycket utomhus. Jag har även funderingar på att "öppna" kjolen mitt fram så ett grönt undertyg tittar fram. Förstår ni vad jag menar då?

Återkommer...

• emmael

Färgtema - äpplegrönt, creme och kaffe. Eller chokladbrunt, för att blidka fästmannen som inte dricker kaffe :D Det kommer gå igen på inbjudningar, bordsdekorationer, bukett och säkert annat som vi kommer på allt eftersom.

Buketten ska vi ge A:s mamma fria händer med, jag ska bara ge henne bilderna jag har sparat som inspiration. Hon älskar sin trädgård, och kan nog tycka att det är kul. Annars är det svårt att hitta saker för hans familj, vi är ju på min hemmaplan sas, och det är mycket lättare då att be min familj om hjälp.

Bordsdekorationerna är inspirerad från en amerikansk bröllopssida (theknot, där har ni säkert tittat in) och det blir höga glasvaser med kaffebönor och blockljus, och sedan murgröna eller någon annan grön växt som klarar sig några timmar.

Jo just det, var det inte du Anna som funderade på presenter till gästerna? Jag har en idé till vårt bröllop. Vattenflaskor med egna etiketter på, som kan stå på borden när gästerna kommer. Är det så varmt som det har varit de senaste dagarna behöver de ändå få i sig vatten för att inte ha huvudvärk efter två glas champagne.

Smycken - jag vet inte än, men jag blev glatt överaskad när jag såg att Elin hade gjort en tiara. Hon hade inte gjort det innan sa hon när vi beställde ringarna, men jag skulle återkomma när det börjar bli dags att fundera på det. Min mormor mumlade visserligen om kyrkans brudkrona som tydligen ska vara fin. Är den det vore det så klart kul att använda den, men annars ska jag nog be Elin göra något. Antagligen med lite järn i också, så det kommer fram i de smycken också. Jag har inte hål i öronen heller, så det får bli clips.

Sminkning och hår ska en kompis som är duktig på sånt fixa (vi är ju mitt ute i skogen hela helgen) men vi ska absolut öva ett par gånger innan så vi vet vad det ska bli. Jag tror att det blir en ganska lös uppsättning. Just nu har jag etappklippt axellångt hår med lite lugg och det trivs jag i, men jag tror att det ska få bli lite längre till nästa år så det blir mer att leka med.

Nu ska jag gå och gosa med min 4-månaders systerson, så nu får det vara nog för den här gången. Vi hörs!

• Nike

Anna

Foton på släpet vore toppen. Jag samlar all inspiration jag kan få. Assymetriskt släp låter coolt (säger Nike som inte vill ha något traditionellt)

Jag har tänkt mig att ha tvådelat då jag vill ha ett ordentligt släp. Men vi skall vara både ute och inne på festen och då vill jag kunna slippa släpet på kvällen. Tanken är att jag då skall byta till en lång kjol utan släp. Kostar ju inte så mycket med tanke på att jag skall sy den själv.

Jag bor i Örebro så det blir lite långt att åka till Halmstad för inspiration till hårsmycke. Skall väl börja knåpa lite jag också snart och gå på inspirationsrundor IRL, är ju mest ute på nätet än. Eftersom vi inte ens har bestämt datum så känns det inte verkligt än. Alla planer finns i huvudet, men inget i verkligheten än.

• Nike

Hej emmael!

Tittade på din hemsida och såg att ni skulle ha bröllop i dagarna 3. Gud så trevligt. Har haft tankarna ditåt också, men har problem med boende. Kan inte erbjuda något till gästerna utan de får i så fall bekosta vandrarhem eller hotell själva. Vi har en underbar sommarstuga intill vatten och det vore toppen att kunna bjuda gästerna dit kvällen innan för utomhusparty. Får väl se! En annan tanke är att åtminstone bjuda på brunch där daqen efter med paketöppning. Som sagt var vi är bara i början av vår planering så vi får väl se hur det utvecklar sig.

• Prinsessa 05

Hej Anna.

Tyckte att ditt par på tårtan är hur gulliga som helst.

Var har du köpt dom eller har någon gjort dom till dig?

• anna_80

Wow, vilken action det har blivit på tråden på sista tiden!

emmael:
    Häftigt bröllop ni kommer att få!!! Stor fest! Det är väldigt lätt att det drar iväg när man ska bjuda lite fler. Antingen drar man en snäv gräns, eller blir det hur många som helst! Kul!

Maten låter ju kanon. Ni har ju ett så bra ställe att vara på, så det går nog finfint att laga själva. Det måste kännas extra kul att få ha det på en gammal släktgård?

Det låter som fina idéer till klänning. Gillar det gröna! Jag var jättesugen på en grön klänning först, Rembos förra kollektion var mycket grönt, men det hann bli nytt år och ny kollektion innan jag köpte! Pratade dock lite med en florist och vi var inne på en helgrön bukett. Det skulle nog kunna vara grymt snyggt till din klänning! Det finns mycket häftiga gröna blommor. Så gulligt att din svärmor gör buketten. Blir det med blommor hon har odlat själv också?

Gillar ert färgtema! Brunt är underskattat! Vi har också drag av det i våra färger. Gillar kafebönorna i dukningen, det är snyggt!

Vattenflaskor är smart!! Det går visst att beställa på alla sidor som har reklamgrejer. Vi har dock inga planer på presenter till alla gästerna, det är Buffy som har haft funderingar kring det. Däremot har vi nog bestämt oss för att trycka Tröjor med personliga motiv till alla våra medhjälpare.

Krona är snyggt tycker jag. Vore ju också super att ha smycken som är samma design som ringarna. Tur att ni har lång tid på er att planera detta stora fina bröllop!

Nike:
    Jag ska fixa en bild på släpet åt dig! Men det dröjer som sagt ett par veckor. Javissstja, kom ju på att du hade berättat att det skulle vara två delat för att ev kunna byta.(glömsk) Det låter ju smart tycker jag!

Å, ni har mycket kul framför er!! Vi som snart har det över får väl komma hit och läsa om era planer och sucka lite nostalgiskt...

Prinsessa 05:
    Kul att du gillade vårt Tårtpar! Paret har vi förstås gjort tillsammans, Magnus och jag! Han har gjort mig och jag honom. De är ganska bra kopior på hur vi kommer se ut! Det är också därför som bruden inte är målad, han tröttnade och har inte orkat ta tag i det igen! Men nu har han lovat att göra ett ryck, så snart är de helt klara! Kan rekommendera att tillverka själv. Det var kul och inte så svårt. Dessutom blir de ju personliga, om än inte de vackraste man sett...

YES! Nu har jag semester mitt i sommarjobbandet! En hel vecka ska jag vara ledig och bröllopsfixa allt vad jag orkar!

Kramar på er...

• emmael

Anna; jag får hålla mig lite i kragen så planerandet inte går överstyr såhär tidigt. Och ja, det blir stoooort - vi måste nog fundera allvarligt på hur vi ska kunna koordinera allt med så många människor. Om det inte ska bli häcksaxen på gästlistan...
    Och visst är det snyggt med brunt! Jag har sett så snygga inbjudningskort med brunt tjockt papper som stomme. Jag gillar också den amerikanska varianten att ha lösa kort i ett fack i inbjudan, med karta, information och svarskort. Det ska inte vara så svårt att fixa så att det blir snyggt, dessutom slipper man kuverten.

OK, det var Buffy som ville ha presenter... då tipsar jag henne istället. Vattenflaskor! Hett (hehe) tips!

Nike; visst är det trevligt?! :D Vi hoppas att så många som möjligt kan tänka sig att stanna stora delar av helgen. Tyvärr finns det inte sängar till alla utan bara till det närmaste, så en del får vi väl skicka iväg till vandrarhem eller hotell. Vi tror dock att de yngre kan tänka sig att ta med madrass och kampera på golvet ett par nätter.

Jag gillade också era tårtpar, Anna. Vi har dock hittat världens sötaste brudpar - DAM-troll som redan står i vårt vitrinskåp (jag VET, jag är utdömd som tant med det erkännandet men det är hopplöst att behålla något helt annars med två vilda katter i lgh) och vaktar vigselringen.

Och brudbuketten ja, jag har inte frågat lilla svärmor än men jag skulle tro att hon får välja själv hur hon vill ha det. Eftersom hon bor en bit från där bröllopet ska vara är det nog enklare om hon köper, eller plockar vilda i trakten.

Ha det bra tjejer, nu ska jag åka ut och övningsköra i sommarkvällen!

• skogsbrud

Hallå allihopa!

Så kul med så många här.

anna: Hoppas Magnus kryat på sig, inte bara för att jag vill se lilla Anna målad :)
    Stenen är baguetteslipad (ungefär som en liten guldtacka i formen). Ritade upp den tänkta ringen och stenen skalenligt i dator, skrev ut och tejpade på fingret för att kolla om jag tyckte att stenen kändes lagom. Kändes helt normalt att traska runt med en pappersbit fasttejpad på förlovningsringen :D
    Jo, vi har beställt våra ringar av elindesign. Vi var där och kikade och hon hade gjort så mycket snygga saker.
    Jag tycker att Dileva har gjort en hel del bra musik så det är definitivt en bra tanke att ha med honom, tack.

emmael: Vilken fin hemsida du har gjort. Håller med om att det verkar jätteroligt med fest i dagarna tre med så god mat också. Fint färgtema, kul med nått som inte är så traditionellt. Får hålla med din fästman att chokladbrunt låter mycket trevligare eftersom jag inte heller dricker kaffe.
    Förstår absolut vitsen med vitrinskåp, vi har också två katter. Kan tyvärr inte låna din idé för att skydda saker eftersom den ena äter skosnören och skor passar inte så bra i vitrinskåp.

Nike: Vad kul att sy klänningen själv och få en alldeles egen och unik. Smart med två kjolar. Här du tänkt att det ska vara samma färg på båda kjolarna och på överdelen?

HippKarin: Jag bor i Eksjö.

Kramar!

• Prinsessa 05

Hallå igen Anna.

En väldigt dum fråga till dig, hur gjorde ni brudparet köpte ni någon speciell lera?

Från någon som inte är så pysslig.

• Nike

skogsbrud

Jag har inte tänkt klart än angående klänningen. Till en början ville jag ha röda detaljer på klänningen men har nog skippat det då jag fick se remboklänningarna. Det blir nog istället vitt och silver som gäller för klänningen. Jag vill iallafall inte ha en helvit. Både livet och kjolen skall iallafall vara matchande så att det ser ut som en hel klänning. Vill egentligen ha en hel, men för att kunna ha möjlighet att byta kjol så blir det delat. Hade en tanke till en början att jag skulle ha en lång "underkjol" som tittade fram med släp som jag sedan kunde slänga av mig så att det bara skulle bli en klänning med kort och enklare kjol till kvällen. Men jag har insett att det blir nog enklare med tvådelat. Det blir ju dessutom enklare att kombinera olika mönster att klippa till efter. Skall inte sy upp klänningen förrän nästa år pga viktnedgång.

Svar på tråden rembosekten