• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

    Ninnis, låter som ni har haft en riktigt mysig helg.
    Hur mår du annars nu har huvudvärken släppt?

  • lanovia 08

    Ninnis förresten, ja jag mår mycket bättre idag, har accepterat läget ite mera nu. vi är hemma vi hade en bra semester men nu är det dags för livet hemma igen.

    Maken och E är på öppna förskolan nu. Jag stannade hemma då jag hostat massor i natt och inte vill gå dit och skrämma upp alla föräldrar. Är bara torrhosta så tror inte jag smittar men som sagt dumt att skrämmas...
    Så nu skall jag snart ut i solen på hundpromenad, är jobbigt att komma iväg bara. Har gått in i en jobbig gravidperiod nu. Mår illa mest hela tiden, mat är inget gott det är bara något man måste pressa i sig för att inte vara hungrig. Känner iväl detta så väl från förra gången, skillnaden är bara att jag inte är konstant hunrgrig hela tiden denna gång... inte än ialla fall.

  • lanovia 08

    I helgen gjorde vi något förbjudet ( så här tidigt i graviditeten) vi kollade på syskonvagn. Vi kunde bara inte låta bli när vi gick förbi barnaffären. Vi trodde helt säkert att vi ville ha en vagn som är dubbelt så bred som en singelvagn. Men när vi gått där och tittat och pratat med försäljaren så började vi tänka om. Som sagt det är lååångt kvar innan det är aktuellt för oss att bestämma oss. Men hur har ni andra tänkt? Vad har ni fastnat för`?

  • Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2011-04-11 10:39:27 följande:
    Ninnis, låter som ni har haft en riktigt mysig helg.
    Hur mår du annars nu har huvudvärken släppt?
    Jag mår kanon, tack! Huvudvärken kommer ibland, men det är betydligt mer sällan och lindrigare när den väl kommer. På det stora hela mår jag finfint. Vecka 29 idag
  • Ninnnis

    Lanovia, bra att det känns bättre idag, men trist med hosta och illamående. Hoppas du får en skön promenad med hunden. Mysigt med syskonvagn! Inget nytt om jobb/uppdrag förresten?

    Fru Bygg, det kanske kan vara skönt att ha sitt "eget" jobb? Fast det verkar ha funkat bra när ni har varit kollegor/delat tjänst också. Det finns väl för- och nackdelar med allt.

  • Ninnnis

    Jag skulle behöva experttips av er. Hur har ni gjort med bilbarnstol? Eller babyskydd heter det kanske?

    Maken är inne på att hyra från försäkringsbolaget. Det verkar bli billigare än att köpa och man får behålla den sista stolen (av tre). Men OM vi skulle ha sådan tur att vi får ett barn till så blir det kanske billigare att köpa och återanvända? Samtidigt läste maken att den andra stolen används från ca. 9 månader till 4 år, och om det går som vi önskar kommer kanske syskonet snabbare än så. Då måste vi ju köpa en extra mellanstol vilket kanske blir en dyrare totallösning?

    Totalt förvirrat inlägg, men någon kanske förstår vad jag menar... Jag tar tacksamt emot tips!

  • Fru Bygg

    Ninnnis; vi köpte våra bilstolar. Babyskyddet kommer vi att använda igen till pricken. Vi har en andrastol (9 mån-6 år) och kommer att köpa en sån till nu när vi får två bilar. Men vilket som är billigast? Som du säger så måste ni ju kanske köpa en extra. Vad betalar ni hos f-bolaget?

  • Fru Bygg
    lanovia 08 skrev 2011-04-11 10:45:07 följande:
    I helgen gjorde vi något förbjudet ( så här tidigt i graviditeten) vi kollade på syskonvagn. Vi kunde bara inte låta bli när vi gick förbi barnaffären. Vi trodde helt säkert att vi ville ha en vagn som är dubbelt så bred som en singelvagn. Men när vi gått där och tittat och pratat med försäljaren så började vi tänka om. Som sagt det är lååångt kvar innan det är aktuellt för oss att bestämma oss. Men hur har ni andra tänkt? Vad har ni fastnat för

    Det är inget förbjudet att kolla redan nu. Vi tjuvkikade också lite tidigt och sedan har vi faktiskt redan köpt (eller beställt) en vagn. Det gjorde vi i förra veckan, för då hade de kampanj på den som vi ville ha. Vi funderade också mkt och länge på vilken modell man skulle ha, men vi valde tillsist en som är bredare. Där sitter E framåt och bebisen kommer att ligga i en hårdlift som man har mot sig. På detta sätt så kan inte E nå sin bror/syster och störa honom/henne hela tiden.
    Vi är supernöjda med vårt val, men sen vet jag ju inte vad som är bäst för just er. Vad har ni för kriterier?


  • Ninnnis

    Fru Bygg, pinsamt nog kommer jag inte riktigt ihåg vad det kostade. De hade två olika paket att välja på. Jag får kolla med maken, det är han som har koll.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård