• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Fru Sy, ingen Orvar än?

Jag undrar så hur det går för Andbeyond och lilla Mary?

• Ninnnis

Vi har haft en härlig helg med restaurangbesök, grill x 2, gudsonens 5-årskalas, långpromenader i skog och vid hav, hundträff och trädgårdsfix. Igår var det 18 grader i skuggan, rena sommarvärmen! Nu jobbar jag fram till torsdag sedan har jag (förhoppningsvis) påskledigt i 11 dagar. Efter påsk är det bara 27 arbetsdagar kvar innan jag går på föraldraledighet

• Fru Bygg

Hej alla!
    Kom hem igårkväll efter en supermysig helg i sommarstugan i Blekinge. Vi påbörjade projektet med tillbyggnaden, genom att rensa ur friggeboden som rivas i påskhelgen. E älskade att vara ute i  friska luften och hon sprang rundor i trädgården. Jag fick lite ont i magen efter att ha burit ut lite för mkt skräp och tog det rätt så lugnt resten av helgen. Det är så mysigt att vara i vår sommarstuga och det kommer att bli riktigt toppen när vi är klara med tillbyggnaden.

En sak som förmörkade helgen lite är att E har blivit så mammig. Jag stör mig inte på det, men maken tycker att det är superjobbigt och det känns som om det är en ond spiral, för E känner ju av hans negativa energi och är ännu mer mammig då. Ngn som har ngt tips? Det går bra med pappa när allt är bra, men om hon är gnällig, trött eller ledsen så är det bara mamma som gäller och hon slår bort pappa om han kommer i närheten.

Det är supermkt på jobbet fortfarande, men det känns lite bättre nu. Vi har lite långhelger planerade framöver (med sommarstugan), så det är inte alltid så långa veckor. Sen jobbar jag bara fram till semestern, så det känns inte så tungt.
    Huvudvärken kommer och går, det är mkt mkt bättre när jag är ledig, så jag tror att stressen och arbetsställningen på jobbet som har stor negativ inverkan.

• Fru Bygg

Oj, vad segt BT är. Kommer in senare och kommenterar.

• ingenjörsbruden

Heloise: Hon är så ljuvligt söt!

Bruttan: Fy, stackars Moa! Skönt det onda har släppt! Fick ni sålt mkt tunnbröd?

Lanovia: Härligt att er resa gick bra....o lite skit får man väl räkna med?!

Ninnis: Jodå jag månar om mig själv....planerar trädgård! Vi tar saker o ting lite åt gången...inte lönt att stressa eller oroa sig.....i helgen fick vi äntligen vår vattensten på plats....kommer ni ihåg att vi önskade oss presentkort på vår 65årsfest....det blidde en vattensten så här långt....jäääättefin! Ska bara plantera lite runt den!
    Funderar på silkesnäva/Ballerina (blommar ju rätt länge) som är låg o fin, någon fint prydnadsgräs i bakgrunden......vad tror ni om det?

I påsk har vi tänkt plantera vår stora rabatt...ska beställa blommorna idag!

Fru Bygg: Mysig med sommarstugan!
    Mammigheten....ja du....Ballabus är ju osså rätt mammig...men jag brukar berätta för henne att mamma måste laga mat.....eller mamma kan inte bära på dig för mamma får ont i ryggen(liiiite vit lögn).......gå till pappa o mys....o nu myser hon mer än gärna med honom......sen har barnen ju sina faser.......oroa dig inte över det.

• ingenjörsbruden
    Ninnnis skrev 2011-04-11 07:53:37 följande:
    Vi har haft en härlig helg med restaurangbesök, grill x 2, gudsonens 5-årskalas, långpromenader i skog och vid hav, hundträff och trädgårdsfix. Igår var det 18 grader i skuggan, rena sommarvärmen! Nu jobbar jag fram till torsdag sedan har jag (förhoppningsvis) påskledigt i 11 dagar. Efter påsk är det bara 27 arbetsdagar kvar innan jag går på föraldraledighet
    Såååå härligt!
  • Ninnnis

Ingis, vad härligt att se så många gula smileysar i ditt inlägg
    Det låter jättefint med vattensten.

Fru Bygg, härligt att ni trivs så bra i sommarstugan. Jobbigt med mammigheten. Hoppas det är en fas som går över. Bra att du inte ska jobba så himla mycket framöver. Långhelger och semester låter bra  Visst skulle din make byta jobb förresten? Kommer ni inte att vara kollegor längre då? 

• Daa

Fru E: virvlar in med ett lycka till och en massa peppningar (för visst var det blodprov nr 2 idag? )!

Du undrade hur det känns att min make ska börja om att jobba: jooo, väldigt spännande, men det var dags att släppa sargen såhär efter tre och en halv månad. Och nu är det gjort. Maken är på jobbet och här är jag och parvlarna. Första soloflygningen, förlåt, matningen är avklarad. Ganska rörigt och lite upprört, men det gick. Vi måste vänja oss alla tre. Nu sitter barnen i sina babysitters och är ganska nöjda. För nu.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård