• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    Fru E skrev 2011-04-08 14:41:58 följande:
    Soldemor-vad roligt med alla utställningar som ni har
    Ja, det är jättekul! Det går väl  sådär ibland, men det är hela grejen som är rolig!

Du får träffa snuttarna när vi kommit i ordning (ha ha, vad nu ordning är!) och vi vågar bjuda hem folk. Jag vet att det var länge sedan jag bjöd in er, men allt tar sådan tid, av någon underlig anledning!

på dig också, och bananerna!
  • lanovia 08

Ninnis jag är som du skeptisk till utställing av hundar. Vad gäller katter håller jag tyst för det vet jag inget om. Men jag är färgad sedan barnsben mina föräldrar ställde upp i utställning en gång med deras laborador och de var väldigt skeptiska till hur bedömningen gick till och detta har jag fått höra några gånger.

• lanovia 08
    Soldemor skrev 2011-04-08 14:33:44 följande:
    Till alla m bebbar blivande el redan utkomna el till de som behöver bebisklädtips: Idag när jag var på baby-cafe, såg jag en helfestilig overall. Den var fångrandig i svart och vitt, med tryck på bröstet: "Been inside for nine months". Helhäftig, tyckte jag och mamman till barnet iaf.
  • lanovia 08

Är det någon som sitter på bra husmorstrick när man drabbats av rethosta?? Jag vill helst inte stoppa i mig för mycket medicin.

• lanovia 08

Fru E vad är det som händer på måndag?

• lanovia 08
    Ninnnis skrev 2011-04-08 11:14:02 följande:
    Hej och välkommen hem, Lanovia! Har ni haft det bra? Dum fråga, förmodligen
    Super kanon har vi haft det. Kap Verde var ett trevligt resemål. Vi kom dock i brytet mellan vinter och sommar så de första dagarna var det blåsigare och muligare än de sista. O andra sidan är vi nästan tacksamma för det vädret, sola kunde vi göra ändå, men nu brände vi inte upp oss totalt första dagarna. Det gjorde vi de sista i stället. Fattar inte hur den afrikanska solen funkar, hade faktor 20, 30 och 50 ändå brände jag mig sista dagen var som att det inte spelade någon roll hur jag smörjde mig och då hade jag ju rdan varit 5 dar i solen och fått färg.
    Resa med skruttan gick kanon, en glad och lätt tjej att ha med sig. även om hon roade sig med att bajsa under flygfärdena (3gånger sammanlagt) så jag fick krypa in på de "stora" toaletterna och byta. Maken körde någon dålig ursäkt om att det var för trångt för honom.
    En annan sak som var trevligt med resan var att få spendera mycket tid med brorsbarnen, och resten av familjen.

Idag har jag ångest, är så jädrans svintrött så inget känns positivt. Jobbigt att vara hemma igen, undrar om vi är dumma som skall ha barn tätt, vill ha jobb etc etc. Med andra jag är svintrött.
  • Fjällbruttan
    lanovia 08 skrev 2011-04-08 20:17:40 följande:
    Är det någon som sitter på bra husmorstrick när man drabbats av rethosta?? Jag vill helst inte stoppa i mig för mycket medicin.
    Ät en husman utan att dricka, river gott i halsen

Suga på en sockerbit (vet inte varför... har bara hört det)

Hett te med mycket honung.

Halvsitta och sova...

Dricka iskallt vatten

Dricka nåt med mycket kolsyra (river också i halsen)

Fischerman

Så, nu har jag slut på tips
  • Fjällbruttan

Nu har jag varit på trevlig middag på restaurang, barnen var underbara, jag hade skittrevligt och nu har jag myst med barnen medans maken var kvar och drack öl med kompisarna

Imorgon ska jag vara torgkärring

Ska sälja tunnbröd för stora I´s klass, hon som skulle gjort det har dubbelsidig lunginflammation...
    och stora I är på sin konfa läsning så mellan M tyckte vi skulle göra det så hon fick nåt att pyssla med.. lustig unge! Så imorgon packar jag bilen med bröd, godis och bord och stol och en jätteaffisch och beger mig till världsmetropolen Dikanäs... typ 100 innevånare

Men där finns världens bästa prylaffär så jag ska se om jag inte hittar nya gardiner till köket och ljusslyktor, det kan finnas mellan kläderna, garnnystan, skidor, färg, godis, batterier, lottomaskinen, hjälmarna, leksaker, sytillbehör och kalsonger

Kram på er alla!

• Heloise

Hejhopp!

Besöken på sjukhuset gick bra, sjukgymnasten var jätteimponerad av henens framsteg, hon hade tom en liten tår i ögat
     Nya dietisten var också bra.

Idag har Panzer poker/fotbollskväll till min stora förtjusning, Elise och jag ska ta en promenad i solskenet och njuta av att det snart är vår!

Fru E;  Hanna Widell som var med och skrev På Smällen( som för övrigt är väldigt läsbar), hade så mkt spottings att hon höll på att bli galen, då fick hon rådet att köpa rosa toapapper och ut kom en frisk liten tjej

Bruttan: Gulliga M, mmm borde baka tunnbröd ngn dag.

Ninnis: minis etta är underbart fint!

Fru Sy: hur är det idag?

Muggles: det är så häftigt att det gått så lång tid sen op och att vi fått följa dig, ada och beda Vet du om det är en eller tvåäggs? Jag kanske missat den infon?

• Fru sy

Bruttan: Hoppas det har gått bra med försäljningen idag och att du hittade något roligt i prylbutiken!

Heloise: Härligt att det gick bra med besöken på sjukhuset.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård