• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2011-03-10 13:28:13 följande:
    Nämen Gud, jag menade absolut inte heller att nedvärdera någon diet eller träningsmetod. Nej, nej, jag bara hänvisade till mig själv, vad som funkar och inte funkar på mig.
    Jag vet att både GI och LCHF har hjälpt många, men när vi provade jag o maken så funkade det inte på oss. För min del var det nog för att jag har så svårt med fettet (även om jag vet att det är mättande och att man minskar sötsuget) och för maken var det mer att han kan proppa i sig hur mycket fett som helst och ändå är han hungrig.
    Han blev dessutom helt orkeslös på sitt fysiskt mycket tunga jobb. Och jag blev helt slut i huvet när jag skulle få ihop debet o kredit...

    Jag är medveten om det där med snabba kolhydrater och försöker minska ner på det.

    Nej, var och en gör det som passar en bäst rent fysiskt men också, nog så viktigt, som passar in i det liv man lever och den situation man är i.

    Ingis o Blomman, ni gör ett jättejobb båda två

    Blomman, hoppas det blir ett bra möte.
    Hahaha....du flamman....säg till maken att Björn Ferry tog guld på LCHF! Kan ju inte vara mer fysiskt än det.... hihihihi....
    Man blir orkeslös o jäkligt seg i kolan precis när man skär ner på kolhydraterna...det rättar till sig efter 2-4 dagar.....men man är olika....så är det bara....vissa behöver mer kolhydrater än andra!
    Jag är bara så glad att jag har INSETT vad som varit mkt stora problem o nu fått enkla hjälpmedel som verkligen hjälper mig.

    Jag tycker även att VV o GI är kanon...men jag orkar inte räkna alla points med VV....o GI är också lite klyddigt....tex kokta morötter har mkt mkt högre kolhydratinnehåll än råa....
    VV mat är för smaklös med allt fetsnålt.....pluss att jag har insett att alla light o lågfettvarianter är processerade på ett annat vis o innehåller mer tillsatser=skeptisk.

    Igår upptäckte maken tex att torrostade jordnötter har nästan dubbelt så mkt kolhydrater som vanliga jordnötter....när vi läste innehållsförteckningen så innehöll torrostade skummjölk, dextros (socker) o en himla massa andra saker.... snacka om att bli snopna....trodde att när något är TORROSTAT skulle vara nyttigare.....tji fick vi!
  • ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2011-03-10 13:29:30 följande:
    Ingis, jamen precis!

    När det gäller det här med grönsaker, så läste jag en mycket intressant artikel i en tidning på vårdcentralen. Den handlade om enzymer och hur otroligt viktiga de är för kroppen. Man dödar dem om man värmer upp grönsakerna och det hade en stor inverkan på allt möjligt som kolestorolvärden och matsmältning, så jag fick verkligen input UTÖVER allt detta med vd som förbränne roch inte. Vi kan helt enkelt inte ta upp det vi behöver för att vi ska fungera utan enzymerna. Det kunde påverka allt från vikt till trötthet osv.
    Och citatet "ett rostat solrosfrö kan inte gro" satte sig hos mig.

    Det är så mycket mer med att äta och må bra än vad man väger!!!
    Så tanken om att josa fick mycket stöd där OCH att man inte kokar/ungnsrostar allt hela tiden, uatn petar i sig så mycket råa grönsaker och frukte man ids.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    hmmm *tankarna far....men man ska väl inte äta levande kött......brrr....nä nu får jag nog ta o äta lunch innan jag läser mer*
    Tror osså att det är nyttigare med råa grönsaker....men...har läst någonstans.....där är några ämnen som vår kropp har svårt för att ta upp om man äter mkt råa grönsaker.....att kroppen bättre tar upp det när grönsaken är kokt....hmmmm....kommer inte ihåg....nåja.....

    Roligt att få bekräftelse på något som man tror på!
    Hoppas besöket går bra idag!

    Fru Sy: Va gulligt det låter med pirat-filt. Såg allt bra ut även om läkaren inte var lika bra?

    Nu mååååste jag gå o väcka lilla loppan....hon har sovit i 2,75 h!!

    MAAAASSA kramar till er allihopa!
  • Fru sy
    ingenjörsbruden skrev 2011-03-10 13:46:28 följande:
    Fru Sy: Va gulligt det låter med pirat-filt. Såg allt bra ut även om läkaren inte var lika bra?
    Där ser ni ju var jag har mitt huvud, är rätt borta. Är det de som kallas gravidhjärna? 

    Det såg bra ut med tappen, kanske att den var några mm kortare men svårt att avgöra eftersom alla läkare mäter olika. Men nu spelar ju inte det så stor roll längre. Får jag mycket onda s-dr av att vara igång se nästa vecka får jag lugna mig och vila så de förhoppningsvis lugnar ner sig. Mannen är hemma nu tom måndag så ska testa att vara uppe lite nu när han är nära... känns ju lite oroligare sen när han är iväg och jobbar...
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2011-03-10 13:39:02 följande:
    Flamman, en råsaftscentrifug. Och det är EA och de andr tjejerna som var här som jag har att tacka för att jag har den. Just min modell är inte med på den här sidan ser jag, men det spelar ju ingen roll.

    www.tretti.se/hushallsapparater/vatten_och_ju...#top
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tack En sån ska jag önska mig... av nån... eller av mig själv. Till mig själv.  T har en citruspress, men den är ju bara för citrusfrukter. Trist.
  • Ninnnis

    Blommis, jag har varit alldeles för dålig på att använda råsaftcentrifugen senaste tiden. Haf ska genast skärpa till mig. Tack för påminnelsen!

  • muggles
    ingenjörsbruden skrev 2011-03-10 11:37:54 följande:
    Mugglan: Den filmen verkar bra....men det får nog bli dvd eller tv1000.....hemskt med lågt blodtryck....finns det ingen hjälp mot det under graviditeten? Hur mår Ada o Beda?
    Eg är det bra med lågt blodtryck, bättre än för högt. Och såå lågt är det inte, det är ganska normalt för en gravid fattar jag det som. Inget jag mår dåligt av i normalfall, men jag har åkt på blodtrycksfall några ggr nu och så brukar jag inte reagera. Ada och Beda mår finemang och aktiva små krumelurer i magen! BM mätte SF-måttet igår och fick sig några sparkar på köpet - hon bara flinade.
  • muggles
    andbeyond skrev 2011-03-10 11:54:56 följande:
    Ah, Wii är bra grejer det med. Min man är spelutvecklare (speldesign) så här går det mesta hem.
    Gillar att man kan ladda hem gamla nintendospel också... kanske det jag ska göra nu. Ladda hem typ gamla supermario och slå ihjäl lite tid med. Kostar ju bara någon 50-lapp. Hmm..
    HAr ni kollat sajten thinkgeek.com? Där finns myyyycket roligt för datanördar!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård