• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • andbeyond

Nu har jag ätit lunch och väntar på en god vän som kommer förbi med semla och gott sällskap. Ska bli så kul!

Ska försöka hålla er uppdaterade, lär ju vara ett tag kvar som sagt.

Blommis: Du gör det jättebra. Finns inga misslyckanden, bara gropar i vägen. Dem har man passerat, bara att fortsätta framåt mot äng och gröna skogar

kramar

• Hvidbrud

Blommis: word! Heja dig! (åter igen så imponerad av din gåva att kunna sätta ord på just Det Där)

• Norrskensflamman

Blomman: Applåderar ditt inlägg. Så sant och så jädrans klok du är kvinna
    Du gör ett jättejobb med dig själv och jag är verkligen full av beundran!!

Jag tillhör också dem som vägrar att utesluta något i kosten. Det ska vara måtta med allt, åt något håll. Jag blir  helt galen på dieter där jag inte får äta potatis, morötter och andra rotfrukter. Eller frukter. Fan, jag bor i Norraste norr och här har människor i massor med år ätit det som går att odla här: potatis, morötter, kålrot osv. För mig känns det helt naturligt OCH nyttigt att äta sånt istället för nån konstig liten frukt eller grönsak som har färdats hit gud vet hur länge från Brasilien. Lite så. Nä men alltså, jag äter såklart importerade frukt o grönsaker, men det jag menar är att det känns inte bra för mig att jag inte får äta frukt och rotsaker, bara för att de innehåller kolhydrater. Nä, såna dieter går fetbort. Att jag som inte gillar fett o flott ska äta en massa smör och fetgrädde och bacon har jag också svårt med. Blä.
    För mig funkar inte heller, som läget är nu med barn som är otroligt knussliga med maten, att laga en massa olika rätter, eller GI-mat eller LCHF eller VV-mat, utan just nu funkar husmanskost bäst. Jag försöker att själv ta mer av grönsaker på tallriken och mindre av pasta, ris, potatis. Det ger kanske ingen dundereffekt just nu, men det beror mest på att det slinker ner en massa annat på kvällskvisten när ungarna lagt sig och jag och maken myser. Men det får det göra just nu, med tanke på vad vi går igenom.

Med träning är det samma sak. Jag orkar inte tänka på vad som bränner mest kalorier och är mest effektivt och intervall hit o dit. Jag har också tänkt som så att många av de jag ser på stället där jag tränar är faktiskt himla stressade. Och det är väl inte det som är meningen med träning? Jag gillar när träningen får mig att slappna av. Och det gör jag inte om jag känner att jag verkligen får klämma in en träning i ett pressat schema där jag får komma in med andan i halsen för att sen rusa hem. Och hela träningspasset veta att jag har ett berg av sysslor hemma eller barn som är jättemammasjuka. Då är det inte roligt längre.
    Jag vill att träningen ska passa in i familjen och falla sig mer naturlig.
    Så nu har jag släppt träningspaniken. Just nu passar det inte att ränna på gymmet för mig, i den situation jag är idag. Så jag tar träning där det ges möjlighet. Den effektivaste träningen är den som blir av. Då spelar det ingen roll om det är skidåkning eller promenad eller "Combat Max Box Body Pump Action Plus". Jag bar pelletssäckar 45 minuter och var jättenöjd för det träningspasset. Svettig och fick träningsvärk. Jag simmar 45 minuter 2 grr/v när lilla K är på¨simskola. Slalom. Dammsuga o skura kan få mig anfådd och helt slut också... faktiskt. Och så kör jag lite sängkammarövningar var och varannan kväll. Inte helt fel det heller

• Fru E

Lovar att inte göra er förvirrade längre jag KAN måndag, torsdag, fredag, lördag och söndag nästa vecka för fika!! Måndag och fredag kan jag allt från middag och torsdag från fyra och framåt skulle jag gissa.

• Fru sy
    Norrskensflamman skrev 2011-03-10 09:47:02 följande:
    Vet du Hvidis, jag minns att jag hade fantastiska, erotiska drömmar när jag var gravid!
    Jag har börjat drömma sådana drömmar oxå nu. Men här blir inget sex förrens vi vill att Orvar skall komma. Eftersom jag tror på 30 mars får jag väl försöka förföra mannen någon dag innan då Han tror på 1 april, så han kommer väl vilja vänta ngn dag... Eller kanske inte eftersom sexförbudet varit sen jul...
  • ingenjörsbruden

Flamman o Blommis, Word som vanligt! Det där med att inte äta....det är lika tokigt som att äta för mkt.....den där lagomheten är viktig....o att hitta o komma på hur ens egen kropp fungerar bäst....DET är så individuellt o MÅSTE verkligen anpassas till varje person!

Vår tanke med LCHF är att vi ska först o främst komma lite i form så att vi mår bättre....o sen lära oss att maken o jag är kolhydratslavar....vi älskar sött, bröd o rotfrukter....men vi äter sånt forfarande....men med helt annan syn o insikten att äter vi mkt kolhydrater....speciellt snabba...så kommer vår "sugenhet" inom en timme igen....
    O så äter vi/jag gärna för mkt=ond cirkel.
    Frukt får vi äta....men mer som en efterrätt....

Med tiden så kommer vi att återigen äta rotfrukter, pasta, ris, bröd mm men i helt andra mängder än innan o inte lika ofta.

O kan tillägga att maten smakar jättegott om man har riktig grädde o smör...nähä.... Men det viktigaste....att vi håller oss mätta o "osugna" mkt längre o bättre! Det är DET som är så viktigt för oss.....O man orkar verkligen inte äta bara fet mat på tallriken...vi har ngt som är fetare...tex broccoligratäng med grädde o ost....o så har vi tex ugnstekt kassler till...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård