• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

EA: har tänkt på dig mkt senaste och undrat hur det går men förstått att du vill vara diskret. Hur många tinar de denna gång (bara 2 el fler)? Du ska veta vad jag håller tummarna för er!!! Kram!

• Norrskensflamman
    Hvidbrud skrev 2011-03-10 09:22:01 följande:
    Flamman: så häääärligt med älskog! Det drömmer jag om på nätterna....
    Vet du Hvidis, jag minns att jag hade fantastiska, erotiska drömmar när jag var gravid!
  • muggles

Maken och jag var på bio igår och såg Black Swan men gud vad obehaglig den var. Jag trodde inte det skulle vara så mkt thriller/skräck-inslag i den. Var riktigt äckliga scener och uppenbarligen klarar jag inte det nu. Fick blodtrycksfall där i stolen och det flimrade för ögonen, svetten droppade och ljudet försvann bort. Usch vad obehagligt. Vågade inte resa mig och gå ut heller för då hade jag nog rasat i backen. Fick andas djupt och inte titta tills det gick över. Blä. Det var en bra film men rekommenderas inte för äckelmagade Jag fick ju blodtrycksfall både när de satte kanylen för op och när de satte ryggmärgsbedövningen så jag kanske har lite lägre blodtryck nu som gravid och inte riktigt klarar sånt?

Annars tog jag mig en sovmorgon igår och kom in till jobbet lite senare, och det gjorde susen! Idag jobbar jag hemma och ska ta det väldigt lugnt. Bara en vecka kvar att jobba, ska bli otroligt skönt att gå på "semester"!

• Norrskensflamman

Mugglan: Så obehagligt !!
    Jag skulle vilja se filmen, men jag tror jag väntar tills den kommer på DVD så jag kan se den hemma i soffan då.

Jag hade jätte-jättelågt blodtryck när jag var gravid. Snurrade konstant i huvet, kallsvettades, flimmer för ögonen osv. Barnmorskan frågade där på slutet hur jag öht kunde stå upp. Det var så otroligt jobbigt att ta sig upp om morronen och sedan jobba 8 timmar. Men sjukskriven fick jag ju inte vara, ej heller havandeskapspenning. Blir så arg när jag tänker på det. Nej, det är ingen sjukdom att vara gravid, men om en man hade sånt jäkla lågt blodtryck och mådde så överjävligt som många mår när de är gravida, säskilt på sluttampen, så skulle de bli sjukskrivna på momangen och beordrade vila, vila, vila. Men bara för att man är gravid så ska man fan i mig på livet tvingas ut och jobba. *eldar upp mig*

Skönt att du snart får "semester" iaf Mugglan! Ta hand om dig och Ada o Beda

• Ninnnis

Vad läskigt, Mugglan!

Tänk att du snart ska gå hemma och vänta på Ada & Beda.

• muggles

Flamman: det intressant är ju om du hade fått sjukskrivning pga lågt blodtryck om du INTE hade varit gravid? För i så fall är det ju verkligen fucked up!

Ninnnis: japp v29 imorgon så jag jobbar v 29 också. Sedan from v30 ska jag bara vila mig och magen. Idag jobbar jag hemma liksom en dag förra veckan när jag låg i soffan och hade laptopen bredvid. Med tanke på att man ska vara lika stor i v30 som ni andra är i v40 så är det ju inte så konstigt att inte jobba...

• Norrskensflamman
    muggles skrev 2011-03-10 10:59:35 följande:
    Flamman: det intressant är ju om du hade fått sjukskrivning pga lågt blodtryck om du INTE hade varit gravid? För i så fall är det ju verkligen fucked up!

Alltså jag kan ju inte svära på att det är så, men jag misstänker att många av de "gravidsymptom" man har faktiskt skulle kunna generera ett par veckors sjukskrivning på hel- eller deltid för en icke-gravid person.

• Norrskensflamman

Endast lågt blodtryck räcker nog inte för en sjukskrivning, men tillsammans med ryggsmärtor, foglossningar och allt annat sammantaget så... tja, jag hade då stora problem att orka jobba sista månaden.

• andbeyond

VARNING!

Snart kommer ett jättelångt inlägg.. Beware!

• Norrskensflamman

*spammar vidare*

Åh, jag blir så glad för min T:s skull. De skulle åka längdskidor ut i skogen idag med Fritids och grilla korv. Nu har det spruckit upp och solen skiner och det är nästan takdropp. Så härligt !

Och nu ska jag gå och äta lunch.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård