• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Andbeyond: Fin och mysig mage!

Blommis: Så skönt att läsa din inställning till kolhydrater. Är själv en ris- och pasta-människa, för jag tycker att det är bra kolhydrater i dem (nu får jag väl stryk av alla lchf-anhängare här  *duckar*
    När Fredrik Paulun lanserade sitt GI-tänkande på 90-talet, köpte jag direkt teorierna om långsamma och snabba kolhydrater och deras effekt på kroppen. Hade till och med en hastighetstabell som man iofs inte fick stirra sig blind på, eftersom det finns andra faktorer man måste räkna in i kosten. Exempelvis att Digestivekex är relativt långsamma, men å andra sidan innehåller mycket fett, eller att morötter är ganska snabba, men å anxdra sidan bara nyttiga ändå. Tycker verkligen du resonerar klokt och håller med om  hur viktigt det är att inte visa för barn att viss mat skulle vara förbjuden.
    Och heja för de där 8 kilona!

• Soldemor
    Fru E skrev 2011-03-10 12:44:52 följande:
    Lovar att inte göra er förvirrade längre jag KAN måndag, torsdag, fredag, lördag och söndag nästa vecka för fika!! Måndag och fredag kan jag allt från middag och torsdag från fyra och framåt skulle jag gissa.
    Torsdag 17/3 skall jag till tandläkaren i Malmö 15.15, så efter det kan jag hänga på!
  • Soldemor
    Fru sy skrev 2011-03-10 13:37:14 följande:
    Vad roligt med massa nya inlägg! Dessvärre är mitt huvud inte med längre... nu när jag skall kommentera kommer jag inte ihåg alls vad jag ska skriva. Förstår inte varför det blivit så Så får bli en massa kramar till er alla. Och ni ska veta att jag tänker på er och undrar hur ni har det även om jag är kass på att kommentera.

Här har vi varit på kontroll idag igen, hos en manlig inte så bra läkare. Men vi såg ju själva på skärmen oxå hur det såg ut. Sista kontrollen idag, nu blir det typ inte att åka in förrens det är dags för Orvar att komma. Ska börja sitta upp lite i eftermiddag tänkte jag, och sen sakta öka lite varjag gör. Måste ju försöka få upp lite kondition igen, är helt slut nu efter vår utflykt till sjukhuset och då har jag ju ändå bara i stortsätt suttit i rullstol. Nu börjar det dessutom kännas i hela kroppen att jag är gravid, sitter obekvämt i bilen, gör ont i ryggen när jag sitter svanskotan strejkar... var tom så jag längtade hem till sängen Men lite i taget nu så ska jag nog komma igång igen. Målsättningen är att hinna sy en filt till Orvar som vi ska ha på bb, har ett underbart fint tyg med pirater som jg hela tiden tänkt till det.

Magen växer så det knakar, vi är noga med att fota mkt så vi får bilder på den. Vi vet ju inte hur l'änge den är kvar! Vågen stod i morse på +3kg, underbart att den pekar uppåt nu igen efter magsjukan.

Nu har jag ätit god mat mannen serverat mig, dags för en sovstund nu tror jag.

Kramar igen till alla goa tjejer
    *Kramar Fru Sy*
  • Soldemor
    Hvidbrud skrev 2011-03-10 14:40:51 följande:
    Hädar också tråden... Kattmänniska som jag är. Men jag respekterar er kärlek för hundar, även om jag varken delar eller förstår den...
    Har haft hund, men katt är ändå alltid katt! Katt
  • Soldemor

Oj, vad jag har varit i farten då! Känns som mycket att ta igen när chefen är borta.

Var på möte med facket idag, och i avtalet står det, att man bör ha en ledig helg, men att lediga dagar lika gärna kan ligga på vardagar. Öh! Dessutom fick jag reda på, att min lön är lååååg jämfört med andra i stiftet. Känns som om facket har lite att föra för den avgift jag betlar till dem, när det är dags för löneförhandling.

• lanovia 08
    Hvidbrud skrev 2011-03-10 14:40:51 följande:
    Hädar också tråden... Kattmänniska som jag är. Men jag respekterar er kärlek för hundar, även om jag varken delar eller förstår den...
    Detsamma fast tvärtom.
  • lanovia 08

Fru sy vad skönt att få börja sitta upp nu och röra dig lite mer. Även om jag förstår att du vill ta det lugnt. Är ju skönt så länge Orvar vill stanna kvar.

• ingenjörsbruden
    Fru E skrev 2011-03-10 13:49:08 följande:
    ingis-fika när!?!?
    Helst helg, kl 15 passar bäst om Busan ska med....annars däckar hon oftast kl 11 så då kan jag smita iväg hemifrån o vara borta ett par timmar lätt!
  • lanovia 08

Har läst här under dagen men inte tatt mig för att kommentera. Dagen har varit väldigt blandad. Började med att slappa och vara själv hemma sedan kom en kompis till E hit några timmar. E började dagen på topp och strålande glad, sedan dippade det och gnälldes konstant. Dessa tänder som skall göra så ont på stackarn.  men hon slutade glad och skrattandes igen så genast glöms allt annnat.

Nu skall vi packa här. Imorgon skall vi åka ut till stugan.

• Hvidbrud

Blä.

Arytmik på lillhjärtat. Kardiografi på prenatal idag och flöde undersökning i morgon. Extra UL av hjärtat och så blir det BM varje vecka från och med nu. Barnmorskan sa at det troligen var sinusarytmi som ofta försvinner vid födseln, men det ska ju kollas upp ordentligt. Min lille sprattelgubbe!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård