• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fjällbruttan

    Och nu spammar jag på.....

    Förlåt!

    För er som inte minns mig, jag har ju tassat här förut (men jag hänger mest i andra barntråden):

    39 årig 4-barnsmor, enbart döttrar som ger mig gråa strån
    Stora I är 13, Mellan M 10, Lilla Vild 3 och Grodan 8 månader.

    Lilla Vild och Grodan har jag med nuvarande maken, de andra två med ett ärkeas....

    Bor i ett rött hus som står ute om natten i en fjällby, jobbar just nu som General Manager åt La Familia med rätt halvtaskigt resultat, annars leker jag kock på en a´la carte restaurang.

    Och jag gillar livet,bvara inte så mycket just nu, för just nu simmar jag så in i helvete för att bara kunna flyta, skulle vilja slappna av och bara gunga på vågorna... men det får bli när det blir...

    Kram till er alla

  • Soldemor
    Fjällbruttan skrev 2010-12-30 13:10:00 följande:
    Klockarbol, tack för hälsningen och tack för den fina texten!

    Elak som jag är så hoppas jag att nån däruppe ser till att det rasar ner snö innanför hans jacka idag på jobbetDemon
    Den ondsinta prästen kanske kan hjälpa till?
  • snaily

    Hej tråden!

    Vill mest lämna ett livstecken, jag hinner inte riktigt med, varken att läsa ikapp eller skriva och kommentera. Det är ett krävande litet yngel vi har fått! Nu hoppas jag hon går med på att sova en liiiiten stund i alla fall så jag hinner skriva. (De senaste dagarna har hon mest sovit PÅ mig som en igel, allt för att undvika de värsta skrikperioderna.)

    September
    Stort grattis!! Hoppas det nya året som kommer innebär en positiv förändring och ett plus som får stanna den här gången! Håller alla lediga tummar för dig!

    Snorkis
    Tack för din fina, och oändligt sorgliga, förlossningsberättelse! Jag har undrat mycket över hur det var. Sen tycker jag det är klart som korvspad att du ska få ett snitt om du vill det den här gången, den där jäkla statistiken kan de stoppa upp nånstans, rent ut sagt! I ert speciella fall tycker jag sjukhuset bara ska ge er allt ni önskar och pekar på! Det är inte läge att snåla här liksom.

    Kramar till PB och Klockarbol och alla andra som behöver!

    Och förlåt allt annat viktigt som jag missat...

  • snaily

    Tack alla hjälpsamma för tips om skrik och kolik!
    Nördiga snigeln hade förstås redan läst på om det mesta. Men bra att höra vad som funkat för er och inte!

    Nu kör vi Minifom (som jag egentligen inte tror så mycket på), Sempers magdroppar (kan inte skada iaf), förebyggande magmassage minst 2 ggr dagligen, helt mjölkfri kost till mamma - vi har gjort som man INTE ska, infört alla förändringar på en gång, men vad gör man inte när man är desperat?
    Upplever inte som om hon har så mycket gaser. Men hon får ont i magen en liten stund efter varje amning, och tydligast på eftermiddag, kväll och ibland även på natten (vilket är det jobbigaste! skrik på dagen går att vänja sig vid men inte riktigt på natten känner jag...). Verkar inte spela någon roll vilken amningsställning vi har, eller om hon rapar eller inte efteråt. Jag tycker jag verkar ha lagom mycket mjölk. Napp tar hon INTE!
    Så - jag tror vi gjort vad vi kan för att förebygga, sen är det bara att hantera skriken när de kommer, det håller vi väl långsamt på att vänja oss vid, och provar olika sätt att bära och trösta.

    Pratade med BVC-sköterskan om det här häromdagen, blev återigen besviken på vår hälsocentral, undrar hur det kommer sig att jag alltid är mer påläst än personalen som borde vara utbildad inom ämnet, oavsett vad jag söker för på det där bygget?? Visade sig att BVC-sköterskan inte visste något om komjölkproteinallergi hos spädisar - hon trodde jag menade laktosintolerans (fast jag förtydligade och förklarade) och tyckte till slut bara att jag kunde ju prova dricka lite mindre mjölk och det finns ju så många bra laktosfria produkter nu för tiden... !! Trodde knappt mina öron... Men nu provar jag mjölkfritt ändå i några veckor, bara för att ha testat det.

    Så, nu har jag uppdaterat er om det var någon som undrade!
    Hatar egentligen att gnälla över vår situation just nu, vi är ju så lyckligt lottade! Läste om lilla Elises diagnos.

    Med min lilla depression är det lite upp och ner, allt känns tungt på eftermiddagen när man är trött och det är mörkt ute, känns lite bättre när man fått gå en långpromenad i solen som idag. Men är rätt stressad över att maken ska börja jobba på måndag... hjäälp!!

  • Mrs  B

    Hej Snaily!!!!
    Grattis än en gång till er lilla tjej!!!!
    Kolik är som tur något vi har sluppit här hemma men sen har vi ju haft lite andra problem istället.....
    Ja, ibland trillar man verkligen av stolen när man kan mer än personalen angående allergier.
    Jag fick tjata bra länge innan jag hade övertalat personalen på sjukhuset att vi skulle köra mjölkfritt på Malte för att se om det var det som var felet... Tre doktorer ville prova annat innan den fjärde tog tag i det hela.
    Ni har inte funderat över akupunktur????
    Har en kompis vars dotter provade och det fungerade.
    Hoppas ni hittar någon lösning och att det försvinner snart! Skönt att höra att även du mår lite bättre!

    Sepember = Stort grattis till dig och plusset!!!!!! Håller tummarna för den här gången! 2011 ska bannemig bli det bästa året någonsin!!!!!!!!!

  • lunagarden

    Hej,

    kikar bara in för att berätta att vi fick vår dotter Cornelia den 20 december

    Hoppas ni alla mår bra, jag är inne och smygläser ibland, men de senaste veckorna har jag inte uppdaterat mig om vad som hänt.

    Gott nytt år alla!

  • snaily

    MrsB
    Tack för grattis!
    Akupunktur låter bra men jag kan inte hitta (efter efterforskningar på nätet) att det görs häromkring.

    Lunagarden
    Grattis till dottern! Fint namn!

  • passionsblomman
    Ore skrev 2010-12-30 09:55:07 följande:

    PB: Hoppas du får ett bra firande, det är du väl värd!!! (Stor fest i sommar låter väl inte så dumt, då har du ett halvår på dig att fundera, fixa och dona...)

    Precis som många andra här är jag också väldigt lösningsorienterad, och i mitt jobb så har den egenskapen snarare förstärkts ytterligare... Och jag har heller ingen erfarenhet av att må så dåligt, som du gör nu. Jag förstår bättre när jag läser vad du skriver, och tycker att du resonerar så klokt och så rätt. Och jag hoppas att det kommer litet saker som går er väg nu, att en del ångestskapande grejer försvinner...


    Ore, först och främst: TACK för värmande ord om födelsedag och värde.

    Sedan måste jag bra fråga, bara för att ordet nu kommit upp flera ggr och jag hoppas att jag feltolkar-ni alla menar väl inte att ni är lösningsorienterade och därför inte kan förstå mig och hur jag mår? För det går att tolka så, alltså att jag som är så probelmorienterad nu har gått och deppat ner mig i mina negativa tankar, vilket ni nog aldrig skulle göra, typ.

    Jag hoppas att ni istället menar att ni vet att jag också är en lösningsorienterad person. För det råkar jag veta själv att jag är nämligen.
    Hade jag inte varit det hade jag för länge sedan i mitt liv kunnat satt mig ner och badat i självömkan över hur lotten fallit på mig i olika avseenden.

    Jag känner själv väldigt starkt att en stor del i att det nu känns så svårt är just att det inte finns någon lösning. Längtan och önskan och egentligen då målet är fortfarnde exakt detsamma samtidigt som någon tog hoppet och stängde dörren mitt i ansiktet på mig. Mitt i alla steg och försök och "nehej det gick inte, mvvad gör vi nu, jo vi planerar och gör så här..." Nu finns inget mer alternativ och ignga andra steg än att inse att vägen tog slut, och jag vet inte vad jag ska proppa hålet inom mig fullt med för att det inte ska kännas.

    Lyckan över allt jag har hade jag redan och den förändrar inte sorgen över den jag aldrig fick träffa. Livet kommer ju framöver att gör mig upptagen av annat, och det är därför jag säger att hade jag åtminstone redan varit fast anställd och haft en välbekant arbetsmiljö och en given roll där att kliva in i, så hade det varit en hjälp i viss mån. Nu är min arbetslöshet istället en ytterligare press och börda och en okänd faktor, en utmaning och ett måste i min tillvaro. Något jag bar inte har kraft till nu, mitt i reaktionsvågen som jagat ikapp mig nu. I tio år har jag hållit mig till hoppet och tron att "det nog ska ordna sig för oss också" och verkligen aktivt gjort precis allt jag kunde göra samtidigt som jag försökt lita på livet och vila i att drömmar kan slå in.

    Vad gör man när det sedan tar tvärstopp? När det inte finns fler alternativ? När allt man gjorde inte hjälpte? När det man inte ville har hänt och det inte går att ändra?

    Som sagt, jag hoppas verkligen att ni inte ser det som att jag mår som jag mår för att jag är mer negativ än någon annan. Jag tycker tvärtom att jag brukar försöka se till möjligheterna och vad man kan göra här i tillvaron istället för allt man inte kan förändra. Men just det här, som just jag inte kan ändra på, gör förbannat ont i just mitt hjärta, eftersom det för alltid präglar hur just mitt liv blev.

    Sedan hade det varit skönt att kunna säga "vi har aldrig stått starkare och mer sammansvetsade än nu" och "vår kärlek klarar allt" om min relation. Så ser inte tillvaron ritkigt ut för mig. Utan där finns massor av rädsla för allt möjligt och jag har en man som bara till vardags har enormt svårt att komma till mötes vad gäller att prataoch kommunicera. Det blir mycket tydligt och mycket ensamt när det krisar. Då hamnar det på mig att vara stark, handla, agera, strukturera, bygga en plattform av hopp att stå på, tänka positivt.... Jag tror på allvar att det är en orsak till att när jag till slut kommer till punkten att jag inte orkar, så blir det för mycket. För man kan inte allt ensam.

    Och hur många lösningar man än letar, så måste även känslorna få plats-annars tar de sig plats. Och när vidden av det man fattar tränger in i ens medvetande, så blir det lite väl mastigt ibland. Inte alls konstigare egentligen än att vid för hög puls svimmar man eller om man stöter i marken för hårt när man landar en fallskärm så kan man bryta foten. Men svårare att acceptera och mycket mera skamfyllt.

    Jaja, jättelångt och bla bla...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol
    Luna - Varma gratulationer till lilltösen!

    Blomman - Jag börjar med att peta, med en vässad strumpsticka,  på den gröna elakingen som sitter på din axel och viskar tvivel i ditt öra!

    För visst vet vi att även du är lösningsinriktad och en doer. Och många av oss är likadana - problemlösande och driftiga. Kombinerar vi det sedan med en präktig dos av förmågan att känna empati och dessutom en omhändertagande personlighet så blir gropen man kan trilla i mycket djup.

    Till min stora glädje finns här trådisar som inte har trillat i ännu och jag hoppas av hela mitt hjärta att de aldrig gör det!!

    Med de egenskaper jag beskrev ovan så blir det väldigt smärtsamt att stå brevid någon kär som krisar, för insikten om att det faktiskt inte finns någon lösning har man trots att man inget hellre vill än att fixa så det onda, svåra och stygga försvinner. Omedelbums helst.

    Visst finns tvivlet på sig själv och sin duglighet där när livet är elakt och pressen stor. Ibland mer, ibland mindre, ibland så intensivt att det inte går att andas.

    Viktigt då är att tvinga sig att komma ihåg (lapp på kylen, fånigt mantra - vad som helst som kan funka) att det är depressionen som talar! Det där gröna monstret på axeln.
    Inte alltid lätt att komma ihåg men likafullt viktigt.

    Min psykopat förra gången det begav sig blev ohemult upprörd när jag sa att jag var sjuk. Enligt henne var jag inte alls sjuk - jag var drabbad av en reaktion på allt för stor press. Det finns en skillnad där även om jag fortfarande måste jobba med hur jag betraktar mig själv.

    Det mest positiva med de råd som ges här i tråden, råd som är baserade på en äkta omtanke, är att rätt som det händer är det någon som skriver precis det som kan hjälpa just mig att skapa ett verktyg som fungerar i min (eller din) situation just i dag.

    Jag lånar dig med glädje en av mina vässade strumpstickor - troll i garderoben kan man lysa på med lampa så de spricker - gröna depressionmonster kräver vässad strumpsticka!

    på dig
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!