• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie
    snaily skrev 2010-12-07 22:17:48 följande:
    KlockarbolSåna hemlagade ätbara julklappar tycker jag är SJUKT bra! Apropå godsaker: kvällens midjemått såhär i vecka 40+0: 109,5 cm. *smaskar vidare på pepparkakorna*(Fast jag misstänker att det är annat än kakor som gjort min mage så här stor. )
    Själv sitter jag och äter rårivna morötter. Midjemåttet är 99 cm, vecka 30+3. Och enda anledningen till att det är just rårivna morötter jag äter är för att jag är så lat, att jag 1: inte har plockat undan skålen med rårivna morötter sen vi åt mat för över två timmar sedan.  2: inte orkar gå ut i köket och hämta chokladen, eller ta en pepparkaka vilket jag egentligen hellre vill ha än rårivna morötter, även om rårivna morötter har sin charm de också.
  • Klockarbol

    Och eftersom jag avskyr att baka så är ju naturligtvis kaffebröd, kakor och smaskens matbröd det bästa jag vet att få i julklapp!

    Ska det ges grejer så är det alltid något som blivit specificerat i en önskan - långkalsonger, strumpor, sopset, överdrag till strykbrädan eller någon bok.

    Kanske inte så himla kul att ge bort ett sopset i julklapp med när man vet att mottagaren faktiskt behöver ett nytt så är det helt ok.

    Väldigt mycket av sån't som är ill-tråkigt att handla själv är faktiskt kul att få i julklapp

    Våra mammor har genom åren förgyllt (?) våra jular med lakan vartannat år och frotté vartannat år. Efter väldigt många år så är det milt uttryckt gott om oanvända sängkläder och handdukar i linneskåpet...
    Så man kanske kan förnya sig liiite ibland?

    Å andra sidan så har vi inte bekövt samla speciellt mycket "hemgift" till döttrarna - när stora dottern ska flytta så behöver hon inte köpa så mycket som ett örngott om hon inte vill...

    Och ja, jag är en hängiven hemgifts-fantast!

  • Oupsie
    Klockarbol skrev 2010-12-07 22:14:52 följande:
    Förra årets klappar till vuxna gavs familjevis - en snyggare papperkasse med saft, sylt, torkade trattkantareller + recept och 1 hg lösviktsté.
    Åh, det är en bra julklapp!
  • snaily
    Oupsie skrev 2010-12-07 22:23:45 följande:
    Själv sitter jag och äter rårivna morötter. Midjemåttet är 99 cm, vecka 30+3. Och enda anledningen till att det är just rårivna morötter jag äter är för att jag är så lat, att jag 1: inte har plockat undan skålen med rårivna morötter sen vi åt mat för över två timmar sedan.  2: inte orkar gå ut i köket och hämta chokladen, eller ta en pepparkaka vilket jag egentligen hellre vill ha än rårivna morötter, även om rårivna morötter har sin charm de också.

     


    PB
    Jag känner inte igen dig! Men fin bild!


    Nej - dags att logga ut och hoppa i säng!

  • Oupsie
    Telis skrev 2010-12-07 22:19:18 följande:
      Om någon av er annars funderar på att ge mig en julklapp men inte har så mycket pengar så kan ni få ge mig ett presentkort på fem valfria barnvaktskvällar åt Televinken.
    I födelsedagspresent fick jag presentkort av min syster på hundpassning, hur länge jag ville och presentkortet gick att använda flera gånger . Hur bra som helst!
  • Fru E

    Klockarbol-förra året önskade vi oss faktiskt handdukar och badlakan för att förnya vårt förråd, detta året lutar det åt sängkläder + stekjärn+vinglas

  • Oupsie
    Fru E skrev 2010-12-07 22:21:55 följande:
    Hur ser det ut för alla skåningar eller de som vill under mellandagarna för trådfika
    Jag vill! Vi är hos mina föräldrar under julhelgen men vi åker ner hit i mellandagarna igen. Vi kommer nog hit måndagkväll tror jag.
  • passionsblomman

    Snigel, tack! Aleta la just in den i världens finaste inlägg till mig i andra tråden och jag tyckte den var så fin att jag ville pröva att byta. Den blev ju väldigt mycket mindre, men DEN hade jag gärna haft på en tavla.

    Nu vill sambon ha sällskap till filmen jag tvingade honom att hyra.

    jag tycker förresten att den 9 är en förträfflig dag för Yngel att födas på. Andra har rean sagt det, men jag har tänkt det förut så jag säger det jag med.

  • Fru E

    Oupsie-de här två sista veckorna har vare sig jag eller maken varit särskilt nyttiga *skäms* men sånt är livet

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!