• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

Piggelin - ahhhh.. jag såg programmet i måndags och då lagades den i husvagn (ingen hit). Nu blir det nog inga fler halv åtta för mig denna vecka eftersom svärmor har landat. Satt igår kväll och konverserade (ja, det var nog att ta i) på franska till kl 23.00. Maken satt och småpulade bakom sin dator. Grrr....

• fru AM

Tack för recept en masse Piggelin! Och grattis till framgång att komma i de vanliga kläderna!

Muggles: Tomater! Börjar lukta pojkcravings!

Jag gillar också ätbara, hemlagade julklappar! Burkar och prasselpåsar fyllda av omtanke!

Börjar annars tröttna rejält på julklappshetsen - tycker det blir lite äckligt till slut. I år firar vi med makens föräldrar och han syster med man och vi ger nog de vuxna en present var (eller tillsammans). Barnens julklappar ska jag försöka minimera. I alla fall mängden paket. Hellre något stort och rejält än en miljard små idiotsaker. Har försökt avblåsa julklapp mellan mig och maken men då blev han så ledsen ...

• fru AM

Och EA: vilka mumsiga efterrätter du gav förslag på - har du månne recept på lingonmousse med vit choklad?

• Lapinette

AM - jag och maken brukar bestämma oss för (ganska så nära inpå jul) om vi ska ge varandra "klappar" eller ej. Tror inte riktigt vi har bestämt oss än då jag tycker att flygbiljetten till Japan är enough från hans sida ... fast jag har lust att kontra med en flygbiljett till Island och han blir nog sur om jag ger fast jag sagt att vi inte ska.

Och i fjol (i Frankrike) var det hysterisk med julklappar. Speciellt 6-åringen sprang omkring och drog i alla paket och när det tillslut inte fanns något kvar till henne blev hon jättearg och sur. Inte alls något roligt beteende. Hon hade inte fått lika många som tidigare men däremot flera stora där vi gått samman för att köpa det hon ville ha.

• Fru E

AM-Lingonmousse enligt nedan

Lingonmousse

200 g lingon
    200 g kesella
    2 dl vispgrädde
    1 dl socker
    2-3 gelatinblad.

Vispa grädden.
    Blanda kesella, hela lingon och socker (du kan vispa med elvisp en kort stund om du vill, så mosas lingonen lite)
    Smält gelatinet som vanligt (blötlägg först, smält i en skvätt vatten), och blanda med  lingonröran.
    Till sist blandar du i den vispade grädden.
    Jag tror att man lätt hade kunnat smälta ner 50 eller 100 g vit choklad i detta och ev öka med ett gelblad till om man tycker den blir för lös. Eller så river man helt enkelt vit choklad över moussen och smular pepparkakor

• fru AM

Lappis: förstår precis reaktionen över otacksam unge! Det är det där jag vill undvika. Jag tycker också att själva utdelningsförfarandet är viktigt. När jag växte upp så delades  det ut en juklapp i taget. Alla såg på när den öppnades och sedan gick den laget runt så att alla fick känna, lukta, beundra ... Och då fick vi ändå många julklappar. Men alla blev speciella.

Makens familj och släkt gör så att alla paket blixtsnabbt delas ut så att alla får en hög som respektive mottager sedan hysteriskt börjar rafsa i. Ingen märker riktigt om julklappen uppskattades elelr ej och grejor försviner bland papprena. Inget kul. I år ska vi köra "the AM way" annars går jag på Riche och dricker drinkar istället.

• Fru E

Jag brukar göra (vit) chokladmousse enligt nedan (vet inte var receptet är nu men höftar lite ur minnet ):

1 dl grädde
    1dl turkisk yoghurt
    100 g choklad
    1 ägg

I den borde man bara kunna vända ner lite lingon om man vill

• Lapinette

AM - exakt så är det hos oss. Vi delar ut en i taget, läser kanske rim och tittar på när paketet öppnas medan i makens familj så slängs alla paketen ut i olika högar och så rafs, rafs är det över men man har ingen aning vem som fick vad och från vem.

Säg till om du sitter på Riche!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!