• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Piggelin1

Det skulle ju varit en efter Snabel-Sofie!!

• Lapinette

Och ätbara presenter är underbara. Fick hemgjord äppelmos + en supergod äppel-calvadosmarmelad av makens kollega + fru när de var här på middag senast. Båda är redan uppätna!

• muggles

Nu är jag osammanhängande som vanligt: när vi åker upp till makens släkt i Värmland som vi gör varje år (och då följer min mamma med) så har vi som sagt lottat ut klappar. Men min mamma, maken och jag ger till varandra för att vi tycker det är kul, så vi kör lite myteri vid sidan av Men det gör vi nu innan jul, vi ska fira lilla-jul hos mamma i helgen. Och då ska jag få alldeles färska ljumma finska "julstjärnor" (barndomsminne)! Mmmm.

Förresten glömde jag ju fler ocravings: förutom glögg och sötsaker så kan jag nästan inte dricka kaffe längre (här snackar vi en fd kaffemissbrukare!). Och har avsmak för alkohol - mkt praktiskt Folk kan dricka de godaste viner mitt framför nosen på mig och jag vill inte ens smaka.  Däremot känns plötsligt TOMATER som ngt av det godaste som finns?!

• snaily
    FruCicci skrev 2010-12-08 09:23:53 följande:
    DN debatt har verkligen intressanta artiklar om Äggdonation, IVF och så vidare idag Rekommenderar läsning! Handlade bla om ett par som fick tvillingar via ÄD från Polen, de båda var 45 år. Hur som, godmorgon tråden! Ha en härlig dag alla! Nu ska jag på möte!
    Bara i DNs pappersversion eller? Jag vill läsa, men hittar det inte på nätet!
  • snaily

Muggles
    Roliga ocravings och cravings!
    Jag har haft ocraving för mörk choklad hela graviditeten, men har ju inte facit än på vad det "betyder"...

• snaily
    MSW skrev 2010-12-08 09:26:51 följande:
    Åh Snaily, då kanske man skulle inboxa sitt nr till dig så man kan få ett sms när det är på G.. OM du nu har så många "över"!
    Visst, gör det!

Fast kom på en ganska stor hake med min "smsa folk när det är på g-idé": antar att det inte är någon trådis (som jag har numret till) som är så sugen på att bli väckt av ett sms mitt i natten, om vi skulle behöva åka in på natten?
    Får hoppas att det inte är så bråttom så hinner jag kanske uppdatera här istället.

• snaily

Ego
    Vet att det är för tidigt att gnälla över dålig nattsömn, men nu gör jag det ändå Fasen vad dåligt jag sovit inatt, igen!
    Idag ska jag till barnmorskan på eftermiddagen, vill att det ska vara sista besöket hos henne på ett bra tag nu!

• Piggelin1

Julklappar - Amanda & Lilleman har tio (!) kusiner bara på min sida & så alla vuxna med respektive på det, så vi lade ner julklappar oss vuxna emellan på min sida för säkert tio år sen. Även på kusinfronten (A's & lillemans) börjar det tunnas ut, eftersom vi inte ses så många över jul ändå.

Så länge jag själv inte hade barn, så fick jag oftast ngt i julklapp av mina syskonbarn, eftersom jag gav dem. Kan sakna det lite grand, & hålla med Telis till viss del, men samtidigt, att köpa uppemot 25 olika julklappar bara till min allra närmaste familj (& då är inte ens mannens inräknad) , det blir bara för mkt. Den där tärningsleken tycker jag verkar rätt kul, men tror inte att min familj är så sugna på det, om inte annat så är det så många år nu som vi syskon med resp. inte köpt till varandra.

Jag vill också ha en Klockis-julklapp förresten

På tal om närmast sörjande, det är ju det vi kommer att köra på vårt lilla familjebröllop/dop - men ändå blir vi minst 30 pers Det kostar på att ha stor familj - men KUL!

PB, alla kramar i världen till dig! Ska försöka komma till skott & maila dig

Hattis - vilken otroligt okänslig & korkad kommentar & fasen oxå att du inte hade en chans att värja dig/ge svar på tal!

Klockis - mängder med kramar till dig med - det MÅSTE få ta tid detta, för dig. Att handla förhastat & överilat när ni har så lång historia tillsammans är bara dumt tycker jag. Oavsett hur livet blir i slutänden, så får du stöd av alla goa människor här!

• Piggelin1
    snaily skrev 2010-12-08 10:25:55 följande:
    EgoVet att det är för tidigt att gnälla över dålig nattsömn, men nu gör jag det ändå Fasen vad dåligt jag sovit inatt, igen!Idag ska jag till barnmorskan på eftermiddagen, vill att det ska vara sista besöket hos henne på ett bra tag nu!
    Du har alla mina sympatier Snigeln, eftersom jag råkade ut för samma sak alldeles nyss... Plus att jag blev stressad av att alla sa att det är så himla viktigt att VILA & SOVA MYCKET innan förlossningen - men om man INTE KAN det då?!
  • Piggelin1

Nähäpp, nu ska jag gå & titta till lilleman, han borde vara hungrig nu & ligger & snarkar i vår säng på övervåningen.

Tänkte spana in veckans avsnitt av Halv åtta hos mig på Tv4 Play nu - en gammal kursare till mig är med denna veckan, tydligen är det han som ska laga maten ikväll. Trodde att han skulle tillhöra en "sthlms-vecka" eftersom de bor där, men så var inte fallet tydligen. Ngt med sommarstuga på Öland om jag förstod det rätt. Ingen jag umgås med, men träffade honom på en fest häromåret, & har lite koll via FB, eftersom jag är "vän" med hans fru (också kursare).

Nu HÖR jag lilleman -måste avsluta!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!