• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles
    Telis skrev 2010-12-07 14:52:44 följande:
    Jag har aldrig fattat hur man tränar på lunchen. Så dags är man ju jättehungrig och man kan ju inte träna då? Och man kan ju inte äta först och träna sen?
    Tricken är att träna innan megahungern sätter in
  • MSW

Vad var det mer jag skulle skriva ngt om? *kliar i huvudet*

Ja just det, ev kanske jag också tar mig ner till ev Skåneträff, fast det beror på väglag och när det blir och kanske även lite var det blir.. Så säg till när ni bestämt när och var så får vi se om det funkar!

• muggles
    fru AM skrev 2010-12-07 20:04:13 följande:
    Har aldrig begripit vem H&M:s amningströjor var gjorda för - öppningarna var för små och satt för trångt - men det är klart hade tuttarna sett ut som två långa smala snablar och suttit precis tätt intill  varandra på bröstkorgen så kanske ...  
    Underbar beskrivning! Jag har samma erfarenhet, HMs amningströjor är helt värdelösa. Boobs går ju att använda även om amningen skiter sig, de är hyfsat snygga.
  • muggles
    viktualia skrev 2010-12-07 20:56:58 följande:
    dagens fråga: hur gör ni med julklappar till vuxna? till syskon och föräldrar och sånt? nån smart lösning... är i läget att vi ska fira jul sex vuxna och det känns småfånigt att härja med en massa paket... särskilt när brorsan och hans fru inte direkt har pengar i överflöd...
    Detta är första året vi skippar varsin julklapp till vuxna. Vi har lottat ut vem som ska köpa till vem och satt gränsen vid 300 kr. Jag ska tex köpa till svärmor men det inte hon, och jag vet inte vem som köper till mig... Barnen får från alla.

Vi bestämde detta efter förra året när det kändes som att vi aldrig blev klara med julklappsutdelningen, det tog för lång tid helt enkelt.

• muggles
    viktualia skrev 2010-12-07 21:17:25 följande:
    för att inte alla har råd att komma med nåt meningsfullt.... men jag vet... jag ääääälskar julklappsrimmen, därav veligheten...alltså: Jag vill inte ha prylar som jag inte behöver men jag vill skriva ett gäng knäppa julklappsrim...
    Du kan få skriva till mig! Jag är värdelös på rim. Jag ska ge svärmor ett fotoalbum över 2010 (Moa med familj typ). Kan du rimma till det?
  • Lapinette

Tricket är att ta en macka innan träningen och sen äta direkt efter men jag är annars mest ett fan av kvällsträning. Då är jag som bäst!

Gällande julklappar så har min familj sedan länge lagt ned att ge till oss "vuxna" utan bara till barnen. Vi brukar köpa trisslotter som vi skrapar (vi vuxna) och sen delar vi på den enorma vinsten . Nu är barnen inga barn längre (16 och 20  år) men det är fortfarande till dem vi ger. Sen har jag hela den närmaste familjen (utom maken) som fyller år direkt efter jul så det blir ofta en kombinerad jul- och födelsedagspresent. I år är t ex vi inte hemma när brorsan fyller år och mamma är ute och reser (Karibien) på sin födelsedag så jag tänker ge dem födelsedagspresenterna på julafton.

• muggles

Hattis: jag kan nog ärligt säga att jag aldrig - trots att jag är osmidig ibland - skulle säga ngt sådant! Att kommentera över barn över huvud taget aktar jag mig för eftersom det kan vara så känsligt. (Alltså tex frågor varför man inte skaffat barn än el när man tänker skaffa el likn.)

EA: stora kramar till dig! Klart ni inte orkar tänka på nästa försök redan. Nu först lite julledigt och ta det lugnt. Önskar jag kunde stänga av de andra tankarna åt dig. Enda positiva med plusset var väl just att du åtminstone fick plus. Det visar ju att ägg KAN fästa hos dig, det verkar inte vara problem med de där "svamparna" i livmodern iaf. 

Förra året fick jag nog två par ofodrade stickade vantar - jag behövde inte ens ett par. Så sådana julklappar kan jag vara utan. Tydligen ska jag få en bok av morsan men vet inte vilken - men det blir nog någon oförståelig Nobelpristagare. Hon brukar missbedöma mig och tro att jag läser lika djupa saker som hon. Själv plöjer jag mest deckare och sånt

• Lapinette

Cicci - ska grabba åt mig DN här på jobbet. Tack för tipset!

• Piggelin1

God förmiddag!

Jeeesus vad ni skrev igår! Hur mkt som helst som jag vill kommentera, men tyvärr räcker ofta inte tiden riktigt till. Men hänger med i det ni skriver hyfsat - tur jag har en mbil numera som jag enkelt surfar med... Senast vid femtiden i morse när jag satt i sängen & ammade, så läste jag lite... Lilleman käkar minst 20 min varje gång, så det är lite tid som går där...

Snabel-Sofie - apropos HM's amningsplagg. Kan bara instämma i kören - heeelt värdelösa. Köpte ngn topp förra gången, men använde nog bara en eller två ggr. Sen gick jag över till Boob's, som nu kommer till heders igen. Saknar iofs amningslinne, de tre jag har är långärmade toppar. Får se om jag ger mig ut & kollar efter det endera dagen.

En kul grej förresten, har hållit på att tappa mina mammajeans senaste dagarna när jag varit ute & gått (samma jeans som jag inte kunde använda alls sista 1½ månaden av graviditeten), så nu idag vågade jag testa att dra på mig mina vanliga svarta jeans (om än de största i garderoben) - det gick!   Ställde mig faktist på vågen & såg att jag bara har drygt 2 kg kvar - gött! Om det fortsätter ner är det ju bara trevligt, samtidigt som jag vet att den dagen jag slutar amma, så lär jag gå upp igen & då blir det definitivt slut på sötebrödsdagarna, bokstavligen Så för sista gången ngnsin så passar jag på att fika typ hur mkt som helst  just nu

På tal om julefterrätter, denna gjorde jag förra året - kanongod!

www.recept.nu/1.314090/monika_ahlberg/kakor_tartor/cheesecake_med_pepparkaka

I söndags när vi var hos några kompisar fick vi denna - annorlunda, men väldigt väldigt god: www.ica.se/recept

Fick även tips om denna, vilket gjorde mig lite nyfiken: www.ica.se/recept

...och så prenumerar jag på ett nyhetsbrev från AlltOmMat med, där fanns denna länken häromdagen: www.alltommat.se/jul/julens-goda-tartor-1.48682

Gottegris??? Jag??!!

Postar innan allt försvinner eller ngt...

• Lapinette

Ahhh.. glömde makens familj och där MÅSTE det vara julklappar till alla. Inget stort men någonting. Nu firar vi jul här hemma i år och jag hade hoppats på att slippa springa på stan och köpa julklappar till makens faster, moster, farmor, mormor ... osv. Men nej, vi ska åka ned över nyår och då blir det julklappsutdelning istället . Maken är helt värdelös på att köpa julklappar/presenter så det blir jag som gör det i slutänden även om jag hela tiden säger att jag inte tänker göra det.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!