• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Parnassia

Hej EA! Hur är det med dig? Håller du näsan över ytan både hemma och på jobbet?

Och jag avstår gärna att byta julklappar med vissa släktingar för det man får tillbaka kan i vissa fall vara saker som man verkligen inte vill ha eller som i mina ögon är värdelösa. Och sen tycker jag att köpa julklappar till folk man inte ens kommer träffa juldagarna är lika med att byta pengar mer eller mindre och det kan också kvitta.

MEN jag älskar julklappar och eftersom maken och jag kommer vara själva hemma större delen av helgen så har jag sett till att vi ska köpa ordentligt till varann. Utan paket helt går bara inte.

• viktualia
    Telis skrev 2010-12-07 21:26:22 följande:
    Fast julklappar har ju inte med priset att göra utan att ge och få. Dom behöver ju inte vara onödiga heller bara för att dom inte kostar mycket.
    hm.. jaaa svårt att inte sätta press när det inte är jag som är pank... hm... får nog ta ett snack med brorsan...

för övrigt kryper Trollet överallt och undersöker stort och smått.. helst sladdar... kvällsunderhållning... och insikt om att maken nog får engagera sig rätt hårt på dagarna.. *ler*

• Hattis

Rättså låg Hattis tittar in lite mer blödandes, och efter att ha fått ett beskäftigt "det där skulle du aldrig kunna göra om du hade barn, då finns det annat som är viktigare" slängt i ansiktet.   Ja, jag fattar att livet förändras om man får barn, det lär jag märka om den dagen någonsin inträffar. Alla ni som är föräldrar och läser det här - tips - släng inte sådant i ansiktet på dem som inte har några barn. Särskilt inte inför andra när man inte har en chans att ta upp det ordentligt direkt heller

Tittar in för att ge en stor kram till PB och några förhoppningsvis lugnande och inte alltför uppstressande ord om sjukskrivningen; att det är strängare bedömningar för de som är arbetslösa beror på att de som har ett arbete först får sin nedsatta arbetsförmåga bedömd i förhållande till sina arbetsuppgifter, därefter sker bedömning i förhållande till möjlig omplacering på arbetsplatsen och förr eller senare mot alla sorters jobb, (inte typ Samhall). Har man inte något arbete blir sker bedömningen direkt mot alla sorters jobb. Det verkar hur som helst som om du har lyckats träffa på en jättebra läkare. Hoppas att det innebär starten på en resa till något bra även om resan kan bli lång. Kram igen!

• Oupsie

Egentligen tycker jag att det är kul med julklappar och jag tycker att det är roligt att försöka hitta bra julklappar till folk, men i år har vi även lite distributionsproblem eftersom vi bor 30 mil från makens familj, och vi kommer inte att åka upp dit vid jul av olika anledningar. Så då tyckte vi att vi kan strunta i julklappar i år. Då behöver ju inte de försöka hitta något till oss heller, så de slipper ju också lite arbete.

Förra året lottade vi vem vi skulle köpa till i makens familj och så bestämde vi en summa som det skulle kosta ungefär. Fungerade jättebra, men gjorde ändå att vi kunde hålla nere kostnaderna lite.

• nennesjuttioåtta
    Telis skrev 2010-12-07 21:26:22 följande:
    Fast julklappar har ju inte med priset att göra utan att ge och få. Dom behöver ju inte vara onödiga heller bara för att dom inte kostar mycket.
    absolut!
  • nennesjuttioåtta

Hattis – Varmaste kramen!

• snaily
    Telis skrev 2010-12-07 21:13:26 följande:
    Nej, nej, fråga inte efter snaily, hon blir bara arg. Hon har ju lovat att hon inte ska göra annat än smsa när dom är på väg. Men era julhedningar! Varför i hela världen skulle man inte köpa julklappar åt dom andra vuxna som man firar med?
    Oj, har jag verkligen varit en sån eldsprutande elak drake, förlåt!

Nej, jag blir inte arg när ni frågar här - men har blivit lite irriterad på vissa kollegor som ringt och tjatat en hel del. Fast de har lugnat sig lite nu.

Men upptäckte ikväll att min pott på 2400 gratis sms  bara gäller till och med 19 december!! Så jag har verkligen anledning att smsa alla trådisar jag har nummer till när det är på g!

• Telis

Hattis, kraaaaaaaam! Och lovar med handen på hjärtat att jag aldrig ska säga något så korkat.

• snaily

Men fy Hattis - vad är det för idiot du råkat ut för? Förutom tanteländet alltså. igen. Stor kram!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!