• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Telis

Nej, nej, fråga inte efter snaily, hon blir bara arg. Hon har ju lovat att hon inte ska göra annat än smsa när dom är på väg.

Men era julhedningar! Varför i hela världen skulle man inte köpa julklappar åt dom andra vuxna som man firar med?

• passionsblomman

Parnassia, vi valde en flera tusen dyrare maskin än vi tänkt:

http://www.asko.se/kok/diskmaskiner/d5152xxl-diskmaskin/

Skitstor, svanenmärkt, nästan ingenting i plast utan rejält gjort, svensktillverkat och med extra spolmunstycken för värstingrengöring etc. Jag får utan vidare in en bakplåt om jag vill. Och 17 kuvert. Man kan också välja att köra endast överkorgen eller endast underkorgen ifall man behöver osv.
    Jag är väldigt nöjd so far. Den var på kampanj nu på Elon och kostar då 8995, vilket som sagt inte är billigt, men det sket jag i när jag stod där och valde. Obesrvera mitt jag-format här. Sambon sa:
    -Vad tycker du då?
    -Ja vad verkar jag tycka? vad tycker du själv om du har något annat förslag?
    Det hade han inte, så nu står den här.
    (Och i och med att vi tog luftavfuktaren samtidigt så fick vi paketpris och gratis leverans och installation lus att de tog med sig den gamla trasiga. sammanlagt blev det 13200 för allt istället för de 15200 alltihop skulle kostat annars.)

• Oupsie

Julklappar, i vår familj när vi var små så gjordes det såhär: Mammas sida, inga julklappar för vi var så många. Pappas sida, farmor och farfar gav julklappar till alla, och alla gav julklappar till farmor och farfar. Vi kusiner fick julklappar av faster/fabror men de vuxna bytte inte julklappar. Däremot köpte vi alltid julklapp till min faster eftersom hon inte har barn, och hon gav till oss.

I år har vi bestämt att vi ska byta med mina föräldrar eftersom vi firar jul där. Vi har försökt att avstyra julklappsbyte med makens familj eftersom vi inte kommer att åka dit, men jag vet inte riktigt vad som blev resultatet av den diskussionen. Hmm, det märker vi väl.

• viktualia
    Telis skrev 2010-12-07 21:13:26 följande:
    Nej, nej, fråga inte efter snaily, hon blir bara arg. Hon har ju lovat att hon inte ska göra annat än smsa när dom är på väg. Men era julhedningar! Varför i hela världen skulle man inte köpa julklappar åt dom andra vuxna som man firar med?
    för att inte alla har råd att komma med nåt meningsfullt.... men jag vet... jag ääääälskar julklappsrimmen, därav veligheten...alltså: Jag vill inte ha prylar som jag inte behöver men jag vill skriva ett gäng knäppa julklappsrim...
  • FruCicci

Vickan, i har köpt julklappar till varandra i alla år och det blev ganska mycket pengar, iaf upp mot 7-8000 kronor, minst sagt.
    Nu har ju min bror 2 barn och vi 2 barn så i år sa vi att vi slutar med julklappar helt och hållet till vuxna. Jag kommer köpa något litet till mamma och pappa iaf, eftersom de är värdpar och står för all mat och dryck, men annars kommer barnen få en rolig jul med massa klappar till dem bara.
    Tycker det känns superskönt!

• Fru E

Telis-skulle vi köpa till alla som vi firar jul med så är vi uppe i ca 22 personer och några hundralappar per person blir alldeles för mycket pengar kan jag tycka för vår del. Vi köper till de mindre brorsbarnen, något litet till svärföräldrarna + mina och min bror. På makens syskonsida kör vi paketleken med alla

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!