• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Fru E

    Snaily-vet dem som reagerat så på Pergon men själv märkte jag ingenting mer än vanligt

    EGO-akun satte idag inte bara sex utan åtta nålar i min stackars mage, 2 extra stödpunkter som skulle sätta ytterligare fart pga "mellanblödningarna" som jag så fint beskrev spottingsarna Vet dock inte riktigt om han fattade exakt vad jag menade men enligt honom kunde de komma när äggstockarna jobbade extra hårt fast det rimmar dåligt med mina knappt godkända provsvar i april. Den som lever får se!
    Funderar annars på att ta Pergo nästa cykel men vill samtidigt ge akun en chans att verka själv även om de inte skulle påverka varandra.

    PB-vet du varför du fick byta hormon? Vad är skillnaden på dem egentligen?

  • Fru E

    Muggles-kram på dig!!! Starkt att du tittar in igen och berättar hur du mår hoppas det inte blir alltför jobbigt och smärtsamt att få ut "monstret"

  • passionsblomman

    EA, jag vet inte riktigt , men även detta hormon ska stimulera bildandet av folliklar och det kan tydligen enligt bipacksedeln även tas av män för att få igång spermaproduktion.
    Det jag vet är att man inte ska ta Pergo för många cykler i rad, så jag kan tänka mig att det är en orsak att byta.

    Men M sa att om det inte tagit sig på ett antal försök med Pergo så kan man injicera ett annat hormon-det här då, och jag vet inte, men lite får jag känslan att detta kanske är lite "starkare" eller hur jag ska säga.

    jag ska fråga henne mer ordentligt nästa vecka.

  • BrudSommar2006

    Muggles, hej! Skönt att höra från dig, du har inte ont i alla fall? Sade de hur lång tid det ska ta att få ut allt? Så man vet när allt är normalt och när man bör söka hjälp och så. Jag börjar hålla tummarna nu att inget mer strular för dig.

    Iris har haft ett av sina vansinnesutbrott igen som kom sig av att jag inte lät henne göra som hon ville kombinerat med att jag sade att mamma blir ledsen när hon gör så. Jag tror det faktiskt var det värsta av allt för hon blev helt galen när jag insisterade på att jag var ledsen när hon försökte säga att mamma visst var glad, trots att hon fortfarande inte gjorde som jag sade!

    När vi kom hem från dagis idag så pratade vi på en stund och till sist sade hon till mig - "mamma måste vara lite tyst nu, hmm, måste vara det!". Något nytt hon lärt sig idag antar jag!

  • Ore

    Muggles: Kul att "se" dig här inne, hoppas att det räcker med pillren i mumindalen för att "monstret" ska försvinna, och att du slipper skrapning.

    PB: Väldigt taktlös kommentar om hormoner, hur tänker folk?

    BS: Problemet med att packa upp babyskyddet är att öppet köp bara gäller obruten förpackning... Och jag vet inte om jag får byta av skälet "den passade inte i bilen"... Iris vansinnesutbrott låter inget vidare, men i mina öron låter det som att du hanterade det bra...

  • fru AM

    Muggles: hoppas det går bra och att du slipper skrapning! Ett råd är att inte titta alltför noga på det som kommer ut ... Stor kram!

  • fru AM

    Ore: om du känner dig så osäker på köpet av babyskydd så tycker jag du ska lämna tillbaks det! Googla sedan redan på ett som fått bra omdömen (t ex via www.smartson.se) och köp det du vill ha ist för att jaga några hundralappar. Antingen får ni fler barn som kan ärva skyddet eller så kan du sälja det på blocket sen om ett år eller så!

  • sweetstreet

    Ååååå MUGGLAN!!!!
    Jättebamsekramen!!!!!!
    har tänkt så mycket på dig vännen!
    Tycker det känns positivt att du tittade in här nu. Tack för att du orakr det!

    *kramar om länge*

  • viktualia

    Mugglan - kraaaam! hoppas att kroppen sköter processen på ett så skonsamt sätt som möjligt!!!

    Lappis - spännande med att din pappa är på g hit!!

    Ego - jag har inte spytt idag *tjohooo*

  • sweetstreet

    PB,
    men vad FAN!!!!! Hur dumma i huvudet ÄR männsikor egentlgien?!?!?!!? Va VA VA?????!!!!!
    Fy vad arg jag blir nu!
    Hur kan man säga ngt sådant?! jag bara undrar???????
    Hm, du skulle klämt till med att "Visst, hormoner KAN ju ev ge ökad risk för bröstcancer men i ditt fall spelar ju inte det ngn större roll ändå eftersom du uppenbarligen redan är hjärndöd!"

    Alltså jag blir helt kokarg!!!!!!!! Tokarg och kokarg!
    Grrr!

    I vilket fall kan jag säga att även p-piller kan öka risken för bröstcancer. och p-piller eller annan form av hormonellt preventivmedel är det faktiskt rätt många som använder.
    Och dessutom så minskar den ökade risken när man slutar ta hormonerna vilket gäller även extra hormoner vid t ex IVF behandling eller liknande.

    OCH sedan kan jag tillägga att GRAVIDITET (rent statistiskt iallafall enligt vissa studier) visserligen minskar risken för bröstcancer MEN det ökar risken för livmodercancer!!!!!!! Detta gäller även efter att barnet är fött. SÅ ska man nu tänka på ALLA risker och undvika dessa så kan man som kvinna helt enkelt välja mellan två onda ting. Hepp!
    Sedan ska man inte sticka under stol med att lutven vi andas inte är helt ren så att andas KAN öka risken för lungcancer!!!!
    Hoppas även att din "vän" aldrig ngnsin vistas i solen. Inte ens med solskyddsfaktor och kläder eftersom ALL UV-strålning faktiskt ökar risken för hudcancer!!!!!!!!!!!!!
    Och mat då, DET är ett kapitel för sig. Så mycket skit och tillsatser de har i alla mat nuförtiden. klart att det kan öka risken för mag- och tarmcancer.
    Och så detta med bilkörning. Hoppas din vän aldrig ngnsin åker bil!!! För DÄR kan vi snacka om att det rent statisktiskt är HÖG RISK för att man blir allvarligt skadad eller t o m dödad!!!!!!

    Det är jävligt farligt att leva!
    Så är det bara.
    Take it or leave it. men man får faktiskt prioritera lite VILKA faror man tycker känns okej och vilka man helst undviker. Detta är ju olika från person till person, men tycker absolut att alla bör respektera varandras val oavsett vad man väljer. inte fan sitter jag och häver ur mig till en överviktig person att "visste du att mättat fett kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar". Inte heller säger jag till någons som röker eller snusar att risken för cancer är stor. inte ehller säger jag till folk som måste pendla i bil varje dag till jobbet att risken för att de ska dö i en bilolycka är rätt hög rent statisktiskt.
    Inte heller säger jag till de som bor i storstäder att risken att de ska få astma eller andra problem med lungorna är högre än om de bodde mitt ute i ingenstans.

    fan vad sur jag blir på sådana där ONÖDIGA och jävligt NÄPPSIGA kommentarer från personer utan vett, förnuft eller någon som helst medkänsla! Fy fan!'

    Oj, jag blev visst lite upprörd....
    Jaja, nu har jag lugnat ner mig. Men sådana där kommentarer kan få mig att se rött!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor