Lappis,
vad kul med både nyheter inför adoption och även med att din pappa kommer!!!
Jag ahr totalt misssat det med din pappa.
Det där ang flera språk tycker jag du och maken kan ta med en nypa salt faktiskt. FAST som Telis redan så klokt har sagt så måste man ju inte säga allt till de där "intervjuarna".
Här är det supervanligt med 2- 3språkighet. Flera av våra vänner här kommer från olika länder och rpatar därmed 2 olika språk. Sedan bor de i ett land som ingen av dem kommer ifrån = ytterligare ett språk.
MEN det går i regel kalasbra!
haha, jag träffade förresten ett par från Indien där han sa till oss "Oj, pratar ni svenska hemma. men då blir hon 2-språkig. Bra! Fast kasnke är det en nackdel vid själva inlärningen??? Tur att ni iallafall inte pratar ytterligare ett språk hemma för 3 språk är alldeles för mycket. barnet skulle bli FÖR förvirrat" Hm, denna kommentar var oerhört rolig eftersom hans fru, så fort han själv avslutat meningen sa "men du, det DÄR stämmer ju ändå inte. DU lärde dig ju 3 språk från början när du var barn!!!!!!! Engleska, hindi samt det lokala indiska språk som talades i trakten din familj är från" Haha!
Då skrattade han till och sa "ja men du, det är ju faktiskt sant! Jag är 3-språkig från början men det var tydligen så "enkelt" att jag helt glömt att jag har 3 språk med mig...."
Så nja jag tror verkligen inte att fler språk betyder att det blir svårare.
Visst vissa studier visar att en del barn lär sig prata senare när de har fler språk att välja mellan. Ofta blandar de språken i början också. MEN inga studier visar att barn som växer upp med fler srpåk än ett får svårare med srpåket senare i livet. Snarare tvärtom. Det finns studier som visar att om man som barn lärt sig MINST 2 språk så har man senare lättare att lära nya språk. Hjärnan "formas" liksom annorlunda då.
här i NYC så är det t o m så att i vissa rikare familjer så sätter man barn att lära sig minst ett annat språk redan i späd ålder (ifall föräldrarna endast pratar engelska). just för attt man vill ta till vara detta att barn lär sig språk mer eller mindre automatiskt, och att man då kan ge sitt barn ett extra språk "gratis".
Vår lilla tjej hör ju engeleska hela dagarna på dagsi men svenska hemma. Tror inte det stör henne nämnvärt faktiskt.
På ngt vis känns sådana där kommentarer väldigt gammeldags.
var soctanten lite äldre?????'
För på t ex 70-talet sa man ju att man inte skulle lära barn mer än ett språk i taget. Men nu säger nästan alla tvärtom.
Dessutom känns det väldigt "trångsynt" att säga ngt sådant. Vadå! ALLA lever faktiskt inte i ett förhållande där båda kommer från typ samma by! Det gjorde man kanske förr, men idag är många väldigt mycket mer internationella. man kasnke lever med en av samma nationalitet men i ett annat land. Man kasnke har en partner från annat land med annat språk...
Hallååå! Det är 2000-talet!!!!!!