• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • snaily

    *Påpekar strängt till Page att hö av bra kvalitet är det viktigaste, och inte för mycket av den där godisliknande gnagarblandningen för då får kaninen ont i magen!*

  • passionsblomman

    Får du ta progesteron eller något sådant då också för att det ska vara gynnsamt?

    Jag lovar, nu ska jag inte fråga någon mer fråga ....på en stund!


    Lapinette skrev 2009-06-11 17:14:29 följande:
    Telis - åhhhh, jag hoppas det är så. Tänk om de ringer på lördag morgon när jag är hos akupunktören. Snacka om att jag då skulle störta djupt, djupt ned. passionsblomman - helt rätt, en blasto är ett embryo som odlats i 4-5 dagar och den ska tjong upp i livmodern på mig. Känns ungefär som en insemination dvs inget alls och tar ca 2 sekunder att göra.Page -sallad är toppen!
  • Telis

    Snaily, ja det har du rätt i. Vår hund gick nog också mest lös på saker när hon var ensam. Som tur var var hon det bara ett kort tag, innan vi fick tag på vår dagmatte. Annars hade vi nog inte haft mycket saker kvar överhuvudtaget.

  • Page

    Snaily, hospitalet kommer göra sitt yttersta att tillgodose en stackars liten skengravid kanin!

    Lappis, kan du inte skjuta upp aku? I fall att.

  • Lapinette

    passionblomman - det är ingen fara, fråga på du bara. På CvL där jag går så får man ingenting när man gör FET i en naturlig cykel. Jag frågade dock min akup vad hon tyckte eftersom jag har ett lager med progesteron + trombyl hemma och hon jag kan ta trombyl om jag vill men att hon även ger mig örter för blodtillförseln. Gällande proggisarna svarade hon inte , så jag vet inte vad jag ska göra. Är visserligen glad om jag slipper dem.

  • Page

    Lappis, varför Trombyl? Är inte det blodförtunnande? Hur hjälper Trombylen?

  • Lapinette

    Page - Tanken från början var att när embryot ska fästa i livmodershinnan är det en kritisk punkt, det är som när ett frö ska gro. Teoretiskt kan den processen försvåras av små proppar i dom kärl som bildas. Det innebär i sin tur att möjligheten för ägget att fästa försvåras. Med acetylsalicylsyran har man visat att det förhindrar uppkomsten av proppar, om man ger små doser. Det ökar chansen att äggen fäster.

    Nej, nu ska jag promenera hem och hjälpa maken med renovering av hall.

  • snaily

    Är det nån av er som läst boken "Konsten att läsa tankar" av Henrik Fexeus? Har precis börjat och den verkar klart intressant! Han skriver ganska underhållande! Ska sjunka djupare i den nu... (Soffan, en bra bok, en kopp te, aaaaaaaaah! Njuter av ledighet innan 80 timmars beredskap påbörjas.)

  • viktualia

    Page - du får väl inte RÖKA heller!! Fyyyyyyyyyyyy dig!!!

    För övrigt - är BT totalpaj.. undrar om detta kommer med?!?!?

Svar på tråden Livets stora och små frågor