• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Piggelin1

    Gjorde förresten min medborgeliga plikt på lunchen idag, då jag var iväg & röstade - gott att bocka av det.
    Inte för att jag har ngn speciellt bra koll på de som kandiderar, men känns ändå viktigt, inte minst som ett sätt att uppskatta att vi har demokrati här i Sverige.
    En kompis pratade häromdagen om detta att om man inte vet vad man vill rösta på, så kan man iaf rösta blankt, så har man använt sin röst. Kan bara hålla med honom...

  • Piggelin1

    AM - jomen det vet jag ju! Har full koll på vart Djurgården är & har varit där mängder med ggr & sen har jag kompisar som är trogna Djurgården-fans - men jag fattade inte vart Järnkaminen kom in i det hela?? Vad är det? En spis ngnstans på Djurgården?!

  • Piggelin1

    Tack Passionsblomman - nu fattar jag! Så det är namnet på hejaklacken?! Mkt tjöt om Djurgårdens hockeylag har jag utsatts för genom åren, men aldrig hört talas om ngn järnkamin förut

  • passionsblomman

    Jag TROR det är så iallafall...


    Piggelin1 skrev 2009-06-02 12:54:13 följande:
    Tack Passionsblomman - nu fattar jag! Så det är namnet på hejaklacken?! Mkt tjöt om Djurgårdens hockeylag har jag utsatts för genom åren, men aldrig hört talas om ngn järnkamin förut
  • Piggelin1

    Det silas väl bort lite info på vägen mellan östkusten & västkusten Dvs att jag missat "kaminen"...

  • Lapinette

    Det här hittade jag på Wikipedia:

    Järnkaminerna har flera betydelser:
    Dels är det ett smeknamn på Djurgårdens IF:s fotbollslag, som uppstod under 1950-talet då laget uppfattades spela en hård fotboll. Namnet sägs komma av utseendet på tröjorna, där särskilt bortatröjorna med mörkblå och röda ränder förde tankarna till kaminer av järn med galler och glödande insida.

    Dels är det är på senare tid en av Djurgårdens IF:s supportergrupper. Man bildades ursprungligen 1981 under namnet Blue Saints. På grund av att man starkt förknippades med våld och fotbollsligism bytte man under 1997 namn till Järnkaminerna för ändra på bilden av Blue Saints. Sveriges fotbollsligister har efter detta rört sig mot en mer Englandsinspirerad subkultur, casual-kulturen. I Djurgårdens fall har detta varit en naturlig del av utvecklingen då klubbens mer aktiva supportar traditionellt sett varit anglofiler.

  • Lapinette

    Själv råkade jag hamna mitt i denna hejarklack när jag var på väg hem för ett par veckor sedan och de skulle till Råsunda (och få storstryk av Hammarby). Det var en ganska så annorlunda upplevelse. Försökte prata med maken i mobiltelefonen men det var stört omöjligt då t-banan var fullproppad med sjungande och skrikande supportrar ... ja och så ett gäng poliser förstås.

  • nennesjuttioåtta
    mer brunt/blod. Men här har jag stoppat upp en proggis utifall att... Men tror det är rätt kört. Försöker hålla mig neutral men fy fan vad nära det är till tårarna nu....
  • Lapinette

    nenne - KOM HIT så jag får KRAMA DIG hårt och länge!!!! Gumman, du vet det är inte kört än men jag förstår så jäkla väl hur du känner dig!!!! KRAM!

Svar på tråden Livets stora och små frågor