• Albert­ina83
    Äldre 22 Nov 15:20
    31442 visningar
    75 svar
    75
    31442

    Fler som ser yngre ut än vad dom är?

    Jag har alltid fått höra att jag se yngre ut än vad jag är. Folk brukar tror att jag är tonåring, att jag inte ens är myndig fast jag är 27 år.
    Min mamma säger att jag ska ta det som en komplimang när folk tror jag är yngre. Men jag har alldrig tagit det som en komplimang. Fast jag tycker inte längre att det är så jobbigt som när jag var yngre. Jag är så van så jag bryr mig inte så mycket längre. Senast idag fick jag frågan kan jag få prata med dina föräldrar? Det var när jag släppte in en gubbe som skulle byta kallvattenmätare hos min syster. På stället där jag praktisera har folk frågat vad jag gå få linje på gymnasiet och vad jag vill bli när jag blir stor.
    När jag var 19 år var jag på praktik, då fick jag frågan om hur gammal jag är. Jag sa 19 år och då sa hon jag trodde du var 12 år. Det tog jag som en förolämpning för jag tyckte det var onödigt att säga mer när jag sagt hur gammal jag var. Skulle jag sett lite yngre ut skulle jag kunna ta det som en komplimang. Men det är inte roligt när folk tror jag fortfarande är tonåring fast jag är en vuxen kvinna. Tonåren var ett helvete för mig pga mobbning och jag mådde jättedåligt psykiskt. Mitt liv ser helt annorlunda ut nu. Jag mår mycket bättre och är lyckligare än jag varit på länge.

  • Svar på tråden Fler som ser yngre ut än vad dom är?
  • dfk
    Äldre 7 May 10:57
    #61

    Nu fick jag inte med min kommentar till trådstartaren!  Det är fruktansvärt med mobbing. Vad skönt att du idag känner dig säkrare och mår braGlad

  • Godis
    Äldre 7 May 11:15
    #62

    Får fortfarande visa leg på Systemet. Fyller 32 i år... Känner mig lyckligt lottad av att ha bra gener....

  • Sebast­iána
    Äldre 7 May 17:49
    #63
  • Albert­ina83
    Äldre 10 May 12:16
    #64
    dfk skrev 2011-05-07 10:57:28 följande:
    Nu fick jag inte med min kommentar till trådstartaren!  Det är fruktansvärt med mobbing. Vad skönt att du idag känner dig säkrare och mår braGlad
    Ja, det är fruktansvärt med mobbning. Både jag och min fästman har varit mobbade, jag hade självmordstankar och min fästman försökte ta livet av sig flera gånger. Men idag mår båda bra. Det att vi gått igenom samma helvete gör att vi verkligen förstå oss på varandra.
    Vi är lite oroliga för att skaffa barn, är oroliga för att dom ska bli mobbade. Men det är inget som ska hindra oss från att skaffa barn, det är bara att hoppas att dom får en mycket bättre, trevligare skoltid än vi fick. Vi skulle alldrig göra det misstaget som bådas föräldrar gjorde, att inte ta sitt barn på allvar. Men vi är ju medvetna om signalerna på att nåt inte står rätt till, vi vet båda vilka beteende vi hade för oss för att visa att vi inte mådde bra.
    Jag skrek ju inte rätt ut hjälp mig, jag vill inte leva längre utan jag visade det på andra sätt. Men min fästman skrek efter hjälp, bad om hjälp när han var mobbad men fick ingen hjälp från sina föräldrar.
  • dfk
    Äldre 11 May 08:58
    #65

    Fy så hemskt!  Jag blir väldigt berörd när jag läser det du och din fästman har genomlidit! Att din fästman inte blev lyssnad på av sina föräldrar är upprörande. Det är svårt att förstå..... Hur ser relationen ut mellan dom idag?
    Jag tänker på att man önskar att fler vuxna, lärare, skolsköterskor, skolkuratorer,kompisar, föräldrar mm skulle fråga, se att det inte stod rätt till och reagerar. För även om man inte ber om hjälp och berättar så visas det ju på andra sätt att man inte mår bra.
    Hade du någon att prata med själv, eller gick du ensam och bar på allt det svåra?
    Det är ju jättebra att ni kan finna stöd hos varandra, du och din fästman, där man blir trodd och lyssnad på.
    Det är bra att ni är medvetna om att olika signaler kan vara ett rop på hjälp. Det kan alltid finnas någon i ens omgivning som kan vara utsatt och lider i det tysta. "Att våga fråga" "Att stanna kvar och lyssna"
    Vet att det finns antimobbningsprogram som "friends" på vissa skolor. Jag pratar mycket med mina egna barn om att de ska ha ögon och öron på sina skolor och att signalera om de ser eller hör något till någon vuxen. Min yngsta har själv varit utsatt av ett tjejgäng i skolan i perioder när hon gick i lågstadiet. Nu i mellanstadiet verkar det vara lugnt, men jag är väldigt orolig att jag inte får veta allt som händer.


     

  • Albert­ina83
    Äldre 11 May 17:35
    #66

    Min fästman har ingen relation med sina föräldrar idag. Det var 12 år sen han lämnade sina föräldrar och stället där han är uppväxt bakom sig. Han var tvungen att bryta kontakten helt med dom för dom fick han bara att mår dåligt. Dom trodde alldrig på att han var mobbad trots att han bad om hjälp och skar sig i handlederna.
    Han ser dom inte som sin familj, det är jag och hans bästa vän som han ser som sin familj. Jag vill alldrig träffa föräldrarna med tanke på hur illa dom behandlat han.
    Jag pratade alldrig med nån, gick ensam och bar på allt. Jag klarade inte av att prata med nån om det helvete jag befann mig i. Kände inte att nån skulle förstå, tänke att det var mitt problem och att ingen skulle behöva bry sig.
    Om jag skaffa barn så kommer jag vara öppen, prata om mobbning med dom.

  • dfk
    Äldre 11 May 20:35
    #67

    Albertina, så tråkigt med den dåliga relationen mellan din fästman och föräldrarna. Men med tanke på att han bad om hjälp och skar sig i handlederna och de inte reagerade eller trodde honom, så är det nog svårt att reparera relationen. Eftersom jag är förälder själv, har jag så svårt att förstå att de vände honom ryggen till när han var så tydlig med att han mådde dålig och berättade hur det låg till. Fy...
    Sorgligt att du inte hade någon att prata med självRynkar på näsan när du mådde så dåligt. Men jag förstår att det är många med dig som blivit mobbade inte har berättat och har lidit i tystnad. Men jag är glad över att du idag har ett lyckligare liv!

  • Thessa­01
    Äldre 11 May 23:22
    #68

    Jag är 35 och i år var det första gången jag slapp visa legitimation på systemet, oj, vad skönt det var! Kan iofs bero på att jag skaffat glasögpn...

    Jag förstår dig, inte kul när folk tycker man ser uppenbart omogen ut, ändå vill jag inflika att åldern kommer att springa ikapp även dig och när du är 35 + kommer åldersnojorna Så passa på och njut!

  • Sebast­iána
    Äldre 12 May 08:03
    #69

    Det är intressant det där med ålder. Jag känner en person som ser yngre ut nu än hon någonsin gjort. Hon har liksom alltid sett ut att vara kring 50. När hon sedan fyllde 50 hade hon liksom kommit i kapp sitt utseende. Hon ser fortfarande ut att vara runt 50, men det har gått mer än 10 år sedan femtioårsdagen!

  • Äldre 12 May 08:46
    #70

    När jag var sisådär en 12-13 år trodde folk alltid att jag var runt 16, men nu för tiden får jag jämt höra att jag ser ut som 16-17, trots att jag är 23. Det är väl härligt att jag förmodligen inte behöver oroa mig så mycket för att se "gammal" ut än på ett tag, men det är fruktansvärt jobbigt att aldrig bli tagen på allvar. Jag har en dotter på 1,5 och väldigt ofta när jag är ute med henne kommer det fram någon dam som känner det nödvändigt att påpeka att "ooh, men kära nån, du är ju så ung - och så har du barn! det kan inte vara lätt när man är ett barn själv, hur gammal är du, 15?". Jag jobbade ett tag som förman inom servering, och när mina kollegor blev ombedda att hämta sin chef fick jag många höjda ögonbryn när de såg att de var jag... 

    Såg förresten på den där serien på 5:an, plastikturisterna. Det var en kvinna som skulle operera "gäddhänget" (som typ inte ens existerade, men i alla fall) och hennes väninna var riktigt oförskämd mot den tjejen som skulle guida dem runt sjukhuset; "öh, va? är det du som jobbar här? men du är väl typ, vad, 14?". Jag hade blivit pissed! 

  • ElinFa­lk85
    Äldre 4 Jul 23:10
    #71

    Jag fyller 26 i år och får fortfarande visa leg. det är rätt trevligt tycker jag :) folk brukar gissa på allt från 17-20 hihi.

  • Äldre 5 Jul 10:40
    #72

    Nu är jag 46 och trodde nog att jag "vuxit" i mitt utseende men tydligen inte, senast i helgen var det en som blev lite generad.


    Grannens svärdotter blev mycket generad föresten hon tog fel på två saker *fnissar* vi pratade först på fredagen och jag frågade om hennes svärmor hade problem av min cigarettrök (vi bor i ett parhus och jag har frågat innan om det stör att jag röker på min uteplats) hon stänger nämlingen ofta fönstret så fort vi kommer ut.


    Sen pratade vi någon dag senare då frågade hon om jag var gravid, det var ju inte så bra att röka då, Nä sa jag, jag är för gammal för det, är bara tjock. Nä sa hon du är väl inte så inte så gammal heller. Hon trodde jag var ca tio år yngre än vad jag är.

  • Mirjam­i
    Äldre 5 Jul 11:34
    #73
    Godis skrev 2011-05-07 11:15:58 följande:
    Får fortfarande visa leg på Systemet. Fyller 32 i år... Känner mig lyckligt lottad av att ha bra gener....
    Jag tar aldrig upp legget för jag VILL att de ska fråga. Är 30 och ser ut som det tycker jag. Så systemet älskar jag. Inte pga alkoholen utan att de alltid ber om leg. Eller nästan alltid. Ber de inte om det blir jag sur!
  • queene­lin
    Äldre 6 Jul 14:58
    #74

    I hear you! Jag är innerligt trött på att bli tagen för en snorunge trots att jag fyller 31 i år! Det lustiga är att när jag var 12 så trodde folk att jag var runt 18 och nu får jag visa leg när jag köper folköl, alltså tror det fortfarande att jag är runt 18, har jag inte förändrats ett dugg sedan dess?

    Härom veckan var jag på Ica, jag köpte fyra folköl till min man och hans kompis som var hemma och tapetserade. Jag hade fula kläder på mig och medhavdla plastkassar med Willys och Coop på (alltså inte ens Icas). I kassan synar snorvalpen (typ 22 år) till expedit mig uppefrån och ner. Jag som vet vad som väntas säger vänligt. "Jag är 31 år."
    Han fnyser, "jag får nog be att se leg i alla fall."

    Hallåååå, vilken 17 åring har medhavda kassar med sig till Ica (min systerdotter som är 14 tycker det är det pinsammaste man kan göra) och sen ljuger om att vara 31? Är man underårig säger man väl att man är 20 eller så, inte fan säger man 31? 31 finns inte ens som ålder när man är 17!!!

    När min kusin (som uppenbarligen också ser ung ut) precis fått ut sitt polisleg (hon var 28) och blev tillfrågad på Systemet om hon hade leg slängde hon upp polisleget och sa: tänk för att jag har det!!
    Hon tyckte det var så skönt...

    Fast egentligen är det bra att de frågar, för jag tycker att artonårsgräns för folköl och tobak och 20-årsgräns på alkohol är bra (se där, ännu ett tecken på att jag börjar bli tant...)

  • Äldre 15 Feb 23:55
    #75

    Har fått höra jag ser ut som 17 av ett bra antal personer som inte känner mig, när det fått gissa min ålder. Fyller 26 i år. Lol.

    Men ärligt talat tycker jag bara det är rätt komiskt, jag vet själv att jag har ett väldigt ungt ansikte och klär mig med UGGs och jeans som en 15-18-åring (eget val, vet inte annars hur man "klär sig" som en 25-åring? Alla har väl ung stil numera?)

    Så det är fullt förståeligt att folk tror jag är yngre. Får också alltid misstänksamma blickar och behöver visa leg inne på systemet,

    de kan kolla på det i flera minuter fram och tillbaka. Men whatever! De får gärna tro att jag är 17 tills jag fyller 40, I don't mind!

    Kram S

Svar på tråden Fler som ser yngre ut än vad dom är?