• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Celeste97

Hur mycket har du tjänat hittills Hammerman?

• Heloise

Jag vill oxå ha en kaffe tack för det är allt jag får inmundiga, som blomman så fint formulerade sig, mmm kaffe är inte alls tokigt. Om det var möjligt skulle jag vilja he ett kaffedropp, finns det någon chans att du tillhandahåller det Hammerman?

• Heloise

btw jag fick lön i dag så det blir bonus om du fixar fram ett sånt dropp ( iaf tills imorron, m2b är i Tyskland och inhandlar bröllopsalkohol och kontot är nog tomt vid 12 snåret haha)

• Fly by night

Del IV. Fortsättning på inlägg 33 + 671 + 753.

Akten inne i kyrkorummet kulminerade med den högtidliga brudbenediktionen som uppfattades som det centrala i den religiösa akten. Utmärkande för vigselritualet var det starkt gammaltestamentliga inflytandet. Kyrkans kvinnoideal framgår av förmaningen till bruden: må hon vara älskvärd mot sin man liksom Rakel, klok som Rebecka och må hon leva lika länge och vara lika trofast som Sara. Må hon bli rik på avkomma, vara dygdig och oskuldsfull och må de båda leva så länge att de må se sina barn i tredje och fjärde led heter det bl a i välsignelsen.

Efter brudbenediktionen följde nattvardsfirandet och fridskyssen. Vigseln avslutades med stadfästelse av det ingångna äktenskapet. Motsättningarna mellan borgerlig och kyrklig rätt gjorde att prästen inte kunde nämna sig själv utan han överlåter åt gud att stadsfästa förbundet: ?Abrahams, Isaks och Jakobs gud förene eder??. Det var med de orden Raguel överlämnade sin dotter då han gifte bort henne med Tobias.

Giftomannainstitutionen var livskraftig medeltiden igenom och prästens uttalande av den absoluta formeln ?jag förenar eder? skulle ha inneburit en alltför tydlig opposition mot gällande rätt. Denna stadsfästelse av prästen personligen genom att han använder ordet ?jag? är inte gammal i svenska kyrkan. Den omtalas första gången i 1614 års svenska handbok.

Fortsättning följer.

• Fly by night

Det var ju inte min mening att döda tråden med mina torra inlägg om brudöverlämning i den svenska kvinnans äldre historia.

• Fly by night

Del V. Fortsättning på inlägg 33 + 671 + 753 + 764

??och på djupet kvarlevde också inom kyrkan den ålderdomliga föreställningen att rätten att ge bort dottern tillkom hennes far.?

På en bild från 1400-talet i Risinge kyrka i Östergötland ser man hur jungfru Marias föräldrar, Joachim och Anna, sammanvigs av en biskop i full ornat. Brudgummen och bruden har räckt varandra händerna och som ett tecken på deras förening lägger biskopen sina händer på deras axlar. (Handslaget har sin roll inom giftomannainstitutionen ? kan hända att jag återkommer till det ). På bilden ser man också en kvinna med huvudduk och en man; kvinnan står som seden föreskrev vid sidan av bruden och mannen bredvid brudgummen. Dessa båda personer föreställer utan tvivel Annas föräldrar. Att de just givit bort sin dotter framgår av inskriften: ?Anna datur viro?: Anna gives åt mannen.

Det här är fråga om en kyrkomålning och så sent som 1400-talet. Icke desto mindra är orden: ? Anna datur viro?, ett uttryck för den gammelgermanska åskådningen att kvinnan genom akten g i v e s åt mannen.

Nästa del kommer att ta upp Uppsalamanualet och ett lagrum i Östgötalagen.

• Aleta

Vilken är din källa? Det är alltid intressant.
    Det kanske du skrev tidigare, men jag hittar inte.
    Fly by night skrev 2009-04-29 18:06:25 följande:

Del V. Fortsättning på inlägg 33 + 671 + 753 + 764??och på djupet kvarlevde också inom kyrkan den ålderdomliga föreställningen att rätten att ge bort dottern tillkom hennes far.?På en bild från 1400-talet i Risinge kyrka i Östergötland ser man hur jungfru Marias föräldrar, Joachim och Anna, sammanvigs av en biskop i full ornat. Brudgummen och bruden har räckt varandra händerna och som ett tecken på deras förening lägger biskopen sina händer på deras axlar. (Handslaget har sin roll inom giftomannainstitutionen ? kan hända att jag återkommer till det ). På bilden ser man också en kvinna med huvudduk och en man; kvinnan står som seden föreskrev vid sidan av bruden och mannen bredvid brudgummen. Dessa båda personer föreställer utan tvivel Annas föräldrar. Att de just givit bort sin dotter framgår av inskriften: ?Anna datur viro?: Anna gives åt mannen.Det här är fråga om en kyrkomålning och så sent som 1400-talet. Icke desto mindra är orden: ? Anna datur viro?, ett uttryck för den gammelgermanska åskådningen att kvinnan genom akten g i v e s åt mannen.Nästa del kommer att ta upp Uppsalamanualet och ett lagrum i Östgötalagen.
  • Fly by night

Källor är bra. Därför ?kollar? jag mina källors källor. För är källan intressant, hur intressant är inte då ursprunget till källan?

Fira bröllop förr och nu, L Bondesson/C von Melen
    ?Jag giver dig min dotter? I-II, L Carlsson

Svenska kyrkans brudvigsel, G F Grath
    Äktenskapets ingående enligt äldre rätt, L Carlsson
    Äktenskaps ingående, A Winroth
    Svenska landskapslagar tolkade och förklarade för nutidens svenskar av Å. Holmbäck och E Wessén
    Manuale Upsalense, utg av I Collijn

Det kan vara det som är intressant att nämna i det här sammanhanget.

• Fly by night

?Idag finns omkring 51 miljoner barnbrudar i världen?.

En för mig ofattbar, icke greppbar siffra i det här sammanhanget. Svårt att se det som en marginell företeelse i världen. Det är någonting att förhålla sig till.

Aleta skrev 2009-05-01 09:39:43 följande:
    Ett inlägg i debatten kanske?www.aftonbladet.se/wendela/article5037613.ab
  • Fly by night

Del VI. Fortsättning på inlägg 33 + 671 + 753 + 764 + 766

I de nordiska vigselritualen finner man att brudens bortgivande genom fadern omnämnes i det rekonstruerade Uppsalamanualet. I Uppsalamanualet heter det att när brud och brudgum kommit till kyrkodörren för att vigas skulle bruden ta plats vid brudgummens vänstra sida och sedan skulle hon givas till brudgummen av sin far eller sina fränder eller vänner.

Enligt Östgötalagen var vigseln obligatorisk. Inte desto mindre innehåller just denna lag ett lagrum som vittnar om att kyrkan ännu inte lyckats lägga äktenskapets ingående helt under sina domäner. Lagrummet lyder: ?Viger präst och är ej giftomannen närvarande då rånar han giftermålet. Då ska han böta 40 marker eller styrka med ed av sju präster att han hade vigt med dens samtycke som är giftoman.? Så att beröva giftomannen dennes giftomannarätt gav lika höga böter som det kostade att dräpa en person.

Östgötalagen ger här uttryck åt uppfattningen: rätten att ge bort bruden tillkom inte prästen utan fortfarande giftomannen. Som en bekräftelse på att han överlåtit sin rätt till prästen skulle giftomannen själv vara närvarande vid vigseln eller också dessförinnan i för prästen lagligt betryggande former överlåta sin rätt på denne.

Lagrummet tillkom för att skydda giftomannens intressen. Samtidigt är det belysande för det kyrkliga inflytande som gör sig gällande i Östgötalagens äktenskapsrätt.

• Pugsley

Det var kul att få läsa om gamla seder och bruk, men jag kan inte läsa av texten att giftomannen faktiskt följde bruden just till altaret och att detta var en slags symbolik på att hon var giftomannens "ägodel". Däremot framgick det tydligt att giftomannen alltid närvarade vid vigsel men att sedan prästen övertog dennes roll och att giftomannens närvaro inte längre krävdes då kvinnan fick föra sin egen talan. Vet du om det finns nån liknande research som faktiskt visar på att det var just brudens gång fram till altaret med sin pappa (eller annan giftoman) som visade att hon var omyndig och tvingades till äktenskapet? Och att det var just detta som togs bort för att symbolisera ett jämlikt och "otvingat" äktenskap?

Vore intressant att se lite research från seder kring vigslar i de länder som har tvångsgiftermål, och om det som skiljer en tvingad vigsel från en "normal" vigsel, där båda parter ingår äktenskap av egen fri vilja, är just att bruden går med sin pappa in? För en symbolisk handling måste väl ända vara närvarande för att bli just en symbol? Om inte Nazisterna hade använt Svastikan vid möten, på sina kläder, affischer osv för att just symbolisera sin organisation och jude hat så hade den ju blivit en symbol för Nazisterna. Om nu brudar i hela världen, även de som gifter i länder med tvångsgiftermål fast gör det av egen fri vilja, går in med sin pappa vad är det då som skiljer dom från tvångsgiftermålen och varför är det då bara altargången med pappa som anses vara en symbol för detta förtryck och tvång och inte nån annan sed under vigseln?

Vad är det som säger att om man går in tillsammans med sin blivande man så symboliserar man jämlikhet ock fri vilja? Kan inte en blivande man tvinga bruden till denna handling lika mycket som en pappa kan (eller tom mer)? Vet vi att brudparet inte går in tillsammans vid tvångsgiftermål? Och nu menar jag inte att man har nån kompis från ett sådant land som tycker att gå in tillsammans är en fin symbolik, utan riktig fakta och research som visar på att det är så en tvingad och fri vigsel skiljer sig åt.

Även om man har pratat med kompisar som tycker si och så, så är det inte fakta utan folks åsikter. Samma sak som att nån skrev här att dom hade en kusin som hade flyttat till USA och blivit helt annorlunda och gjorde bara som mannen ville, och att dom hade haft "brudöverlämmning". Även om det var så i detta fall, så har jag bott i Nordamerika i nästan 10år och varit på en massa med bröllop där bruden gått med sin pappa in men ingen av dom har ett ojämlikt förhållande. Deras förhållanden är mer olika än mina vänners hemma i Sverige. Sen känner jag självklart folk som lever i väldigt ojämlika förhållanden där mannen "bestämmer" det mesta, men uppenbarligen har detta inget med att gå in med sin pappa att göra utan snarare problem med grundvärderingar om folks lika värde. Från båda parters håll eftersom att en känner sig överlägsen och en känner sig underlägsen.

Fly by night skrev 2009-05-01 14:37:17 följande:

Kan lägga till den här länken:www.ddb.umu.se/ddbmaterial/nyckvark.htmScrolla ner till nyckelvariablerna vigsel och giftoman.
  • Pugsley

I sista paragrafen skulle det självklart stå "Deras förhållanden är inte mer olika än mina vänners hemma i Sverige".

• Fly by night

Kul att någon tyckte de (torra) historiska inläggen var kul att läsa . Då var de mödan värt . Hitintills har jag haft fokus på Sverige och vår övergång från äldre germanska former till kanonisk rätt. I nästa del hade jag som av en händelse tänkt beröra Salisburyliturgin. Jag återkommer.

Pugsley skrev 2009-05-01 19:29:00 följande:
    Det var kul att få läsa om gamla seder och bruk, ...
  • Lady o Lufsen
    Det var kul att få läsa om gamla seder och bruk, men jag kan inte läsa av texten att giftomannen faktiskt följde bruden just till altaret och att detta var en slags symbolik på att hon var giftomannens "ägodel". Däremot framgick det tydligt att giftomannen alltid närvarade vid vigsel men att sedan prästen övertog dennes roll och att giftomannens närvaro inte längre krävdes då kvinnan fick föra sin egen talan. Vet du om det finns nån liknande research som faktiskt visar på att det var just brudens gång fram till altaret med sin pappa (eller annan giftoman) som visade att hon var omyndig och tvingades till äktenskapet? Och att det var just detta som togs bort för att symbolisera ett jämlikt och "otvingat" äktenskap? Vore intressant att se lite research från seder kring vigslar i de länder som har tvångsgiftermål, och om det som skiljer en tvingad vigsel från en "normal" vigsel, där båda parter ingår äktenskap av egen fri vilja, är just att bruden går med sin pappa in? För en symbolisk handling måste väl ända vara närvarande för att bli just en symbol? Om inte Nazisterna hade använt Svastikan vid möten, på sina kläder, affischer osv för att just symbolisera sin organisation och jude hat så hade den ju blivit en symbol för Nazisterna. Om nu brudar i hela världen, även de som gifter i länder med tvångsgiftermål fast gör det av egen fri vilja, går in med sin pappa vad är det då som skiljer dom från tvångsgiftermålen och varför är det då bara altargången med pappa som anses vara en symbol för detta förtryck och tvång och inte nån annan sed under vigseln?Vad är det som säger att om man går in tillsammans med sin blivande man så symboliserar man jämlikhet ock fri vilja? Kan inte en blivande man tvinga bruden till denna handling lika mycket som en pappa kan (eller tom mer)? Vet vi att brudparet inte går in tillsammans vid tvångsgiftermål? Och nu menar jag inte att man har nån kompis från ett sådant land som tycker att gå in tillsammans är en fin symbolik, utan riktig fakta och research som visar på att det är så en tvingad och fri vigsel skiljer sig åt. Även om man har pratat med kompisar som tycker si och så, så är det inte fakta utan folks åsikter. Samma sak som att nån skrev här att dom hade en kusin som hade flyttat till USA och blivit helt annorlunda och gjorde bara som mannen ville, och att dom hade haft "brudöverlämmning". Även om det var så i detta fall, så har jag bott i Nordamerika i nästan 10år och varit på en massa med bröllop där bruden gått med sin pappa in men ingen av dom har ett ojämlikt förhållande. Deras förhållanden är mer olika än mina vänners hemma i Sverige. Sen känner jag självklart folk som lever i väldigt ojämlika förhållanden där mannen "bestämmer" det mesta, men uppenbarligen har detta inget med att gå in med sin pappa att göra utan snarare problem med grundvärderingar om folks lika värde. Från båda parters håll eftersom att en känner sig överlägsen och en känner sig underlägsen. Fly by night skrev 2009-05-01 14:37:17 följande:
    BRA SKRIVET!
  • Fly by night

Del VII. Fortsättning på inlägg 33 + 671 + 753 + 764 + 766 + 771

År 1085 lät den engelske biskopen Osmund sammanställa de liturgiska bruk som gällde i biskopsdömet Salisbury. Denna sk Salisburyliturgi (= Sarumliturgin) spreds över hela England och hade inflytande på dess ritual långt in i nya tiden och kom att påverka vigselformulären i Skottland, på Irland och i Amerika.

Förbindelseledet mellan Upplandslagens giftermålsformel och Salisburyliturgin är för Sveriges del Uppsalamanualet.

I ett av Salisburyliturgins äldsta ritual, Sarumritualet (handskriftsversion), åskådliggörs övergången från äldre germanska seder till de av kyrkan tillämpade. Den person som det tillkom att ge bort bruden fattade henne vid handen och överlämnade henne till brudgummen med orden: ?jag giver henne åt dig i Herrens namn?. Om man bortser från det religiösa inslaget kan man knappast komma närmare Upplandslagens ord: ?Jag giver dig min dotter?.

Vilken makt traditionen och åldriga riter har belyses av att ritualet för den katolska kyrkan i Storbritannien och på Irland, tryckt så sent som 1891, ordagrant upptar Sarumliturgins medeltida föreskrifter för hur bruden skulle överlämnas till brudgummen av hennes far eller fränder. Prästen nämnes inte.

Hur det gick till när bruden överlämnades till brudgummen beskrivs mer detaljerat i bl a Manuale Eboracense från år 1509. Akten inleddes med att prästen uppmanade mannen att med sin högra hand fatta brudens högra. Konsensusförklaringen följde på det. Det nya som kommit till i detta ritual är att prästen vände sig till församlingen och frågade: ?Vem giver mig denna kvinna??. Fadern fattade kvinnans hand och överlämnade henne till prästen. Brudgummen uttalade därefter omedelbart orden: ?Jag tager dig till min äkta hustru??

Den första evangeliska handboken i England, The Book of Common Prayer, som vann laga kraft år 1549, grundar sig också på den medeltida liturgin och är till största delen endast en översättning av de katolska ritualen. I England försvann akten framför kyrkodörren genom reformationen och ceremonin i dess helhet förlades till kyrkorummet. Så långt nådde utvecklingen i Sverige först genom 1614 års handbok.

Att bruket att bruden direkt eller genom prästen skulle givas till brudgummen inte togs upp i de svenska lutherska vigselformulären ligger i motsättningen mellan borgerlig och kyrklig rätt. Enligt landskapslagens giftermålsbalk var det fortfarande giftomannen som gav bort bruden. Så länge den ordningen inte utmönstrats ur landskapslagarna/stadslagen var det uteslutet att vigselritualen skulle ta upp sedvänjan.

Som svar på en av dina förfrågningar kommer nästa del att handla om rester av ålderdomliga riter i moderna bröllopsseder.

Det var kul att få läsa om gamla seder och bruk, men jag kan inte läsa av texten att giftomannen faktiskt följde bruden just till altaret och att detta var en slags symbolik på att hon var giftomannens "ägodel". Däremot framgick det tydligt att giftomannen alltid närvarade vid vigsel men att sedan prästen övertog dennes roll och att giftomannens närvaro inte längre krävdes då kvinnan fick föra sin egen talan. Vet du om det finns nån liknande research som faktiskt visar på att det var just brudens gång fram till altaret med sin pappa (eller annan giftoman) som visade att hon var omyndig och tvingades till äktenskapet? Och att det var just detta som togs bort för att symbolisera ett jämlikt och "otvingat" äktenskap?...
  • Fly by night

Sprang på åsikten att om bara Martha Stewart vill så försvinner seden med brudöverlämning i USA på nolltid.

Blev tvungen att kolla vad som sägs på hennes sidor. Jag är inte förvånad att det är den sentimentala linjen:

www.marthastewartweddings.com/portal/site/ww/menuitem.d9cc37f780ffa93df8aeef105173a0a0/&vgnextfmt=default&rsc=related

Ni som har vrålkoll på andra bröllopshemsidor i USA, vad sägs det där om brudöverlämning? Diskuteras brudöverlämning i någon större utsträckning i bröllopsforum där?

Eller är de lika tydliga som den här sidan?

www.ehow.com/how_2341909_give-bride-away.html

• Fly by night

Om första länken inte fungerar så sök på: father of the bride (på Martha's sida)

Svar på tråden Överlämnade av pappa