Det var kul att få läsa om gamla seder och bruk, men jag kan inte läsa av texten att giftomannen faktiskt följde bruden just till altaret och att detta var en slags symbolik på att hon var giftomannens "ägodel". Däremot framgick det tydligt att giftomannen alltid närvarade vid vigsel men att sedan prästen övertog dennes roll och att giftomannens närvaro inte längre krävdes då kvinnan fick föra sin egen talan. Vet du om det finns nån liknande research som faktiskt visar på att det var just brudens gång fram till altaret med sin pappa (eller annan giftoman) som visade att hon var omyndig och tvingades till äktenskapet? Och att det var just detta som togs bort för att symbolisera ett jämlikt och "otvingat" äktenskap?
Vore intressant att se lite research från seder kring vigslar i de länder som har tvångsgiftermål, och om det som skiljer en tvingad vigsel från en "normal" vigsel, där båda parter ingår äktenskap av egen fri vilja, är just att bruden går med sin pappa in? För en symbolisk handling måste väl ända vara närvarande för att bli just en symbol? Om inte Nazisterna hade använt Svastikan vid möten, på sina kläder, affischer osv för att just symbolisera sin organisation och jude hat så hade den ju blivit en symbol för Nazisterna. Om nu brudar i hela världen, även de som gifter i länder med tvångsgiftermål fast gör det av egen fri vilja, går in med sin pappa vad är det då som skiljer dom från tvångsgiftermålen och varför är det då bara altargången med pappa som anses vara en symbol för detta förtryck och tvång och inte nån annan sed under vigseln?
Vad är det som säger att om man går in tillsammans med sin blivande man så symboliserar man jämlikhet ock fri vilja? Kan inte en blivande man tvinga bruden till denna handling lika mycket som en pappa kan (eller tom mer)? Vet vi att brudparet inte går in tillsammans vid tvångsgiftermål? Och nu menar jag inte att man har nån kompis från ett sådant land som tycker att gå in tillsammans är en fin symbolik, utan riktig fakta och research som visar på att det är så en tvingad och fri vigsel skiljer sig åt.
Även om man har pratat med kompisar som tycker si och så, så är det inte fakta utan folks åsikter. Samma sak som att nån skrev här att dom hade en kusin som hade flyttat till USA och blivit helt annorlunda och gjorde bara som mannen ville, och att dom hade haft "brudöverlämmning". Även om det var så i detta fall, så har jag bott i Nordamerika i nästan 10år och varit på en massa med bröllop där bruden gått med sin pappa in men ingen av dom har ett ojämlikt förhållande. Deras förhållanden är mer olika än mina vänners hemma i Sverige. Sen känner jag självklart folk som lever i väldigt ojämlika förhållanden där mannen "bestämmer" det mesta, men uppenbarligen har detta inget med att gå in med sin pappa att göra utan snarare problem med grundvärderingar om folks lika värde. Från båda parters håll eftersom att en känner sig överlägsen och en känner sig underlägsen.
Fly by night skrev 2009-05-01 14:37:17 följande: