• Celeste97

Kungligt bröllop!

Nu är de äntligen förlovade - det blir kungligt bröllop i Sverige nästa år. Vad säger ni?

• Svar på tråden Kungligt bröllop!
  • Brollop2011

Jo, det ältades men det kan man ju knappast lasta kungafamiljen för, snarare media.

• Panzerfaust

Nja det är ju kungafamiljen som vill tilltalas med titel.

• Celeste97

Panzerfaust skrev 2009-04-01 12:59:10 följande:

Fattar inte varför Silvia öht tror sig vara förmer än någon annan, vad fan är hon egentligen? Det är så vansinnigt bissart att kalla en tysk-brasilansk tantaluring för "Drottningen" och tycka att hon ska ha någon speciell behandling.
    Såvida du inte har en personlig relation med drottningen och därmed mer info än oss övriga förstår jag inte varifrån du fått uppfattningen att Silvia anser sig vara förmer än någon annan? Bortsett från att de kungliga vet att en von-oben-attityd skulle vara direkt förödande för dem har jag inte sett något som tyder på detta, snarare tvärtom. Silvia verkar uppriktigt tacksam för att hon blivit så pass välkomnad och accepterad av svenskarna som hon blivit. Så just det påhoppet känns ganska billigt.

Sedan kan man förstås raljera bäst man vill över tanterna som läser Svensk Damtidning, men då kan man lika gärna raljera över alla som haft idolbilder på rummet. Det är lite som att sparka in en öppen dörr.

Vad gäller tilltalandet av kungahuset med exempelvis "Kronprinsessan" istället för "du" eller det internationella "ni" håller jag med om att det känns gammalmodigt och onaturligt. Varför vi har på detta sätt idag vet jag inte. En gissning är att det kanske är för att markera att Kronprinsessan är en symbol, och inte en person?
  • Panzerfaust

Om man "kräver" att tilltalas Ers Majestät, Drottningen eller Kronprinsessan så har man ju tveklöst en von Oben attityd, sedan har jag lite insikt i hur de är då jag har bekanta som jobbat nära familjen.

• vanilladream

Tycker att kungahuset är helt OK, varken mer eller mindre.

Det enda jag stör mig på, eller inte stör men inte på något sätt kan förstå är att Drottningen efter mer än 30 år i Sverige fortfarande inte lärt sig tala svenska språket.

Folk som kommer hit, invandrare, pratar ofta flytande svenska. Alltså folk med olika dialekter och som inte alls har samma möjligheter till att plugga språket som drottningen har.

Det är det enda som stör mig. Annars så tycker jag att svenska kungahuset sköter sitt jobb bra jämfört med många andra europeiska kungahus.

• Fly by night

Jag finner mediers knästående inställning till kungahuset mycket oroande och penibel. Vi behöver bli informerade på ett sakligt sätt om monarkin och vårt statsskick. I ett av de få kritiska tv-program (svt:s Rapport) där den svenska monarkin granskades undveks att monarkin kränker de mänskliga rättigheterna och diskriminerar bort kompetenta och dugliga personer från statschefsposten.

Statschefens tjänsteutövning behöver kunna granskas på samma sätt som tex statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendens handläggning. Inte som idag att kungen kan med hänvisning till arbetsbelastning eller ?att Kungahuset av principiella skäl inte yttrar sig med åsikter beträffande konstitutionella frågor och ärenden som berör innehållet i grundlagarna?. Vem tror ni har bestämt de principerna?

• Aleta

Det är väldigt vanligt tycker jag att folk med tysktalande bakgrund behåller ett slags tyskt uttal.
    Tänk också på en del finsktalande som har ett väldigt tydligt finskt uttal.

Sedan så har jag fått för mig att hur väl man lyckas tala ett nytt språk rent uttalsmässigt har en hel del med musikalitet att göra. Alla har olika musiköra så det är väldigt svårt för alla att lära sig tala nya språk som en infödd.

vanilladream skrev 2009-04-02 15:08:45 följande:
    Tycker att kungahuset är helt OK, varken mer eller mindre. Det enda jag stör mig på, eller inte stör men inte på något sätt kan förstå är att Drottningen efter mer än 30 år i Sverige fortfarande inte lärt sig tala svenska språket.Folk som kommer hit, invandrare, pratar ofta flytande svenska. Alltså folk med olika dialekter och som inte alls har samma möjligheter till att plugga språket som drottningen har.Det är det enda som stör mig. Annars så tycker jag att svenska kungahuset sköter sitt jobb bra jämfört med många andra europeiska kungahus.
  • Aleta

Svartsjuk?
    Ville bli prins själv kanske?

Panzerfaust skrev 2009-04-01 12:59:10 följande:
    Fattar inte varför Silvia öht tror sig vara förmer än någon annan, vad fan är hon egentligen? Det är så vansinnigt bissart att kalla en tysk-brasilansk tantaluring för "Drottningen" och tycka att hon ska ha någon speciell behandling.Westling i kombination med Sommerlath hoppas jag blir sista spiken i kungahuset men det räcker väl att Victoria trycker ur sig en unge så kommer svensk damtidning och svenska kvinnor bli till sig i trasorna över den lille och så har kungahuset sitt på det torra igen.
  • Fly by night

Om det verkligen är så att den nuvarande kungen är den mest lämpliga att vara statschef varför kan vi inte visa det genom demokratiska val där de andra kandidaterna behandlas på samma sätt som kungen? Bra konkurrens på schyssta villkor ökar kvalitén på produkter och tjänster. Samma princip torde gälla statschefsposten.

Vill du ha en demokratisk vald statschef? Vem skulle du då vilja ställde upp och kandiderade om statschefsposten?

• Celeste97

Det är väl klart att man skulle vilja ha en demokratiskt vald statschef. Sen har jag absolut inga bra förslag på alternativ person på posten!

• jojoånick09

jag säger bläääää om kungabröllopet...
    eftersom det blir vi skattebetalare som får pröjsa hela alltet.. det kommer aldrig dem göra fastän de är stormrika!

• Fly by night

Jag släpper fantasin loss och skulle gärna se följande personer (utan inbördes ordning) kandidera till statschefsposten:

Katarina Sandström, nyhetsankare på Rapport
    Claes Hultling, vd Stiftelsen Spinalis
    Bodil Jönsson, professor, författare
    Anders Bárány, professor, Nobelmuséet
    Carin Götblad, länspolismästare

• Morr

tv4:s reporter tilltalade victoria med du i reportaget från Rio och Volvo Ocean Race. hon blev varken arg eller slutade svara på frågor. därför tror jag inte att hon personligen har något emot det. snarare kanske ett sätt att ändå hålla distansen från vem som är hennes nära vänner och de som inte är det, med titeln alltså. Jag vill inte att vem som helst kallar mig vid mitt namn, exempelvis telefonförsäljare som säger "Hej Anna Andersson, hur är läget...etc" Då blir jag direkt förödmjukad och kanske är det samma sak om någon reporter eller annan skulle säga Victoria till henne? Fast det är på en annan nivå eftersom hela kungahuset ses som hela folkets ägodel, men de fortfarande är människor? bara en teorì?!

• therese182

Jättekul med ett kungligt bröllop men jag tycker dom kan betala det själva!

Svar på tråden Kungligt bröllop!