Kungligt bröllop!
Nu är de äntligen förlovade - det blir kungligt bröllop i Sverige nästa år. Vad säger ni?
Nu är de äntligen förlovade - det blir kungligt bröllop i Sverige nästa år. Vad säger ni?
Nej, den ekonomiska aspekten är ju liten. Det handlar ju om att de inte är folkvalda i en "demokrati", men ändå får pengar av staten. En president är vald av folket.
Får kungen ställa upp i presidentvalet?
Det är ganska stor chans att han blir vald då.
Hehe mja jag tror faktiskt INTE att kungen hade vunnit ett presidentval, men det är ju bara min åsikt iof.
Vi får inte glömma de feta pensionerna som varje president ska ha sedan också...det blir många sköna miljoner det!
Jag förstår inte varför ämnet president kommer på tal. Vi har väl Fredrik Reinfeldt o co. Det tycker jag skulle räcka mer än väl.
president kommer på tal för många anser att monarki är förlegat och att man skulle ha president som blir vald istället för att födas till en roll som i kungahuset.
Ja fast vi har ju statsminister....är det väldigt stor skillnad på president o statsminister?
Jag tycker vi avskaffar monarkin och håller oss tiol Reinfeldt & co. Behövs ingen president.
Och de hundratals miljonerna vi sparar på det kan vi lägga på att byta ut de stackars gamlingarnas äckliga frysmat till riktig lagad mat. De har trots allt betalt för det flera gånger om...
Att det diskuteras kan bero på att stater med parlamentarism ofta har statschef och regeringschef.
Vadå president? Skulle presidenten ha samma yrkesuppgifter som "knugen" har idag? Fast vara vald istället?
Jag tror det blir fiasko. Makten sitter ju hos stadsministern i Sverige, precis som i Tyskland där förbundskanslern är högsta hönset.
Har någon av er hört talas om Tysklands president? Han finns, men ingen bryr sig ju ...
Är det en sådan president vi vill ha i sådana fall?