Kungligt bröllop!
Nu är de äntligen förlovade - det blir kungligt bröllop i Sverige nästa år. Vad säger ni?
Nu är de äntligen förlovade - det blir kungligt bröllop i Sverige nästa år. Vad säger ni?
För övrigt väldigt klassisk retorik i tråden.
"Vi sparar pengar där och där och delar ut det som bidrag".
A great way to build a good society ... do NOT think so
Tindragull skrev 2009-03-29 12:44:31 följande:
En högst summarisk förklaring:
Statsminister är titeln på regeringschefer i Norden och de leder regeringens (verkställande makten) arbete.
I en republik kallas statschefen (en stats högsta företrädare) vanligen för president. Presidenten kan vara direkt eller indirekt vald. Presidenten kan ha reell politisk makt eller endast fungera som ceremoniellt statsöverhuvud.
I en del länder är presidenten både statschef och regeringschef.
Att byta ut en marionett som kostar pengar mot en annan (kung>president) tycker jag är totalt menlöst, vi borde helt enkelt inte ha någon av dem.
Men vem ska sköta det jobbet då?
Representation för Sverige, statsbesök, utdelning av Nobelpris, lite stjärnglans osv.
Den senaste vinnaren av Idol kanske?
Fast gör vi så, så har vi fortfarande ingen som kan sköta det jobb som kungahuset gör idag. För det skulle ingen ha tid med och samtidigt sköta landet.
Avskaffa monarkin: Med tanke på att moderaterna är för att Sverige ska vara en konstitutionell monarki och har det inskrivet i sitt partiprogram så torde det inte hända så länge Reinfeldt är kvar som statsminister.
Invändningen emot monarkin att det inte är demokratiskt att någon föds till att bli statschef tycker moderaterna saknar betydelse då det är riksdagen och regeringen som utövar den politiska makten i Sverige. Min uppfattning är att vår statschef, som är en symbol för Sverige, ska tillsättas genom demokratiska val vare sig denne har politisk makt eller inte. I regeringsformen paragraf 1 står det att: All offentlig makt i Sverige utgår från folket.
Befria kungafamiljen och ge dem den grundläggande mänskliga rättigheten att styra över sina egna liv.
Och hur bra skulle det funka?
Nej, min åsikt är att vi ska vara glada som har en livegen familj...eller vi kan sälja dem dyrt till USA!
De skulle göra vad som helst för att få ett kungahus!