Kungligt bröllop!
Nu är de äntligen förlovade - det blir kungligt bröllop i Sverige nästa år. Vad säger ni?
Nu är de äntligen förlovade - det blir kungligt bröllop i Sverige nästa år. Vad säger ni?
Statsbesök kommer vi att ha i alla fall och vara tvugna att göra, eller ska vi avbryta all diplomatisk kontakt med omvärlden?
Om vi inte har kungafamiljen som sköter detta jobb så får vi anställa någon annan som också kostar pengar utan att ha samma PR-värde som ett kungahus faktiskt har utomlands.
Jag skulle hellre säga: Ner med EU, där går vi verkligen back varje år!
JAg tycker det är superkul=)
Och ni som inte tycker om monarki: Synd.
För jag tror inte att det kommer läggas ner på ett bra tag.
Hylla monarkin
Jag betalar gärna ambasadörer, diplomater deras lön etc, för jag vet att det gör ett jobb! Men att försörja en kungafamilj i 200 år är bara löjligt då det är 2009 nu och vi är ett demokratiskt land. Vi har en statsminister, det bör räcka!
Jag tror knappast att man kan födas till en titel! Och ska jag börja kalla Daniel för prins?
Kungafamijen kostar oss otroligt mkt, och jag tror knappast att alla i kungafamiljen har en sådan viktig roll och arbete.
Lägg pengarna på sjukvården istället! Skolor och bidrag!
Kungafamiljen visar upp en glamourös, överflödig livsstil utan anknytning till den verklighet som ska representeras.
Presenterar kungafamiljen Sverige då? Knappast!
Trodde aldrig att jag skulle försvara monarkin men...
Stadsbudgeten för 2009 har beräknade utgifter för 766,4 miljarder (!) kronor. Av dessa 766 miljarder kronor beräknas 12 miljarder gå till rikets styrelse. Hovets pott i det hela (apanaget som ska täcka representation, resor, personal, hovstallet mm + anslag till förvaltning av lös inredning och konstsamlingar) är 112 miljoner kronor.
Det är en försvinnande liten del av statsbudgeten.
Av princip är jag mot monarki för jag tycker att det är odemokratiskt att man föds till en post men samtidigt är jag inte övertygad om att ett presidentsystem hade varit bättre.
Dessutom hade en president antagligen kostat precis lika mycket för denne/a är väl tänkt att ta över kungafamiljens arbetsuppgifter. För vi kan väl inte, precis som Aleta säger, avbryta all diplomatisk kontakt med omvärlden?
Om man ser lite krasst på det så är kungafamiljen de enda livegna i Sverige idag. De föds till en roll som de måste lära sig hantera och leva med hela livet utan eget val.
De är egentligen våra slavar! Tur att vi åtminstone ger dem lön så mycket som vi kräver av dem...
Tänk om vi när vi ville gifta oss var tvungna att inhämta tillstånd från regeringen eller stå ut med allas åsikter om vilket val vi har gjort?
Kort o gott; Detta är väl roligt att dom två (Kronprinsessan och hennes pojkvän!) efter så pass lång tid fortfarande är säkra på förhållandet och ska gifta sig!
Kan inte tycka något annat, de verkar lyckkliga o de ska väl ha lika mycket rätt som andra att gifta sig o forma sitt bröllop som de kan o vill! De som inte tycker detta känner jag e avundsjuka mest. NU e det monarki och dessa två ska nu få gifta sig o jag glädjs(punkt).
Blommor lär det bli!!! De kommer förmodligen att ha alla de där härligt stora fantastiska blomarrangemangen som vi andra drömmer om....
Jag håller inte alls med Ario! Kungafamiljen presenterar VERKLIGEN Sverige!! Det är ju det som de gör varje gång de reser utomlands (på statsbesök)! De skapar oerhört mycket positiv PR för Sverige utomlands.
Visst är deras livsstil glamourös, men de är definitivt inte vräkiga på något sätt. Faktiskt inte alls. Tvärt om!
Jag hoppas på en högvakt bestående av kvinnor under de dygn bröllopet pågår.