• Celeste97

Kungligt bröllop!

Nu är de äntligen förlovade - det blir kungligt bröllop i Sverige nästa år. Vad säger ni?

• Svar på tråden Kungligt bröllop!
  • Fly by night

Ska vi vänta på deras initiativ att det ska hända så lär vi få vänta länge.

Nej, vi får ta och hjälpa dem så att de återfår sina mänskliga rättigheter att styra över sina egna liv.

Tänk att som brudpar tex inte ens få styra över gästlistan! .

Panzerfaust skrev 2009-03-28 12:18:09 följande:
    Det är väl snarare så att vi ska befrias från kungafamiljen? De kan ju abdikera om de vill, helt problemfritt. Vi å andra sidan är fast med de där tomtarna, det är oss det är synd om.
  • Fly by night

I andra trådar diskuteras symboler och symbolhandlingars betydelse. Tänk till exempel på symbolvärdet i att införa republik! Snacka om PR för Sverige!

• Celeste97

Om siffran tidigare i tråden stämmer d.v.s. att apanaget för kungafamiljen är 112 miljoner kronor per år, motsvarar det 14 kronor per svensk. För den summan får vi en person som tränats från födseln i att representera Sverige.
    För ytterligare 2 kr (enligt en uppgift ovan) får vi möjlighet att glutta på Sveriges största bröllop på TV nästa år.

Efter denna räkneövning känns det lite tokigt att diskutera den _ekonomiska_ aspekten av kungahuset, speciellt som den summan i annat fall skulle läggas på en president.
    Däremot är det alltid välkommet med en öppen debatt om kungahusets vara eller icke vara!

• Panzerfaust
    Celeste97 skrev 2009-03-28 21:18:30 följande:
    Om siffran tidigare i tråden stämmer d.v.s. att apanaget för kungafamiljen är 112 miljoner kronor per år, motsvarar det 14 kronor per svensk. För den summan får vi en person som tränats från födseln i att representera Sverige. För ytterligare 2 kr (enligt en uppgift ovan) får vi möjlighet att glutta på Sveriges största bröllop på TV nästa år.Efter denna räkneövning känns det lite tokigt att diskutera den _ekonomiska_ aspekten av kungahuset, speciellt som den summan i annat fall skulle läggas på en president. Däremot är det alltid välkommet med en öppen debatt om kungahusets vara eller icke vara!
    En president skulle vara betydligt billigare om vi öht skulle ha en.
  • Aleta

Hmm, presidentval är inte gratis, för han/hon skulle väl väljas med jämna mellanrum. Det skulle bli som ett bröllop var tredje-var fjärde år det, och så ofta gifter sig inte kungahuset.

Panzerfaust skrev 2009-03-28 21:27:24 följande:
    En president skulle vara betydligt billigare om vi öht skulle ha en.
  • Celeste97

Om budgeten är på 2 kr/pers och det blir kalas (=presidentval) vart tredje-fjärde år så skulle jag faktiskt ha råd med det också... :-P

Panzer, menar du att vi varken skulle ha kung eller president? Vad ska vi då ha? En panzergeneral kanske?

• Panzerfaust
    Aleta skrev 2009-03-28 22:44:00 följande:
    Hmm, presidentval är inte gratis, för han/hon skulle väl väljas med jämna mellanrum. Det skulle bli som ett bröllop var tredje-var fjärde år det, och så ofta gifter sig inte kungahuset.
    Ett eventuellt presidentval sker ju samtidigt som riksdagsvalet.

/Celeste varför ska vi ha något alls? Det bör finnas gott om idioter som vill klippa snören utan att vara folkvalda, sätt de där jävla landshövdingarna i arbete vet jag. (Ett annat ämbete som borde avskaffas).
  • Celeste97

Jag föreställer mig att det finns någon anledning till att de demokratiska republiker jag känner till (ett par stycken åtminstone) har en president istället för "ingenting".

Sedan lär det väl det ändå gå på 2 kr/person bara att trycka upp valsedlar till presidentposten + informationsblanketter...

• Panzerfaust
    Celeste97 skrev 2009-03-29 00:04:48 följande:
    Jag föreställer mig att det finns någon anledning till att de demokratiska republiker jag känner till (ett par stycken åtminstone) har en president istället för "ingenting".Sedan lär det väl det ändå gå på 2 kr/person bara att trycka upp valsedlar till presidentposten + informationsblanketter...
    Jo men de 2kr extra är ju bara för bröllopet, apanaget är väl runt en 120miljoner/år eller så och då lär vi nog trycka upp valsedlar i guld för att komma upp i den halvmiljard kungahuset kostar under en 4-årig mandatperiod.
  • Aleta

Fast presidenten ska också åka runt i världen och hälsa på i olika länder, ta emot statsbesök, hålla banketter, ha en stab och förmodar jag en lön?

Panzerfaust skrev 2009-03-29 00:35:07 följande:
    Jo men de 2kr extra är ju bara för bröllopet, apanaget är väl runt en 120miljoner/år eller så och då lär vi nog trycka upp valsedlar i guld för att komma upp i den halvmiljard kungahuset kostar under en 4-årig mandatperiod.
Svar på tråden Kungligt bröllop!