• Mrs Baom

1/8-09

Vi ska gifta oss denna fantastiska dag, det är vår årsdag och vi kommer att ha varit tillsammans i sex år på vår stora dag. Är det någon mer som ska gifta sig detta datum? kanske vi kan följas åt:)

• Svar på tråden 1/8-09
  • Mrs Baom

Jag gör våra inbjudningskort själv, och det är mycket jobb, men väldigt kul!!

Jag ska också beställa min brudklänning från nätet och det är mellan 6 - 12 veckors leveranstid på den så det börjar bli dax att beställa snart, ska bli så kul!!

Mina tärnor, jag har två stycken, får ha på sig vilken typ av klänning de vill har jag sagt. Jag kommer inte betala för klänningarna så de får välja lite som de vill, men jag har lagt in önskemål om att de ska gå i silver eller ha silverdetaljer då vårat tema är vitt och silver. Nu tror jag att de kommer köpa klänningar som matchar varandra då det är mina bästa vänner, men det är inget krav alls. Bara de kommer är jag glad och nöjd. Vi har ingen dresscode på själva bröllopet heller utan skriver att klädseln är valfri, hur gör ni med det?

Nu ska jag gå å ta hand om sjuk 2-åring. Men vi höras snart igen här på tråden:)

• SaraPayam

Mrs Baom skrev 2008-11-20 17:32:47 följande:

Jag gör våra inbjudningskort själv, och det är mycket jobb, men väldigt kul!! Jag ska också beställa min brudklänning från nätet och det är mellan 6 - 12 veckors leveranstid på den så det börjar bli dax att beställa snart, ska bli så kul!!Mina tärnor, jag har två stycken, får ha på sig vilken typ av klänning de vill har jag sagt. Jag kommer inte betala för klänningarna så de får välja lite som de vill, men jag har lagt in önskemål om att de ska gå i silver eller ha silverdetaljer då vårat tema är vitt och silver. Nu tror jag att de kommer köpa klänningar som matchar varandra då det är mina bästa vänner, men det är inget krav alls. Bara de kommer är jag glad och nöjd. Vi har ingen dresscode på själva bröllopet heller utan skriver att klädseln är valfri, hur gör ni med det?Nu ska jag gå å ta hand om sjuk 2-åring. Men vi höras snart igen här på tråden:)
    Ååå det låter spännnade, de kommer säkert att välja något fint Men tycker att det är jättebra att du inte står för den kostnade, tycker inte att det finns någon som helst anledning till det.

Åååå vågar ni ha det så???? Vi moster hade ingen dresscode på sitt bröllop & det va folk som kom i mysbyxor!!! Så jag skulle inte ens våga chansa...
    Vi kommer att ha mörk kostym & aftonklänning som klädkord
  • Mrs Baom

Mörk kostym och aftonklänning låter väldigt fint!!(om jag fick bestämma allt själv kanske vi också skulle ha det...;)) tror det beror lite på vilken typ av bröllop man har, vi ska ha vår fest ute på en loge och vigseln i en liten kyrka p ålandet, så valfri klädsel känns som det rätta:)och känner man att man är till sitt snyggaste i ett par mysbyxor så låt gå för det då:) bara att de kommer är det som betyder nåt för oss, men det är som sagt länge kvar än så kanske att vi ändrar oss till kavaj, men troligast så blir det som vi tänkt från början, valfri klädsel:)

Nån annan som bestämt dress-code än??

• SaraPayam

Jo det är sant, det hade ju inte passat sig att folk kommer i mysbyxor på ett slottsbröllop, så jag tror det blir bra. Självklart kommer vi inte kräva att de ska ha det, i alla fall inte våra äldre släktingar

• Småland09

Fast en del tar inte det där med klädkoden på allvar. Vi var på ett bröllop förra sommaren där klädkoden var mörk kostym. En tjej dök upp i svarta jeans, kofta och gympaskor! Så gör man inte.. så respektlöst mot brudparet tycker jag!

Idag har jag varit o slingat håret och passade på att fråga min frisör och tillika kompis om hon vill fixa mitt hår och sminka mig (hon är utbildad sminkös oxå) på bröllopsdagen (hon är redan inbjuden) och hon sa ja! jag är jätteglad! Kommer betala hennes hotellvistelse och så kommer hon få någon liten present oxå..
    Har funderat vidare på det där.. en del tycker att man ska ge något till tärna, best man etc och det tycker jag att om man vill kan man göra det.. Tycker det är lite fint..
    Har någon ett tips på vad man kan ge?? Man vill ju ge dem något för att de anstränger sig lite extra på den speciella dagen

• SaraPayam

Instämmer helt!!! Det är ju verkligen respektlöst.

Jag förde den diskussionen med min morfars fru (hon är 61). Hon menade på att hon kan komma i samma kläder som hon hade på sig på sig dotters bröllop (kjol & kavaj) till vårt bröllop. Visst hon va jättefin i det & visst passade det jättefint till den sortens bröllop som deras dotter hade. Men som vi som ska ha ett slottsbröllop, där vi ber gästerna om att ha vår klädkod, så tycker jag faktiskt att det skulle vara riktigt illa om de bröt den.

Med tanke på att vi lägger ca 2000 kr per gäst så är det väl det minsta de kan göra för att göra oss glada Eller?

Jag vet att visst brukar ge ett smycke, eller en korg med lite frukt & choklad & en flasta vin. Men kan ju egentligen ge vad som helst för att visa sin tacksamhet Eller varför inte bjuda på en middag

• Noxire

ninaojocke, förlåt att jag inte har svarat på din fråga om jag skall göra inbjudan själv. På den frågan är det ja.

Hade hört om det där med emblossing och tyckte att det lät svårt, men ack vad jag bedrog mej, det är ju hur lätt som helst.

Min svägerska hittade en pappershandel i gamlastan som hon tippsade mej om. Var in där när jag var ner till huvudstaden på kurs.

Blev såld. Köpte några kort, stämplar och pulver för att testa och det var ju inte svårt alls när man vet hur man skall göra.

Har nu beställt mer kort, papper till inlagan, snodd för att knyta och kuvert. Längtat till vi kan börja att fixa kotren men det blir inte för än efter jul.

Detta eftersom barnen vet inget ännu och vi har tänkt att tala om det till jul att vi skall gifta oss. Så det är ett attans pusslande och hychande för att inte man skall försäga sig. Har varit på väg ett antal gånger men än har jag klarat mej.

Kramar till er alla

• ninaojocke

Noxire: men gud va kul då vet du på ett ungefär hur du vill ha dem???....när skall ni skicka dem??

Antar att barnen blir överlyckliga av den goda nyheten....
    är dem tillräkligt gamla att vara näbbar??

kram kram

• Mrs Baom

Jag ger mina tärnor ett smycke var från Pilgrim, de är jättefina och så går de i vitt och silver, precis som resten av vårt bröllop:)

Jag håller med er om dress-coden. Har man skrivit mörk kostym, eller långklänning och detta inte respekteras så tycker jag det är dåligt!! Vi som har valt valfri klädsel får stå vårt kasst, haha:) men då har vi inte heller något direkt påkostat bröllop utan ca 300kr per gäst.

Ha det så gott allesammans, vi höras här på tråden igen:)

• 20090801

Nu har jag hittat hit till denna tråden tack vare Mrs Baom. Vi har kommit rätt långt i planeringen och vårt bröllop är sedan 1/12 officiellt så våra gäster fick save-the-date med posten. Gissa om det har varit många telefonsamtal och gratulationer.{#lang_emotions_smile}

Inbjudan kommer skickas ut i slutet av maj med osa i juni, de är färdigtryckta och adresserna är skrivna så när tiden är inne så ska de bara läggas på lådan.

Detta är färdigt:
    Datum och tid för vigsel (mina morföräldrars bröllopsdag)
    Kyrka (samma kyrka som mina föräldrar vigdes i)
    Vigselförättare (min konfirmationspräst)
    Accapella (blivande svägerskan och hennes fyra kompisar)
    Transport till festen (två av mina hästar och min vagn)

Festlokal
    Dekoration
    Meny
    Orkester
    Övernattning för oss och gästerna

Tärna
    Marskalk
    Näbbar
    Tärnklänning
    Näbbarnas kläder
    Toastmaster

Brudklänning
    Slöja och krona (blivande svärmors egenhändigt gjorda)
    Örhängen och halsband (samma som min mormor hade när hon gifte sig)
    Brudens underkläder
    Brudskor

Florist
    Make-up artist
    Frisör (min ordinarie frisör)
    Fotograf

Ring (blivande maken designar utan att jag får se den innan bröllopet)
    Klädkod: Mörk kostym, lång klänning
    Färgtema
    Save-the-date kort skickade
    Inbjudningskort väntar på att skickas

På G:
    Bröllopsresa
    Festhäfte
    Brudgummens klädsel
    Marskalkens klädsel
    Bröllopstårta

• SaraPayam

Jo vad långt du/ni har kommit, vad kul & välkommen hit

Idag har jag bokat frisör & makeup Känns skönt att ha bokat det nu...har även bokat vår bröllopsresa & betalt in den första avgiften

• Noxire
    ninaojocke skrev 2008-11-28 12:11:51 följande:
    Noxire: men gud va kul då vet du på ett ungefär hur du vill ha dem???....när skall ni skicka dem??Antar att barnen blir överlyckliga av den goda nyheten....är dem tillräkligt gamla att vara näbbar??kram kram
    ninajocke förlåt att jag är sen att svara men ibland räcker inte tiden till det man vill. Vi skall skicka dem i februari-mars för det är långväga gäster och dom behöver tid till planering. Jag/vi hoppas att dom blir överlyckliga över vårt beslut. Dottern (17 år nu 18 då) skall vara tärna hoppas jag(om hon nu vill). Sonen är 16 nu men är då 17 och vi har andra planer för honnom, som han kan klara av ( han har ett handikapp)
  • Mrs Baom

Jag tycker det är jättekul att vi är så många som ska gifta oss på samma dag!! Hoppas verkligen att ni stannar kvar här på tråden så vi kan följas åt tills den stora dagen kommer!!

Här i Värmland där jag bor så har det kommit 3dm snö, så det känns ganska långt bort med 1/8, men den som väntar på något gott, väntar ALLTID för länge, eller hur var det nu då??;)

• Småland09

härligt med snö! Här i sthlm är det regn, rusk och grått.. astrist! Vi har varit på IKEA idag.. inte det smartaste man kan göra en regnig lördag.. vi var inte ensamma om man säger så
    Vi har fått vårt badrum renoverat och behövde köpa lite saker till badrummet, men nästa gång åker vi nog en vardagskväll
    Ha en härlig kväll!

• Mrs Baom

Ja åka till IKEA på en lördag är inte så kul alltid..., vi har varit på barnkalas idag, vår dotter är 2,4 år och hon som fyllde blev 5 år. Det var 12 ungar på kalaset och alla skulle åka pulka i MASSOR av tösnö... jag är så trött nu så gymmet kan vänta i ett par dagar, jobbigare än man tror att leka i snö:)men det var väldigt kul att åka pulka:)

Ha en fortsatt bra helg!!

• Cattis77

Hej Mrs Baom och alla andra...

Jag ska också gifta mig den 1/8-09.
    Vårt bröllop kommer att vara enkelt men stilrent, är planen i varje fall.
    Kyrka är bokad, bestmännen är tillfrågade och en tärna är också tillfrågade men sen har ja ett problem vem som ska bli min andra...jag funderar o funderar men ska säkert snart komma på ett svar...förhoppningsvis!
    Sen ligger det andra på planeringstadiet men vi ska ta tag i det när vi har kommit hem från vår semester på Fuertaventura!!

God jul på er i efterskott från Las Playitas!

Kram Cattis

Svar på tråden 1/8-09