Hej govänner! Hoppas ni har det bra där i snön, under era väldiga gåskläder (?).
Här är det så bra som det kan bli, genom trötthets-snorfiltret. Igår kväll var vi ute med manhattanvännerna (min väninna är alltså modedesigner och ser alltid ut som något som Giacometti har drömt fram, hennes man är en sån där motsträvig person som är investment banker från Harvard och har ångest och försöker vara konstnär istället, vilket han lyckas väldigt bra med för han är genuint skum - men rolig) på en vacker French Concession-restaurang där vi även åt thanksgivingmiddag; stora granriskransar i fönstret där levande ljusen skimrade löftesrikt genom de väldiga blyinfattade fönstren, de har även en superfin lekhörna för barn men den skulle vi just INTE befatta oss igår. Det var nämligen svensk julbuffé med sillar, janssons, gravlax, prinskorv och allt annat man kan önska sig om man är lagd åt det hållet, med många asiatiska bonusinslag. Under tiden tog ayin och hennes ayi-väninnna hand om våra döttrar här hemma, lät dem rumla runt på leopardfilten. Ja, inte för att monstret är någon stor rumlare men ändå. Härligt i alla fall att kunna prata ostört i flera timmar!
Om jag spolar tillbaka lite till: I går morse tog vi med monstret till det överdådiga marmorpalatset -slash - lyxhotellet som ligger här rakt över gatan, de har juldekorerat med enorm gran, små bodar där de säljer christmas pudding och en adventskalender. I lobbyn blev vi stoppade av personalen, sen fick monstret bli fotograferad framför adventskalendern med ett paket i famnen (som visade sig innehålla en fasansfull, skrikblå nalle med stora guldklor, guldfärg på ögonen som gick av direkt när hon gnagade på dem, och gulddräggel rinnande ur den diaboliska munnen. Självklart tycker hon att den är det vackraste hon har sett). Sen gick vi upp till tredje våningen där gymmet och spaet ligger. De har även ett fint lekrum med rutchbana, små bilar som man kan trampa omkring på och andra skrymmande leksaker som man absolut inte vill köpa men som barnen naturligtvis älskar.
Även på vardagarna har jag börjat ta med mig monstret och ayin till gymmet för det kostar trots allt sjuka 30.000 kronor per år och person - som vår hyresvärd betalar, men ändå. Om monstret någon gång ska vilja krypa så måste det vara här, på dunmjuka, turkosa heltäckningsmattor med milsvid vy utanför panoramafönstren. Plus att man alltid är ensam där.
I fredags kväll var vi på traditionsenlig tysk julmarknad vid Paulaner Brauhaus, det var väldigt stämningsfullt med facklor, jultomtar och rykande glühwein i stora muggar. Sakerna som såldes var jättefina, t ex handstickade plagg i jak-ull, träleksaker, handmålade julkulor osv. Plus de obligatoriska tyska träjulfigurerna. Dessvärre insåg jag ju att mina fina barnkläder från Lucky Wang och Kik Kid inte alls förmådde hålla de små fötterna varma när de stack ut ur ergon så vi fick kasta oss in i en taxi och åka hem innan våra vänner han anlända.
Igår morse hade jag en rolig shoppingtur, behövde köpa lite varma kläder till monstret som sagt så min tjugofemåriga kinesiska och svinrika väninna (med 1.4 karats tiffanydiamant på fingret och "klirr klirr klirr" runt handleder och hals) hämtade upp oss med privatchaufför (hennes egen), sen åkte vi runt till små udda butiker där hon inlevelsefullt prutade på kviltade manchesterbyxor med slogantryck (cutie var favoriten), på sin beijing-dialekt.
På eftermiddagen fikade jag med två väninnor på Sarbucks här i närheten, det var jättekul att höra berättelserna från den ena av dem som har börjat veckopendla, hon jobbar i för mig hittills okända Tianjing utanför Beijing ("så det är en liten stad?" Undrade jag. Varpå hon svarade: "tolv miljoner".).
Idag har ayin kommit hit, mannen och jag ska jobba fram till tolv sen ska vi gå och träna med monstret och ayin i släptåg. I eftermiddag blir det såklart adventsmys, sen ska manhattanväninnan och jag gå en barnvagnspromenad över stora, prassliga löv. Här är så fint nu, knallblå himmel, sol varje dag och riktig höströk ur munnen. Och igår eftermiddags tog monstret och mannen en promenad bort till frukt-marknadsgatan, han bar henne i Ergon påpälsad i alla de horribelt fula nya kineskläderna och när de kom hem igen var hon fortfarande varm.
Nästa vecka har jag två playdates inbokade, på tisdag ska vi hem till rika kinesiska väninnanns penthouse och lyxleka lite på deras uppvärmda golv, med deras SKRYMMANDE och följaktligen väldigt roliga leksaker (jag kör ju mest träklossar och liknande pedagogiskt).
Nästa fredag ska vi på TVÅ luciafiranden, ett för barn på eftermiddagen och sen ett för vuxna på kvällen hos våra designerkompisar i deras helt sjuka art decovåning. Och nästa söndag har vi vår julfest! Det är så mycket jul som det kan bli i Kina, tror jag.
Hur har era helger varit, hittills?
Kram, jul-G