• Annastasia

kuvertavgift?

Vi har inte ekonomin att ha ens ett "litet" bröllop, med andra ord inga sparpengar. Att köpa förlovning + vigselring är alldeles nog för oss (känner mig som en fattigråtta)

Hur är det där med kuvertavgift?
    Betalar gästerna en avgift för att komma på vårat bröllop?
    Är det sniket att göra så?

• Svar på tråden kuvertavgift?
  • gizmolarson

vi har avstått från presenter eftersom vi redan har allt som vi behöver men har sagt till gästerna att dom hellre får ge en slant till festen om dom vill.. tycker inte alls attd et är fel, som gäst vill man väl inte ge något som brudparet inte vill ha..??!!

• jocelyn

Nä fast grejen med en present är att den är frivillig. Det finns inget tvång på hur dyr den ska vara eller vad det ska var aför typ av present. Man kanske inte har så gott ställt och vill ge bort något som inte kostar? T.ex. en helkvälls passning av barn eller liknande.

Vill ni ha avgift och era gäster tycker det är ok så kör på det. Jag skriver bara min åsikt och jag är ju knappast bjuden på ert bröllop eller hur! :)

• Snart_FruL

men Jocelyn jag förstår faktiskt inte skillnaden mellan att ge bidrag till festen eller resan. Tänk om brudparet redan har "allt" och hatar att resa, men älskar att ha stora fester med så många som möjligt av sina vänner. Festbidraget kan ju vara hur stort eller litet man vill. Och att önska sig ett bidrag till festen är ju inte detsamma som att kräva det... dvs det är ett önskemål vilket gör att brudparet säkert har förståelse för att någon som har ont om pengar hellre ger bort en gåva iform av en tjänst.

• jocelyn

Ok, jag vet faktiskt inte hur mycket tydligare jag kan göra det! Men visst, ÄNNU ett försök;

Festbidrag dvs pengar man vill ha för att bekosta en fest man redan planerat och genomfört, det anser jag vara väldigt märkligt. Det verkar då som att man inte hade råd med sin fest och då anser jag att man borde ändrat skalan lite så att festen hade passat plånboken och inte tvärtom!

Ett resebidrag -till bröllopsresa etc- är en present att användas efter själva bröllopet istället för de traditionella brödrostarna etc. Man har själva bekostat och BJUDIT sina gäster på bröllopsmiddagen och DET vill man inte ha betalt för, men istället för presenter så önskar man sig bidrag till en resa man gärna skulle vilja genomföra.

För mig är det en sjuhel*etes skillnad; i fall 1 så har man egentligen inte råd med det man planerat och i fall 2 så har man inte ålagt sina gäster att stå för kalaset utan ber om en viss present -nämligen resan!

Väldigt många verkar ta sig enorma mängder vatten över huvudet i försök att få "det perfekta bröllopet" men tnk såhär istället; skulle du bjuda folk på fest på din födelsedag och sedan ta inträde? Eller säga att du ville ha pengar som "bidrag"? Mer troligt är att du skulle önska dig något i present, eller kanske till och med säga att du redan har allt...

• Snart_FruL

Jocelyn ok vi resonerar nog helt olika i frågan. Tack för att du gav dig tid att besvara min fråga.

Och jo jag hade nog kunnat tänka mig att önska att folk ger ett bidrag till festen om jag fyller år. MEN och här är ett stort men, jag förväntar mig inte att få nåt enbart för att jag önskar det. Därför hade jag planerat min fest efter min plånbok och allteftersom någon eventuellt ger bidrag uppgraderat festen. Så om jag fick bidrag så skulle festen bli mer påkostad, men om ingen väljer att ger bidrag så skulle festen ändå bli av men då efter min plånbok.

• jocelyn

Ja vi tycker nog olika. Ungefär som resten av de i tråden! Såna här ämnen har en tendens att ha 50-50 för eller emot...

:)

• Snart_FruL

Jocelyn är det inte så i de flesta trådar här på BT lika många för som emot :D

Jag respekterar både din åsikt och dig, framförallt att du är en person som håller en bra nivå när du diskuterar med någon som inte tycker likadant som du själv! All heder för det!

• Utomlands 2008

Instämmer till fullo med jocelyn! Har man inte råd med festen så anser jag att man bör vänta med bröllopet och spara mer pengar eller sänka ambitionsnivån/priset och prioritera om bland utgifterna/kostnaderna.

Betalbar är på gränsen såsom jag ser det... Kuvertavgift och festbidrag (vad är det egentligen? Aldrig hört talas om förut...) är pinsamt i samband med bröllop. Funkar för en sommarfest eller något annat där avgiften är istället för ett konkret bidrag till en knytis.

• jocelyn

Tack Snart_FruL och detsamma får jag säga till dig!
    Skönt med en diskussion som inte spårar ur sådär som dom gör ibland.

Fast jag förstår varför det ibland blir väldigt upprörda diskussioner med; vi diskuterar ju kring ett av livets verkligt stora beslut så att det blir starka känslor emellanåt är nog bara bra.

Men som du sa; det är skönt med en viss nivå på debatten.

*kram på er*

• littlepixiegrl - Mrs B

Men har mna inte råd med resan så kanske man inte ska åka på den heller då? :)

• Balinda

nä så kan man ju oxå resonera men man folk vill ju i alla fall ta med sig en gåva. det gör man ju ( i alla fall jag )
    mär folk bara har en middag och om någon bjuder på ett bröllop så tar man med sig något. då är det väl bättre att önska sig något man behöver eller hur?
    det är inte alls samma sak kuvertvagift och sticker inte ett dugg i ögonen på folk.

• littlepixiegrl - Mrs B

Att kuvertavgift inte är detsamma som resebidrag är jag helt med på. En kuvertavgift är obligatoriskt (om man vill med på festen vill säga!) och ett bestämt pris, medan ett resebidrag är valfritt/av valfri storlek. Däremot tycker jag att resebidrag och festbidrag kan jämställas och därav min kommentar :)

• Duchess

Som ett litet inlägg i debatten... Såhär har vi skrivit under fliken "önskelista" på vår hemsida:

Det var ju det här med önskelistor...

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!

Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?

Det vore kul om ni tog med er ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnade det i postlådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?

Vi har öppnat ett bröllopskonto där vi sparar pengar för att kunna betala det praktiska runt bröllopet. Där har även du som gäst möjlighet sätta in ett valfritt festbidrag. (Här står också kontonumret). Om du vill vara anonym eller skriva avsändare bestämmer du själv.

• mammacatta

DEN var bra duchess!

*gör en minnesanteckning*

• Duchess

Kul om jag kan bidra med tips :)

För oss passar den här lösningen jättebra. Vi är fullt beredda att betala vad festen kostar för oss och gästerna (vilket dock i praktiken innebär att vi lånar en del pengar från min mor och hennes man).

Kuvertavgift var inte en bra lösning just för oss, eftersom våra vänner och släktingar har väldigt skiftande ekonomi. För vissa skulle t ex 250 kr vara småsmulor, för andra en smärre förmögenhet. Många måste också resa långt, fixa barnvakt mm, och då tycker vi inte att de ska behöva ge oss presenter eller pengar. Deras närvaro är mer än nog.

På det här sättet kan de som vill ge ett bidrag få göra det. De som inte kan eller vill är lika välkomna, och vi kommer inte ens att veta vilka som gett ett festbidrag. För oss spelar det inte heller någon roll. Det viktiga är att de kommer och firar med oss! :)

• Duchess

Ett tillägg, innan någon hinner undra:

Att vi lånar en del pengar från min mor och hennes man beror på att jag och sambon just nu inte har hela summan som bröllopet kostar pga ett år med distansförhållande, där han jobbade på annan ort. Idag bor vi på samma ställe, och kan lägga undan många tusenlappar i månaden.

Att vi ändå väljer att gifta oss innan vi själva sparat ihop hela summan har två orsaker: Sambons bror gifter sig nästa sommar, och vi vill inte att bröllopen ska krocka. Sambons syster bor i USA och har svårt att komma hem till Sverige förutom på sommaren. Så av praktiska skäl gifter vi oss nu i sommar.

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Duchess - jattebra satt att losa det pa!

• Mannagrynet

Tycker det är naivt att säga att man bör vänta med bröllop om man inte har råd att ha fest! Alla ska väl för sjutton kunna gifta sig! Dessutom är det väl inte självklart att ett bröllop ska gå till på ett speciellt sätt dvs att brudparet står för allting!? Jag tycker att man kan vara lite kreativ och göra bröllopet på olika sätt, huvudsaken är väl att brudparet blir gifta och lyckliga?? Tex. att gästerna betalar kuvertavgift, picnic, knytis eller att gästerna får varsin maträtt som de lagar som ett litet bidrag.

Mer kreativitet- mindre borgerliga pekpinnar!

• hemligt, HA

Vad hände mellan 2007-06-17 13:25 och 2007-06-15 22:59??
    Följer nu andras ex och lämnar BT. Varför får man nog skriva någon annanstans, men lycka till allihopa och se till att ni får ett lyckligt liv.

• Johanna27

Vi tar kuvertavgift (istället för presenter). Ett jättebra alternativ tycker vi.

Svar på tråden kuvertavgift?