Ok, jag vet faktiskt inte hur mycket tydligare jag kan göra det! Men visst, ÄNNU ett försök;
Festbidrag dvs pengar man vill ha för att bekosta en fest man redan planerat och genomfört, det anser jag vara väldigt märkligt. Det verkar då som att man inte hade råd med sin fest och då anser jag att man borde ändrat skalan lite så att festen hade passat plånboken och inte tvärtom!
Ett resebidrag -till bröllopsresa etc- är en present att användas efter själva bröllopet istället för de traditionella brödrostarna etc. Man har själva bekostat och BJUDIT sina gäster på bröllopsmiddagen och DET vill man inte ha betalt för, men istället för presenter så önskar man sig bidrag till en resa man gärna skulle vilja genomföra.
För mig är det en sjuhel*etes skillnad; i fall 1 så har man egentligen inte råd med det man planerat och i fall 2 så har man inte ålagt sina gäster att stå för kalaset utan ber om en viss present -nämligen resan!
Väldigt många verkar ta sig enorma mängder vatten över huvudet i försök att få "det perfekta bröllopet" men tnk såhär istället; skulle du bjuda folk på fest på din födelsedag och sedan ta inträde? Eller säga att du ville ha pengar som "bidrag"? Mer troligt är att du skulle önska dig något i present, eller kanske till och med säga att du redan har allt...