• Annastasia

kuvertavgift?

Vi har inte ekonomin att ha ens ett "litet" bröllop, med andra ord inga sparpengar. Att köpa förlovning + vigselring är alldeles nog för oss (känner mig som en fattigråtta)

Hur är det där med kuvertavgift?
    Betalar gästerna en avgift för att komma på vårat bröllop?
    Är det sniket att göra så?

• Svar på tråden kuvertavgift?
  • Vickan77

Tycker inte det är sniket med kuvertavgift. Det hela beror på hur man utformar det. Vi har bett om 200:-/kuvert och undanber oss givetvis alla andra gåvor. Vi anser att de bjudnas närvaro är deras gåva till oss. Vi har då hittills inte hört några negativa kommentarer, snarare tvärt om.
    Hade vi haft råd att bjuda alla som vi vill/förväntar sig bli bjudna så skulle vi det utan och blinka, men nu valde vi det här alternativet istället och hoppas det blir bra.

• Duchess

Vi ska inte ha kuvertavgift, men jag tycker att det är en toppenbra lösning. Jag tillhör de som hatar att leta presenter. Dessutom vet jag att bröllop kostar, och har ingenting emot att hjälpa till att bidra till festen. Så jag går väldigt gärna på bröllop med kuvertavgift! :)

• joda

tycker det är helt ok i den här typen av fall, däremot känns det rätt onödigt med kuvertavgift när totala kuvertkostnaden börjar ligga upp emot 700 kr, då tycker jag hellre man kan dra ner på ambitionsnivån lite (men det är ju jag.. :) ) vi kommer inte ha kuvertavgift, men å andra sidan har vi hyfsat 'billig' fest också.

• V I L M A

Inget fel alls med kuvertavgift! Jag skulle verkligen inte tycka det vore konstigt om någon jag känner hade det. Dessutom bjuder ni ju folk som säkert vet att ni inte badar i guldtackor, alltså förstår de!
    Men det viktigaste är ju att ni får en fantastisk dag ni drömt om. Det kanske är värt att vänta på så ni hinner spara pengar.

• Maddisen

Känns sniket och pinsamt att få ett inbjudningskort där det står "sätt in pengar på vårt bankkontonr xx-xxxx"! Skulle inte själv vilja tigga pengar för att jag valt att gifta mig. Att ingen hört klagaomål kan kanske bero på att de missnöjda klagar bakom ryggen Bättre att ha ett enkelt familjärt bröllop. Bruden Blås förslag är jättebra! Men smaken är olika..

• Bettina.

Tycker inte alls att det är sniket, snarare praktiskt.
    Vi hade det inte på vårt bröllop men jag skulle inte alls tycka det var konstigt att gå på ett bröllop med kuvertavgift. Tycker det är så svårt med presenter så jag ger gärna en liten slant istället. :)
    Sen kan man inte räkna med att få hela bröllopet betalt på det sättet, utan man bör ju hålla avgiften det på en rimlig nivå, men nog lägger väl de flesta ändå minst 250:- på bröllopspresent?

Sen finns det ju även andra bra sätt att spara in pengar. En kompis ordnade knytis istället för bröllopsmiddag, så alla gästerna fick ta med sig något i matväg, hur trevligt som helst och de kunde verkligen bjuda ALLA som de ville ha där. (STOR bekantskapskrets.)

• Anna_Sol

Jag tycker inte det är sniket, om det är att det är det enda sättet att kunna göfta sig och ha sin fest på, dvs om man inte har råd på ngt annat sätt.

Men har man råd, men bara inte är sugen på att pynta själv...DÅ är det sniket.

Jag tycker ni ska göra det som känns bäst för er. Jag förstår om ni vill gifta er och inte har pengar, då är detta ett toppenalternativ tycker jag!

• Blivande fru Sara

Jag ser inget problem med en kuvertavgift om den är rimlig. max 250:- tycker jag. För den pengen ska det ju då vara mat och dricka. Skulle nog inte vilja betala för kläder, ringar osv.

Om barn är bjudan tänk på att ha en lägre avgift/ingen alls för dem. Blir väldigt dyrt för en familj annars.

• jagärsåkär

Fördelen med att inte ha kuvertavgift och istället låta folk köpa presenter (man kan ju ha en "önskelista" i en affär eller så) är att alla då kan bestämma hur mkt de vill lägga. Man bör ha saker som inte kostar så mkt och andra lite större saker som folk kan gå ihop och köpa.

Med kuvertavgift måste alla betala ett visst belopp.

OCH en annan VIKTIG SAK!! Om man har kuvertavgift ska man absolut i inbjudan berätta vad som ingår!! "Trerätters och sen spelar ett band och fri bar". Gästerna är ju faktiskt inte bjudna längre utan måste betala för sig och då ska de veta vad de betalar för. Och sen ska gåvor undanbedas så klart... Men jag tycker ändå det är sniket, tycker inte det hör hemma på bröllop.

• Lingo

Jag har flyttat till ett land i Europa där det närmast tillhör kotymen att skicka med ett inbetalningskort med inbjudan. Jag tyckte att det var jättekonstigt innan, fick närmast en chock första gången inbetalingskortet damp ner i lådan, men sen har jag kommit på hur praktiskt det är- jag behöver inte leta present utan jag ger en slant till brudparet/födelsedagsbarnet och alla är nöjda. Visst är det annorlunda i Sverige, men hur stor är skillnaden egentligen mellan att ha en kuvertavgift eller att ha en önskelista i en butik?

De trevligaste bröllopen jag har varit på har varit de enklaste. De bröllopen där många har varit med för att göra dagen så speciell som möjlig för brudparet genom att hjälpa till med allt från bröllopstårtbak till att duka borden. Varför inte göra ett enkelt knytisbröllop?

Svar på tråden kuvertavgift?