• Annastasia

kuvertavgift?

Vi har inte ekonomin att ha ens ett "litet" bröllop, med andra ord inga sparpengar. Att köpa förlovning + vigselring är alldeles nog för oss (känner mig som en fattigråtta)

Hur är det där med kuvertavgift?
    Betalar gästerna en avgift för att komma på vårat bröllop?
    Är det sniket att göra så?

• Svar på tråden kuvertavgift?
  • Anncha73

mammacatta

Du har så rätt i din åsikt...Det är ju så trevligt å gå på bröllop..:D

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Anncha73
    For mig beror det nog pa vem som gifter sig, inte om det ar en kuversavgift eller ej. Har bla tackat nej till arbetskamraters brollop da transport, hotel, kuversavgift/present etc skulle gjort att det blivigt ganska dyrt.

Forlat att jag kapar traden men har ni som varit pa kuversavgifts brollop kannt att ni fatt 'valuta for pengarna (ursakta uttrycket)'?

• mammacatta

Ja för f*n!
    Har haft yber-kul på alla sorter, men jag måste erkänna att ett av de tråkigaste var ett där det bjöds på allt.
    Blev lite väl stelt, men det beror på att brudparet är lite dingding, inte vad jag betalade eller så.

• Anncha73

Mrs H (fd 4:e Maj)

Jo jag har faktiskt haft jättekul på alla bröllop jag varit på, å det har alltid varit kuvertavgift..:D Håller helt med mammacatta i det fallet (fast jag har aldrig då varit på ett bröllop där allt bjuds på så det kan jag inte veta hur det är..:) )

• Cornelia-07

jag har funderat lite och tror att det här med kuvertavgift är lite beroende av vänskapskretsen. I vissa kretsar kanske det har varit några såna bröllop och då har andra hakat på och alla har tyckt att det är ok. Jag frågade runt lite bland mina kompisar och de tyckte inte att det var ok med kuvertavgift.

Summa sumarum: Om du tror att det funkar med dina vänner och släkt så ok, om inte så är det bättre att göra ett minde bröllop och önska presenter ni verkligen behöver.

• Anncha73

Cornelia-07

jag håller med dig, i vissa bekantskapskretsar/ släkt går det ju bra, ingen tycker det e konstigt..Men vissa ja dom tycker det e dumt å "sniket"..:D

• Snart_FruL

men så är det väl, det som funkar i en umgängeskrets funkar inte i en annan.

Sen är man nog mer och mindre villig att betala kuvertavgift beroende på vad man har för relation till brudparet.

När det gäller min moster så hade jag gladeligen pungat ut med 1500 kr per person, för det känns så otroligt tråkigt att ha missat hennes bröllop.

när det gäller min bästa kompis så är väl gränsen för när jag tackar nej betydligt lägre. Där är väl 750 kr en smärtgräns och då är det osäkert om min m2b följer med.

Sen sjunker summorna gradvis ju allteftersom närheten i relationen minskar.

• succubusan

Det är ju lite som det är med kuvertavgift.. vi ska ta 100. bara för det kostar såå mycket med bröllop. kommer 50 gäster så är det 5k. får man "tillbaka" lite pengar så kan man köpa mera till själva festen för att få den så lyckad som man bara kan.

jag tycker därimot att kuvertavgift på flera hundra är att ta i.

• luzorsus

vi gifter oss borgerligt, betalade 600 kr för båda ringarna, passade på då det var erbjudande så man fick brudens ring gratis, så det blev ju halva priset....
    Middagen för min släkt bjuder vi på idag, köper indisk hämtmat......blir typ 1000-1500 kr, plus 200 för dryck. På lördag har vi fest för vännerna, lokalen är gratis, våra mammor och mormor ställer upp och gör pajer och bröd, vi gör själa pastasallad och lite tilltugg........köper snacks....det kommer inte att bli så dyrt. 40 pers kommer på festen, vi har bål som vi bjuder på....övrig dryck medtages av gästerna själva.
    Betalar allt med den här månads pengar som blivit över efter lönerna......ringarna betalade vi förra måanden. Det går att fixa billigt.och bra.

• Mrs H (fd 4:e Maj)

succubusan
    Forvantar ni da att fa presenter (*nyfiken*)?

Svar på tråden kuvertavgift?